四方幸子
SHIKATA Yukiko

キュレーティングおよび批評。京都府出身。多摩美術大学・東京造形大学客員教授、IAMAS(情報科学芸術大学院大学)・武蔵野美術大学非常勤講師。オープン・ウォーター実行委員会ディレクター。データ、水、人、動植物、気象など「情報の流れ」から、アート、自然・社会科学を横断する活動を展開。キヤノン・アートラボ(1990-2001)、森美術館(2002-04)、NTT ICC(2004-10)と並行し、資生堂CyGnetをはじめ、フリーで先進的な展覧会やプロジェクトを数多く実現。近年の仕事に札幌国際芸術祭2014、茨城県北芸術祭 2016(いずれもキュレーター)、メディアアートフェスティバルAMIT(ディレクター、2014-2018)、美術評論家連盟2020年度シンポジウム「文化/地殻/変動 訪れつつある世界とその後に来る芸術」(実行委員長)、オンライン・フェスティバルMMFS 2020(ディレクター)、山川冬樹パフォーマンス「DOMBRA」(オープン・ウォーター TRIAL EVENT、東京港海上、2020)、「Forking PiraGene」(共同キュレーター、台北C-Lab、2020)など。国内外の審査員を歴任。共著多数。
yukikoshikata.com

Curator/critic based in Tokyo. Director of “Open Water” Project Committee. Visiting professor at Tama Art University and Tokyo Zokei University, lecturer at Musashino Art University and IAMAS (Institute of Advanced Media Arts and Sciences).
She focuses on “Border Research” traversing art, media art, science, technology, society and beyond. Worked as a curator of Canon ARTLAB (1990-2001), associate curator of Mori Art Museum (2002-2004), senior curator of NTT InterCommunication Center[ICC](2004-2010). Since later 1990s, she has been working as an independent curator and realized many experimental exhibitions and projects. Recent projects include SIAF (Sapporo International Art Festival) 2014, KENPOKU ART 2016, both as curator, and director of media art festival AMIT (Art, Media and I, Tokyo) (2014-2018), chairperson of the 2020 Symposium of AICA Japan “Culture/Earth/Environment – The World to Come and the Emergence of New Art”, director of MMFS (Micro Media Festival) 2020, Fuyuki Yamakawa live performance “DOMBRA” (on boat,
Tokyo Harbor, organized by Open Water, 2020), “Forking PiraGene” (Co-curator, Taipei C-Lab,2020).

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