創作体験プログラム
School Workshop Program

主に小学校を対象とした創作体験プログラムです。
ACACオリジナル、アーティストが考案したものなど独自のプログラムがあります。
創作体験は創作棟の外廊下(屋根付きの野外)で実施します。

These school workshop programs are designed for elementary schools and include original programs by the ACAC as well as artist-led programs. Creative workshops are conducted in the covered outdoor area outside the Creative Hall.

  • 小鳥の学校Little Bird School

    葉脈の模様をこすり出して紙に写し取り、切り抜いて小鳥をつくります。
    大きな画用紙に色紙を貼りあわせて大きな木をつくり、その周りに小鳥を配置してにぎやかな小鳥の学校を作ります。
    ※考案:野坂徹夫(美術家・前ACAC館長)

    Students make leaf rubbings and cut them out to create little birds.
    They then make a big tree by gluing together colored paper on a large piece of construction paper, placing their small birds around the tree to make a lively Little Bird School. *Developed by NOZAKA Tetsuo (artist, former ACAC director)

  • 魚の学校Fish School

    小鳥の学校をアレンジした、海の中の様子を作るプログラムです。

    Fish School is a variant of Little Bird School where students create a scene underwater.

  • 紙の上に森をつくろう Let's make a forest on paper!

    森で取ってきた葉を森、遊園地、オバケ屋敷などのテーマに沿って構成して画用紙の上に乗せます。最後に上からカラースプレーで色を付け、葉っぱを取り除くと、葉っぱの部分が白く形に残ります。6〜10人位のグループで1つの大きな作品を作ります。
    ※考案:サーラ・エクストロン/フィンランド(2006年春AIR)

    Leaves gathered from the forest are used to create different scenes on paper, such as forests, amusement parks, or haunted houses. Students then color the paper using spray paint and remove the leaves, leaving behind white, leafy shapes. Groups of 6 to 10 students work together to make one big artwork. *Developed by Saara EKSTROM / Finland (AIR 2006 Spring)

  • 長いトンネルをつくろうLet's build a long tunnel!

    1人50cmの長さのトンネルを作り、最後に4-6人のグループでつなげて1本の長いトンネルにし、みんなでくぐってみます。トンネルは巻ダンボール紙を使い、それに窓を開けたり絵を描いたりして、外側や内側を装飾します。

    Each student makes a 50cm-long tunnel. Groups of 4 to 6 then connect their tunnels to make one long tunnel, which everyone tries to crawl through. The tunnels are made using cardboard rolls, and students add windows and decorate the tunnels, both inside and out, with their drawings.

  • ぼうしで変身!The shapeshifting hat!

    巻き段ボールを土台にして、ぼうしかお面、どちらか好きな方を選んで作ります。マジックペン、スズランテープ、セロハン紙などで飾りつけします。

    Using a cardboard roll as a base, students make either a mask or a hat. They then use magic markers, tape, cellophane paper, and more to decorate their masks and hats.

  • 新聞紙でジャングルジムをつくろうLet's make a newspaper jungle gym!

    新聞を丸めて棒を作り、マスキングテープでどんどんつなげてジャングルジムのような、彫刻のような、大きな構造物をつくります。単純な素材と作業を使って建築物の構造について考えます。

    Students make sticks using rolled-up newspaper and connect them with masking tape to create large jungle gym- and sculpture-like structures. Through these simple materials and activities, students think about the structure of buildings.

  • もうひとりの自分Another me

    大きな画用紙の上に寝転がってポーズを取って、輪郭を型どりします。次に輪郭の内側に絵を描いたり飾りつけをします。最後に輪郭で切り抜くと、もうひとりの自分の出来上がり。

    Students lie down on top of a large piece of construction paper, pose, and trace their outline. They then draw or decorate inside of their outline before finally cutting it out to make “another me.”