アーティスト・イン・レジデンス プログラム2025「CAMP」
Artist in Residence Program 2025 “CAMP”

デザイン:本庄浩剛
Design: HONJO Hirotaka
  • 日本語
  • ENGLISH

国際芸術センター青森(ACAC)では、開館からほぼ毎年公募によるアーティスト・イン・レジデンス(AIR)プログラムを行っています。本公募では、アーティスト、キュレーター、リサーチャー等の広く文化芸術活動を行う方を対象とし滞在制作活動の機会を提供します。リサーチや制作、各種イベントの実施から成果発表までACAC学芸員や技術員をはじめとするスタッフがサポートします。また、ウェブサイトやカタログ等を通じてその活動を広く公開します。滞在制作の成果は、作品展示、パフォーマンス、ワークショップ、リサーチ過程の公開、プレゼンテーション等、形式を問わず今回の成果発表の場で発表していただきます。
滞在期間は、2025年10月11日から12月1日の51泊52日をコア期間として、その期間は原則ACACに滞在をしてもらいます。希望する場合は2025年9月15日から12月15日までの最長91泊92日の滞在が可能です。なお、希望する活動内容と期間が合致していることが推奨されます。
ACACの施設改修工事に伴い、2025年度はACACの展示棟ではなく、青森駅に直結するJR青森駅東口ビル内の協同組合タッケン美術展示館(以下「美術展示館」)を成果発表の場所とします。ACACの創作棟と宿泊棟は今年も滞在制作・宿泊場所として使用することが可能です。八甲田山の自然に囲まれたACACの展示棟は馬蹄型で高さ6メートルに及ぶ巨大な空間を持ち、これまでの滞在者の創作活動に少なくない影響を与えてきました。しかし、中心街から離れた場所にあるため、多くの市民にとってアクセスが容易な立地とは言えません。2025年度に利用する美術展示館は多数の商業施設を有するビルの4階に位置し、その窓からは市街地が見渡せます。建物の特性上、ACACの展示棟を利用していたときと比べ、多くのことに対して制約があり、さまざまな工夫を行う必要があります。しかし、そこから生まれる新たなコミュニケーションも2025年度ならではのACACのAIRのあり方と捉えています。
AIRプログラムでは毎年異なるプログラムのタイトルを掲げていますが、その名称はAIR参加者の活動内容を規定するテーマではなく、あくまでも期間中の活動を構想するうえでのひとつの手がかりと捉えてください。2025年度はACACにとって、施設を今後も活用していくために修復とケアを行うメンテナンス期間となります。プログラム名称「CAMP」は、一時的な居住のための場所や技術の訓練などを行うこと、特定の感性や信念を共有する集団、また歴史的にさまざまなマイノリティグループ間で共有されてきた反体制的な美学的感覚をも表す言葉です。表現者が集い滞在する場であることや、都会的な快適さから隔離され自らの表現と向き合うことになるACACの場所性を表すとともに、「CAMP」は非常事態や例外を生き延びていく術でもあるでしょう。
また2025年度は、ACACがアーティスト等を招へいする指名型AIRのイベント、海外の連携AIR団体からの推薦により招へいする表現者のAIRも同じ「CAMP」という枠組みの元で実施します。例年の公募型AIRと比べると状況が異なりますが、そうした中だからこそできることを考え、新たな視座を見出せるような活動を期待します。

*詳しくは公募情報をご確認ください。

公募期間:2025年2月17日(月)-4月13日(日)
プログラム期間:2025年9月15日(月)-12月15日(月)

