未完の庭、満ちる動き
2018年7月28日(土)-9月9日(日)10:00 18:00、会期中無休、無料
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人は暮らしの中で、会社や学校あるいは友人同士などの何らかのコミュニティに属し、国籍、性別、言語、政治、思想など様々なものを、意識的にも無意識的にも分類し、ルールや秩序を見出し、大きな枠組みとして捉える傾向があります。一つの個としては儚い生物である人間にとって、それらの枠は不動の存在に見え、ある時は拠り所となり、ある時は足かせともなります。しかし反対に、その大きな枠の内部に目を向けると、その実、内部は常に動き続け、その時々で枠が規定するものが変化していることに気付きます。そして内部の動きに気付くと、動かないと思い込んでいるその枠自体も動き続けていることが見え始め、あやふやな輪郭を持ち始めます。
アーティストはその作品制作の過程において、自分が身を置く環境をどう捉えるか、目の前のものをいかに見るか、自問しながら制作します。もしくは芸術というもの自体が、その定義を常に問い続けることで存在してきたものとも言えます。そうやって生まれる作品は、私達があると思い込む枠を取り払ったり、時には新たな枠を作ってみせて、私達が世界を見つめる視点を変換させる力を持ちます。
本展では、秩序やルール、構造などの枠組みとその内部、それらの動と不動に着目します。目の前の世界や既存の定義に問いを持ち制作を続ける国内外のアーティスト4組が青森で滞在制作した作品をどうぞご覧ください。
堀川 すなお HORIKAWA Sunao
大阪生まれ。京都市立芸術大学美術研究科絵画専攻油画分野修了。私たちが持っている共通イメージへの疑問を主題として「”分かる”とは一体どういうことか」を探求している。触感や観察を通して分かる、またはその名前から思い浮かぶ記憶を聞き取り、それを元に描く微細な線で構成されるドローイングは、物の構造を展開するように日常の眼差しまで解体する。
[主な個展]
2015
「解釈と行為 SEEING AND PRACTICING」大阪府江之子島文化芸術創造センター[enoco]4階ルーム2、大阪
2013
「クリテリオム87 堀川すなお」水戸芸術館現代美術ギャラリー第9室、茨城
[主なグループ展]
2018
「ポーラミュージアムアネックス展」ポーラミュージアムアネックス、東京
2017
「清流の国ぎふ芸術祭 ART AWRD IN THE CUBE 2017」岐阜県美術館、岐阜
「echo of the echoes」西武渋谷店B館8階 美術画廊・オルタナティブスペース、東京
2016
「京都精華大学卒業生ファイル2016 ―未来の問い」京都精華大学ギャラリーフロール、京都
2015
「Art Court Frontier 2015 #13」 Art Court Gallery, 大阪
「京銀コレクションの15年」 京都銀行 金融大学校 桂川キャンパス大ホール、京都
「群馬青年ビエンナーレ2015」 群馬県立近代美術館、群馬
2012
「VOCA展ー新しい平面の作家たち2012」上野の森美術館、東京
[参考画像]
《バナナ / 近い、(29)、女 #1》マイラーフィルム、青色鉛筆、727×9210mm、2015年
《GI-kd16、WD(日本語)-ana・m、SBnKB no.1-46》(部分)マイラーフィルム、青色鉛筆、サイズ可変、2016年
鈴木基真 SUZUKI Motomasa
1981年静岡県生まれ。武蔵野美術大学造形学部彫刻学科卒業。幼い頃に見ていたアメリカ映画に影響を受け、平面のイメージを基に彫刻作品を制作する。独自のスケール感をもつ木彫作品に、高さのある台座を組み合わせて風景を生み出す作品を制作する他、近年は塑像を撮影しライトボックスに仕立てたシリーズ「ghost」を展開。
[主な個展]
2017
「MOD」LIXIL ギャラリー、東京
2016
「wall, roof, window 」Takuro Someya Contemporary Art、東京
「Honest Place」プラザノース、埼玉
2013
「Cinematic Orchestra」LIXIL ギャラリー、東京
[主なグループ展]
2017
「VOCA展2017 現代美術の展望─新しい平面の作家たち」上野の森美術館、東京
2016
「めぐるりアート静岡」静岡県立美術館、静岡
2015
「sculpture」Hagiwara Projects、東京
2013
「瀬戸内国際芸術祭」小豆島16エリア、香川
2010
「群馬青年ビエンナーレ2010」群馬県立近代美術館、群馬
2008
「第11回岡本太郎現代芸術賞(TARO 賞)」川崎市岡本太郎記念美術館、神奈川
ガブリエラ・マンガノ&シルヴァーナ・マンガノ Gabriella MANGANO & Silvana MANGANO
1972年 オーストラリア、スタンソープ生まれ。ビクトリア芸術大学卒業(両者とも)。双子の姉妹によるアーティストデュオとして、パフォーマンスを中心に活動している。自らの身体によって、物事にその単一的な意味や機能とは異なる動きを加え、物体、建物や風景といった空間、時間と身体との新たな関係性を提示する。
[主な個展]
2015
「Lux」Ramp Gallery、ハミルトン、ニュージーランド
2014-15
「Visible Structures」Dunedin Public Art Gallery、ダニーデン、ニュージーランド
2014
「OF OBJECTS OR SOUND」Anna Schwartz Gallery、シドニー、オーストラリア
[主なグループ展]
2018
「Figuratively Speaking」現代写真センター、メルボルン、オーストラリア
2017
「歴史を身体で書く」国立現代美術館(果川館)、果川市、韓国
