國府理展 相対温室

2014年4月26日(土)~6月22日(日)10:00~18:00/会期中無休、入場無料

青森公立大学国際芸術センター青森では、2014年度最初の展覧会として、「國府理展 相対温室」を開催します。

1970年生まれの國府は、自動車やプロペラ機など乗り物をモチーフとした作品で知られています。子供の頃の「メカ」に対する憧れを形にしたようなこれらの作品は、実際に動かせるようにも作られており、多くの夢のマシン同様に、構造そのものが作家の世界観を体現しています。近年は、人為的に植生を制御する装置やひっくり返った自動車の裏側に大地が広がる作品など、機械(人為)と自然を対峙させるような作品も多く手掛け、空想科学的な作品は、自然と機械の融和と対立を同時に内在し、空想的な未来像を通じて私たちの現在に様々な問いを投げかけます。

展覧会タイトルは、作品の姿でもある世界と人間の関係を相対的に俯瞰しうる装置としての温室を表しています。圧倒的な新緑の森の中で、自然を考慮しながらも人為的な水平線を強調する安藤忠雄建築のギャラリーの内でみる作品は、作品世界と現実世界が入れ子状になり、生き生きとした実感として立ち現れてくることでしょう。

 

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artists

國府 理 (こくふ・おさむ)

1970年京都府生まれ。「機械」を中心に据えた作品をてがけ、実際に動かすこともできる構造を持った空想的な乗り物としての作品や、人為的に植生を制御する装置(温室)、自動車の裏側やパラボラアンテナに植物を生育させる作品などを発表している。自然と工作された機械の対比は、人と自然の関係性のみならず、あらゆるものの「メカニズム」について考えさせる。

■近年の主な個展
2013 「國府理 未来のいえ」西宮市大谷記念美術館、兵庫
2012 「國府理 ここから 何処かへ」京都芸術センター、京都
2011   「KOKUFUMOBIL:回転する歯車は並行世界の夢を見るか?」チカエコダ 日本大学芸術学部 江古田校舎、東京
2010 「國府理展 Parabolic Garden」アートコートギャラリー、大阪

■近年の主なグループ展
2013 「あいちトリエンナーレ2013」中央広小路ビル、愛知
2013 「六甲ミーツ・アート 芸術散歩2013」六甲山、兵庫('10)
2012 「福島現代美術ビエンナーレ2012」福島空港、福島
2011 「TRA: Edge of Becoming」パラッツォ・フォルチュニー、ヴェネツィア/イタリア

ポートレート撮影:平山 健宣(Setten design)

2013_未来のいえ (800x609)《未来のいえ》 2013年 撮影:表恒匡
西宮市大谷記念美術館での展示風景

 

焦熱の大地+虹の高地 (800x534)(左)《焦熱の大地》2013年 (右)《虹の高地》2008/2013年
「あいちトリエンナーレ2013」での展示風景 撮影 : 怡土鉄夫

 

Typical Biosphere (640x640)《Typical Biosphere》2009-2010年 撮影 : シュヴァーブ・トム

 

主  催   青森公立大学 国際芸術センター青森
助  成   公益財団法人 朝日新聞文化財団

KOKUFU Osamu Solo Exhibition
“Floating Conservatory”

April 26 ~ June 22, 2014 10:00~18:00/Free

Born in 1970, KOKUFU Osamu is known for his use of automobile and propeller-powered vehicle motifs in his works. His works are produced as practical machinery with moving parts yet never lose their appeal as Kokufu’s dream machines, hatched out of the artist’s own admiration for all things mechanical and formed as manifestations of his personal view of the world. In recent years, he has devised many works that border on science fiction, pitting nature against machine to an effect characterized by both inherent fusion and simultaneous contention. Two examples of his wor are the mechanical contraptions that grow plants artificially or a field of moss atop an overturned vehicle. His works pose many questions to contemporary life through fictional glimpses of the future.

The title of this exhibition, Floating Conservatory, expresses his works as “conservatories,” devices which are able to take a relative look at the relationship between humanity and the world. His “conservatories” are tiny utopias of a sort—ideal artificial growth environments that mimic nature to protect and nurture living things. We start to perceive any number of matters and values in this vast world in a relative manner through his chimerical utopias, which often serve as criticisms of reality.
It is only appropriate that Kokufu’s works should be displayed at ANDO Tadao’s ACAC gallery, an architectural wonder which brandishes its man-made horizon within the verdant forest terrain. Within this local geography, the dichotomy between the natural and artificial in Kokufu’s works is sure to intersect with the real world to produce fresh and innovative realizations.

 

artists

KOKUFU Osamu

KOKUFU Osamu creates his works around a central theme of machinery. He has presented works such as fictional yet functional vehicles with real working parts, devices (conservatories) that manage vegetation artificially, and even carpets of vegetation grown on the underbelly of overturned automobiles or inside dish antennas. The contrast between nature and manufactured machine forces us to not only consider the relationship between people and nature but also question the mechanisms behind everything around us.

■ Solo Exhibitions
2013  "Osamu Kokufu : Cosmosphere", Otani Memorial Art Museum, Nishinomiya City, Hyogo, Japan.
2012  "Osamu Kokufu : Anywhere from Here", Kyoto Art Center, Kyoto, Japan.
2011  "Osamu Kokufu : KOKUFUMOBIL -- Do Spinning Sprockets Dream of Parallel World?", Chika Ecoda, Ekoda Campus, Nihon University College of Art, Tokyo, Japan.
2010  "Osamu Kokufu: Parabolic Garden", Artcourt Gallery, Osaka, Japan.

■ Group Exhibitions
2013  "Aichi Triennale 2013", Chuo-Hirokoji building, Aichi, Japan.
2013  "Rokko meets Art 2013", Rokkosan Country House, Hyogo, Japan.
2012  "Fukushima Biennale 2012", Fukushima Airport, Fukushima, Japan.
2011 "TRA: Edge of Becoming", Palazzo Fortuny, Venice, Italy.

photo: HIRAYAMA Kenji(Setten design)

2013_未来のいえ (800x609)Conservation House, 2013 photo: OMOTE Nobutada

 

焦熱の大地+虹の高地 (800x534)Left: Landscape of Inferno, 2013
Right: Highland under the Rainbow, 2008/2013
Photo : ITO Tetsuo

 

Typical Biosphere (640x640)Typical Biosphere, 2009-2010
Photo : Tomas SVAB

 

Organized by Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public University
Supported by The Asahi Shinbun Foundation