  • 池田 佳穂
    IKEDA Kaho

    インディペンデント・キュレーター。2016年より東南アジアを中心に、土着文化や社会情勢から発展したコレクティブとDIYカルチャーを調査。展覧会、パフォー ミングアーツ、教育プログラムなどを複合した横断的なキュレーションに関心をもつ。森美術館でアシスタントとして経験を積み、2023年春に独立。山中suplexの共同プログラムディレクター、アートセンターBUGおよび「神戸六甲ミーツ・アート2024 beyond」のゲストキュレーターを務める。近年の展覧会やラーニング事業の主な企画実績として、「バグスクール2024:野性の都市」(BUG、2024年)、「みんなで土をラーンする!」(山中suplex、2024年)、「一人で行くか早く辿り着くか遠くを目指すかみんな全滅するか」(山中suplex、2024年)などがある。

    more

Since its opening, Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) has conducted an Artist in Residence (AIR) program via open call nearly every year. This year’s open call AIR is intended to provide people involved in a wide range of cultural and artistic pursuits – including artists, curators, and researchers – with an opportunity to engage in creative activities while residing at ACAC. Residents will conduct research, create artwork, hold various events, and eventually present their results, all while receiving continuous support from ACAC’s curators, technicians, and staff. The activities of the residents will also be made available to the public through our website and program catalogs. The results – which may consist of artwork exhibitions, performances, workshops, presentations of research or production processes, or other formats – will be presented at this year’s presentation venue.
The residence period consists of a core period lasting for 52 days (51 nights) from October 11 to December 1, 2025, during which the participants will, in principle, reside at ACAC. If desired, participants may reside at ACAC for a maximum of 92 days (91 nights) from September 15 to December 15, 2025. Please select a residence period appropriate for your desired activities.
Due to scheduled renovation work at ACAC, the venue for the 2025 Results Presentation has been moved from our Exhibition Hall to the Aomori Citizens’ Art Gallery inside the JR Aomori Station East Exit Building, although participants will still be able to use the Creative Hall and Residence Hall during this year’s program. ACAC’s Exhibition Hall – an enormous, 6-meter-high horseshoe-shaped space surrounded by the natural environment of the Hakkoda Mountains – has always had a considerable influence on the creations produced by past residents. However, since the facility is located far from the heart of Aomori City, it is not easily accessible for many citizens. The art gallery which will be used as this year’s venue is on the 4th floor of a building occupied by a large number of retail establishments, with windows looking out over the city center. The artists will be forced to find ways to work around the constraints imposed by the architectural differences between the Exhibition Hall and the art gallery. But we consider the new forms of communication that will emerge from such challenges to be another unique aspect of this year’s program.
Each year, the AIR program is given a different title, but these titles are not themes intended to prescribe the contents of the participants’ activities. Rather, you should think of the program title as just one clue when conceptualizing the activities you plan to engage in during the residency. For ACAC, 2025 will be a period of maintenance, a period of restoration and care meant to ensure the continued use of the facilities in the future. This year’s title, “CAMP,” is an English word which carries several meanings: a temporary place of shelter; a place for conducting training in specific skills; a group sharing a given sensibility or doctrine; and the name of a subversive aesthetic style historically shared by various minority groups. “CAMP” represents the nature of ACAC as a place for artists to gather, stay, and confront their own expression while isolated from the comforts of city life; at the same time, it is also a means for surviving states of emergency and exception.
In 2025, this same “CAMP” concept will also act as the framework for nomination-type AIR events, as well as for an additional AIR by an artist to be recommended by our international AIR partners. This year’s open-call AIR will be very different from past years, but we hope you can develop activities that take advantage of these unique circumstances and help you discover new perspectives.

* Please see the Application Guideline for details.

Application period: February 17 (Mon) – April 13 (Sun), 2025
Program period: September 15 (Mon) – December 15 (Mon), 2025

  • IKEDA Kaho

    Independent curator. Since 2016, she has been researching collective and DIY cultures that have developed out of indigenous cultures and social conditions, with a focus on Southeast Asia. She has an interest in interdisciplinary curation that combines forms such as exhibitions, performing arts, and educational programs. After gaining experience as a curatorial assistant at Mori Art Museum, she began working independently in 2023. She is also a program co-director of the shared studio Yamanaka Suplex, and a guest curator at the Art Center BUG and the “Rokko Meets Art 2024 beyond” art festival. Recent major exhibitions and learning projects planned by Ikeda include: “BUG School 2024: Feeling Cities with Wild Sense” (BUG, 2024); “Learning Soil Together!” (Yamanaka Suplex, 2024); and “Go Alone? Arrive Faster? Aim Further? Die Together?” (Yamanaka Suplex, 2024).

    more