佐藤朋子
SATO Tomoko
アーティスト
1990年⻑野県⽣まれ。東京藝術⼤学⼤学院映像研究科メディア映像専攻修了。レクチャーパフォーマンスを主として「語り」による表現活動を行う。主な作品に、2018年《The Reversed Song, A Lecture on “Shiro-Kitsune (The White Fox)”》、《瓦礫と塔》、《103系統のケンタウロス》(個展:Gallery Saitou Fine arts、神奈川)、2019年《ふたりの円谷》、《Museum》(個展:「MINE EXPOSURE」BIYONG POINT、秋田)など。 2019年にはアーカスプロジェクトより、イギリス・スコットランドのホスピタルフィールドに派遣。
www.tomokosato.org
ロシアでは、パルテノン神殿をテーマとしたレクチャーパフォーマンスを発展させるためのリサーチと、ワークインプログレス公演を行う予定。2019年より“パルテノン”を通して、日本、アテネ、エジンバラの都市化について調査しているが、今回ロシア・クラスノダール地方の古代ギリシャ遺跡のリサーチが加わることによって、世界における洋の東西について捉え直し、作品を複眼的に深化させることが期待される。(新型コロナウイルス感染症の影響により派遣時期は未定。収束の見込みが立ち次第、ZARYA CCA、アーティストとの協議により決定。)
Born in Nagano in 1990. Received her M.F.A. in Film and New Media from Graduate School of Tokyo University of the Arts. Sato expresses with “narrative,” mainly in her lecture-performance which is her main activity.
Her recent works include The Reversed Song, A Lecture on “Shiro-Kitsune (The White Fox), The Debris and Tower and Centaurus on Route 103 (as solo exhibition in Gallery Saitou Fine arts, Kanagawa) in 2018. The Double Tsuburaya and Museum (as solo exhibition “MINE EXPOSURE” in BITONG POINT, Akita) in 2019 etc. She took part in an artist residency at Hospitalfield in Scotland, UK through Exchange Residency Program 2019 by ARCUS Project.
www.tomokosato.org
In Russia, Sato will conduct research to develop her lecture-performance on Parthenon as the theme and give a performance of her work-in-progress. She has been studying the urbanization of Japan, Athens and Edinburgh through “Parthenon” since 2019, and this time, adding the research on ruins of ancient Greece left in Krasnodarsky Krai region in Russia, she would hopefully regrasp the East and the West in the world and deepen her work with compound eyes. (The period of dispatch is suspended due to COVID-19.)