「第9回恵比寿映像祭 マルチプルな未来」東京都写真美術館、東京
2016
「Sixth Sense」NAS Gallery, National Art School、シドニー、オーストラリア
「Video oediV」 Campbelltown Arts Centre、キャンベルタウン、オーストラリア
「Dancing Umbrellas: An Exhibition of movement and light」ハイディ近代美術館、ブリーン、オーストラリア
「Indeterminate States」William Wright Artists Projects、 シドニー、オーストラリア
「Light Moves: Contemporary Australian Video Art」Cairns Regional Gallery、ケアンズ、オーストラリア
2015-16
「第8回アジア・パシフィックトリエンナーレ」Gallery of Modern Art、ブリスベン、オーストラリア
[参考画像]
《Untitled》MUSEOラグペーパーにジークレープリント、22cmx 12xcm、2017年、Courtesy of the Artists and Anna Schwartz Gallery
《There is no there(そこにはない)》シングルチャンネル高精細度デジタルビデオ、16:9、白黒、音、2015年、Courtesy of the artists and Anna Schwartz Gallery
サヒル・ナイク Sahil NAIK
1991年インド、ゴア生まれ。マハラジャ・サヤジラオ大学美術学部彫刻学科修了。現代の政治的な状況を背景にした移ろいやすい時間や場所、もしくは強制的/自発的な移住の時代への興味を基に活動を行う。近年は、様々な素材を用いて精巧なミニチュアのような彫刻作品を中心に制作する。
顔写真撮影:Edric George
[主な展覧会]
2018
「グラウンド・ゼロ:目撃者としての場/証拠としての建築」Experimenter、コルカタ、インド
2016
「学生ビエンナーレ」コチ・ムズリス・ビエンナーレ、コチ、インド
「CIMAアワード受賞展」国際近代美術センター(CIMA)、コルカタ、インド
「バドダラ州文化遺産展」バロダ大学美術学科、バドダラ、インド
2015
「C.V.N国際美術展」C.V.N美術大学校舎、グジャラート、インド
「次元、試写」バロダ大学美術学科美術ギャラリー、バロダ、インド
2013–14
「ゴア州美術展(学生部門)」カラアカデミー、ゴア、インド
[参考画像]
《Portraits of Home / Exit Wounds(家の肖像/出口の傷)》(部分)、木、テラコッタブロック、陶製タイル、サンボード、35.56×21.59×30.48㎝、2017年、courtesy of the artist and Experimenter, Kolkata
《Lazaretto(隔離病棟)》(部分)、木、サンボード、波状シート、ガラス繊維、電流線、他、182.88×182.88×152.4cm、2017年、courtesy of the artist and Experimenter, Kolkata
主催:青森公立大学国際芸術センター青森
協力:Khoj International Artists’ Association、青森市立南中学校美術部、青森市立筒井中学校美術部、青森県立青森若葉養護学校、青森公立大学芸術サークル、AIRS
助成:平成30年度文化庁アーティスト・イン・レジデンス活動支援事業
Dynamic Garden in Full Motion
July 28 (Sat) – September 9 (Sun), 2018, 10:00-18:00, admission free
Throughout the course of our lives, we belong to communities such as families, schools, companies, and peer groups. We classify things—either consciously or subconsciously—and tend to assign rules and give order to them to interpret them as larger constructs and frameworks such as nationality, gender, language, ideology, or politics. These frameworks can seem like indomitable institutions to living beings as short-lived and fragile as humans and can be a help or a hindrance depending on one’s circumstances. But take a look inside any one of them and you’ll discover a continuous internal motion that transforms the very notions that these frameworks are meant to govern. Once you are attuned to this movement, you begin to realize that these immutable frameworks are actually in a constant state of motion, and the vague contours of their structures come slowly into view.
