小田原のどか
ODAWARA Nodoka

1985年宮城県生まれ、東京都在住。彫刻家、評論家、出版社代表。芸術学博士(筑波大学)。主な展覧会に「あいちトリエンナーレ2019」、「PUBLIC DEVICE -彫刻の象徴性と恒久性-」(共同キュレーター、東京藝術大学大学美術館 陳列館、2020年)。主な著書に『近代を彫刻/超克する』(講談社、2021年)。経営する版元から『原爆後の75年:長崎の記憶と記録をたどる』(長崎原爆の戦後史をのこす会編、書肆九十九、2021年)を刊行。「東京新聞」「芸術新潮」「美術手帖(ウェブ)」にて評論を連載中。

http://www.odawaranodoka.com/

Born in Miyagi, 1985. Lives in Tokyo.
Sculptor, critic, head of publishing company, Shoshi tuskumo. Doctor of Arts (Tsukuba University). Selected exhibitions include the Aichi Triennale 2019, PUBLIC DEVICE: Symbolism and Permanence of Sculpture (co-curator, Chinretsukan Gallery at the Tokyo University of the Arts, 2020). Selected publications include Overcoming/Sculpting Modernity (Kodansha, 2021). Published 75 years after the Atomic Bombing: Tracing the Memory and Archive of Nagasaki (edited by the Association of Preserving the Nagasaki Postwar History After the Atomic Bombing, Shoshi tsukumo, 2021) through the publishing company she heads. Writes a regular criticism column for Tokyo Shimbun, Geijutsu Shincho, and Bijutsu Techo (web).