李 奧森
Val Lee

ニューヨーク州立大学で映画制作を学ぶ。2008年にアーティストコレクティブ、鬼丘鬼鏟 (ゴースト・マウンテン・ゴースト・ショベル)を設立し、ビジュアルアートとパフォーミングアーツの分野で活動を続ける。リーの作品は「時間的シナリオ」を活用し、エクスパンデッド・シネマ、ライブアート、映像をさまざまな文化的背景を持つ俳優、ダンサー、美術史家とのコラボレーションにより制作する。これらのコラボレーションを通じて国家システム、体系的な暴力、戦争、現代の精神状態といったテーマを探求し、観客との独特な関係を持つ多層的で夢幻的な瞬間を創出することを目指す。

映像作品は、SOMA Art Berlin、台北市立現代美術館、ヴァーナキュラー研究所(メキシコ)、HKW(ドイツ)、グラン・パレ(フランス)、光州ビエンナーレ(韓国)、台北ビエンナーレなどで展示された。パフォーマンスは、京都アートセンター、台湾国立劇場、台北芸術祭などで上演された。これまで、アジア文化協議会、ホン財団、国立文化芸術基金会、C-LAB、オーストラリアのパフォーマンス・スペースから支援を受け、2017年には台新芸術賞(ビジュアルアート部門)を受賞した。

Val Lee, graduated from the State University of New York with a major in Filmmaking. In 2008, Lee founded the Ghost Mountain Ghost Shovel
Collective and has been active in the fields of visual and performing arts. Lee’s work utilizes “temporal scenarios,” integrating expanded cinema, live art, and video in collaboration with actors, dancers, and art historians from various cultural backgrounds. Through these collaborations, Lee explores themes like national
systems, systemic violence, war, and contemporary mental states, creating multi-layered, dreamlike scenes with unique viewer relationships that often provoke debate. Lee’s video works have been exhibited at SOMA Art Berlin, the Museum of Contemporary Art in Taipei, the Vernacular Institute(Mexico), the HKW(Germany), the Grand Palais(France), the Gwangju Biennale(Korea), and the Taiwan Biennial. Live performances have been staged at the Kyoto Art Center, the National Theater in
Taiwan, the Taipei Arts Festival, and others. Lee has received support from the Asian Cultural Council, the Hong Foundation, the National Culture and Arts Foundation, C-LAB, and Australia’s Performance Space, and was awarded the Taishin Arts Award for Visual Arts in 2017.