Artists constantly ask themselves questions during the creative process, questions that address how to interpret their environment and how to observe what is right in front of them. One could even argue that art exists because we continue to question its very definition. Art can remove the frameworks that we are convinced exist and it can create new frameworks that we have yet to imagine. It possesses the power to change how we view the world.
This exhibition highlights the rules, structures, and order of those frameworks and their constant motion. The Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) is pleased to welcome to its artist-in-residence program five artists from Japan and abroad who continue to produce works that question our pre-existing definitions of the world. We invite you to contemplate the results of their resident productions during Dynamic Garden in Full Motion.
HORIKAWA Sunao
Sunao HORIKAWA
Born in Osaka, Japan.
2012 M.F.A., Kyoto City University of Art, Kyoto, Japan
[Selected Solo Exhibitions]
2015
"SEEING AND PRACTICING", Enocojima Creates Osaka[enoco]room 2, Osaka, Japan.
2014
"Criterium 87 Sunao Horikawa", Art Tower Mito Contemporary Art Gallery room 9, Ibaraki, Japan.
[Selected Group Exhibitions]
2018
"POLA MUSEUM ANNEX EXHIBITION", Pola Museum Annex, Tokyo, Japan.
2017
"Art Award IN THE CUBE", The Museum of Fine Arts, Gifu, Gifu, Japan.
"echo of the echoes", SEIBU-SHIBUYA Bbld F8 ART space, Tokyo, Japan.
2016
"QUESTION FOR the FUTURE", Kyoto Seika University, Kyoto, Japan.
2015
"Art Court Frontier 2015 #13", Art Court Gallery, Osaka, Japan.
"Kyoto Bank collection", The Bank of Kyoto,Ltd. Kyoto Banking College Katsuragawa Campus Kyoto, Japan.
"The Gunma Biennale for Young Artists 2015" The museum of Modern Art, Gunma, Gunma, Japan.
2012
"VOCA-The vision of contemporary art- 2012", The Ueno Royal Museum, Tokyo, Japan.
[reference artworks]
Banana / closeness, (29), female #1, colored pencil on mylar film, 727×9210mm、2015
<GI-kd16、WD(Japanese)-ana・m、SBnKB no.1-46>(detail), colored pencil on mylar film, size variable, 2016
SUZUKI Motomasa
1981 Born in Shizuoka, Japan.
2004 B.A., Musashino Art University, Department of Sculpture
[Selected Solo Exhibitions]
2017
”MOD” LIXIL Gallery, Tokyo, Japan.
2016
"wall, roof, window" Takuro Someya Contemporary Art, Tokyo, Japan.
"Honest Place" Plaza North, Saitama, Japan.
2013
"Cinematic Orchestra" LIXIL Gallery, Japan.
[Selected Group Exhibition]
2017
"Vision of Contemporary Art 2017 exhibition", Ueno Royal Museum, Tokyo, Japan.
2016
”MEGURURI ART SHIZUOKA 2016”, Shizuoka Prefectural Museum of Art, Shizuoka, Japan.
2015
"sculpture", Hagiwara Projects, Tokyo, Japan.
2013
"Setouchi Triennale 2013”, 16 Area in Shodoshima, Kagawa, Japan.
2010
"The 10th Gunma Biennale For Young Artists 2010" The Museum of Modern Art, Gunma, Gunma, Japan.
2008
"Taro Okamoto Award for Contemporary Art", The Taro Okamoto Museum of Art, Kanagawa, Japan.
Gabriella MANGANO & Silvana MANGANO
1972 Born in Stanthorpe, Australia.
2001 (Gabriella)B.A., Victorian College of the Arts, Melbourne, Australia
2003 (Silvana)B.A., Victorian College of the Arts, Melbourne, Australia
[Selected Solo Exhibitions]
2015
“Lux”, Ramp Gallery, Hamilton, New Zealand.
2014-15
“Visible Structures“, Dunedin Public Art Gallery, Dunedin, New Zealand.
2014
“OF OBJECTS OR SOUND”, Anna Schwartz Gallery, Sydney, Australia.
[Selected Group Exhibitions]
2018
“Figuratively Speaking”, Centre for Contemporary Photography, Melbourne, Australia.
2017
“Reenacting History”, National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, gawachoen, Korea.
“Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions 2017 Multiple Future”, Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo, Japan.
2016
“Sixth Sense”, NAS Gallery, National Art School, Sydney, Australia.
“Video oediV”, Campbelltown Arts Centre, Campbelltown, Australia.
“Dancing Umbrellas: An Exhibition of movement and light”, Heide Museum of Modern Art, Bulleen, Australia.
“Indeterminate States”, William Wright Artists Projects, Sydney, Australia.
“Light Moves: Contemporary Australian Video Art”, Cairns Regional Gallery, Cairns, Australia.
2015-16
“The 8th Asia Pacific Triennial of Contemporary Art(APT8)”, Gallery of Modern Art, Brisbane, Australia.
[reference artworks]
Untitled, Giclee print on Museo Rag Paper, 22cmx 12xcm, 2017, Courtesy of the Artists and Anna Schwartz Gallery
There is no there,
Single-channel High Definition digital video, 16:9, black and white, sound, 2015, Courtesy of the artists and Anna Schwartz Gallery
Sahil NAIK
1991 Born in Goa, India.
B.A., The Maharaja Sayajirao University of Baroda, Gujarat, India
[Selected Exhibition]
2018
“Ground Zero: Site as Witness/Architecture as Evidence”, Experimenter, Kolkata, India.
2017
“CIMA Awards show 2017”, Centre for International Modern Art, CIMA, Kolkata, India.
2016
“Students Biennale”, Kochi Muziris Biennale, Kochi, India.
2015
“C.V.M National Exhibition of Art”, C.V.M College of Fine Arts Campus, Gujarat, India,
“Dimensions, Preview”, The Fine Arts Gallery, Faculty of Fine Arts, M.S. University of Baroda, India.
2013-14
“39th State Art Exhibition (Student Category)”, Kala Academy Goa, India.
photo(portrait):Edric George
[参考画像]
Portraits of Home / Exit Wounds(Detail), Wood, terracotta bricks, ceramic tiles, sunboard, 35.56×21.59×30.48㎝, 2017, courtesy of the artist and Experimenter, Kolkata
Lazaretto(Detail), Wood, sun board, corrugated sheet, fiber glass, electric wires, galvanized wires and other miscellaneous material, 182.88×182.88×152.4cm, 2017, courtesy of the artist and Experimenter, Kolkata
Organized by Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University.
Supported by Khoj International Artists’ Association, Aomori City Minami Junior High School, Aomori City Tsutsui Junior High School, Aomori Prefecture Aomori Wakaba School for Handicapped Student, Aomori Public University Art Club, AIRS.
Sponsored by the Agency for Cultural Affairs Government of Japan in Fiscal Year 2018.