ヴィジョン・オブ・アオモリ特別編「大川亮コレクションー生命を打込む表現」
Vision of Aomori: Special Edition OKAWA Ryo’s Collection – Expression with the Power of Life

デザイン:吉田勝信
Design: YOSHIDA Katsunobu
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ヴィジョン・オブ・アオモリ特別編「大川亮コレクションー生命を打込む表現」
2021年12月25日(土)ー2022年2月13日(日)10:00-17:00 入場無料
休館日:年末年始(12月29日(水)ー1月3日(月))および大学入学試験に関わる日程(1月14日(金)ー16日(日)、1月28日(金)ー1月30日(日))
青森公立大学 国際芸術センター青森 [ACAC] 展示棟ギャラリーB

津軽の農村で生み出されるオリゲラやオリハバキ、コギンの緻密な美しさにいち早く気づいた大川亮(1881-1958)。明治時代後期、農民生活の急速な変化によって失われつつあったそれらのなかに「生命を打込む(中略)青年たちの自己の表現」を見た大川は、郷土の工芸からヒントを得たデザインを考案し、農閑期の副業品を生み出すことで暮らしの安定を目指しました。
 東京美術学校(現・東京藝術大学)に学んだこともあった大川は、岡田秋嶺、河井寛次郎やバーナード・リーチら多数の文化人と交流を持ち、大光寺の大川邸には建築家ブルーノ・タウトも訪れています。民藝運動を行った柳宗悦は雑誌『工藝』14号(1932年)でコギンについて語っていますが、大川のコギンの収集は、それに先駆けること1908、9年頃から始められていました。
 大川亮のコレクションには、オリゲラはもちろん、100点を超えるコギンが含まれます。身頃の部分のみが残されたコレクションからは、大川の関心が模様の芸術性にあったことがうかがえます。彼のコレクションとそれらがアイデアの源となって生み出されたカラー入れや手提げなどの創作物がともに見られる本展は、大川のヴィジョンに触れる貴重な機会となるでしょう。

大川亮 OKAWA Ryo
1881年大光寺村(現・平川市)生まれ。東京・駒場の農業実科のち東京美術学校に学ぶが、1903年帰郷。大光寺村会議員の時、1915年に私費を投じて農閑工藝研究所を開設。郷土の工芸技術の保存と、その技術を活かした製品の開発・販売に取組み、農村の生活向上に務める。雑誌『工藝』などに青森県の民藝について執筆。農業共済組合会長、弘南鉄道監査役、木村産業研究所の創立に携わった。1958年没。

主催|青森公立大学 国際芸術センター青森[ACAC]
協力|AIRS(アーティスト・イン・レジデンス・サポーターズ)、青森公立大学芸術サークル 、ほか
助成|公益財団法人 青森学術文化振興財団
後援|青森県民藝協会、NHK青森放送局、青森テレビ、RAB青森放送、青森朝日放送、青森ケーブルテレビ、エフエム青森、ABHラジオ、東奥日報社、陸奥新報社

Vision of Aomori: Special Edition OKAWA Ryo’s Collection – Expression with the Power of Life
Dec. 25 (Sat), 2021 – Feb. 13 (Sun), 2022 10:00-17:00 Admission free
Closed: Year-end and New Year’s holidays (Dec. 29 (Wed) – Jan. 3 (Mon)) and dates related to university entrance examinations (Jan. 14 (Fri) – Jan. 16 (Sun) and Jan. 28 (Fri) – Jan. 30 (Sun))
Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University, Gallery B, Exhibition Hall

OKAWA Ryo (1881–1958) pioneered the discovery of the elaborate beauty of Origera (an embroidered rain cape), Orihabaki (traditional shin-guard), and Kogin-zashi (an old-style stitching technique) produced in the farming villages of Tsugaru region. Many traditional crafts had been disappearing due to rapid changes during the late Meiji period. However, observing the power of the younger generation’s self-expression through these crafts, Okawa was inspired to develop designs based on traditional techniques, thus creating a sustainable side job for farmers during the off-season.
Okawa was also versed in art as he secretly attended at the Tokyo Bijutsu Gakko, and had exchanges with many cultural figures such as OKADA Shurei , KAWAI Kanjiro, and Bernard LEACH, as well as Bruno TAUT who visited Okawa’s house in Daikoji. YANAGI Muneyoshi , known for expanding the famous Mingei (folk craft) movement, highlighted Kogin embroidery in the magazine, “Kogei” (vol.14, issued in 1932), however, Okawa actually started collecting Kogin-zashi much earlier, around 1908 or 1909.
As well as Origera, Okawa’s collections include over one hundred Kogin items. His collection of textile pieces left with the body of the garment (kimono), shows his love of the art of patterns. This exhibition, which also introduces products inspired by his collections, such as collar containers and handbags, is a valuable opportunity to come into contact with Okawa’s perspective.

OKAWA Ryo
Born in 1881 in Daikoji village (currently Hirakawa City) in Aomori Prefecture, Okawa Ryo first studied at the College of Agriculture, Imperial University of Tokyo (predecessor of the Tokyo University of Agriculture and Technology), and then at the Tokyo Bijutsu Gakko (now the Tokyo University of the Arts), before returning to Aomori in 1903. When he was a member of the Daikoji Village town council, he invested his personal funds to establish the Nokan Kogei Research Institute, and dedicated himself to the preservation of local, traditional craft techniques, along with their development and distribution to help improve the lives of the farming community. Okawa also introduced Aomori’s crafts through his written articles for magazines, such as “Kogei”. He served as the chairman of the Agricultural Insurance Association, was the auditor of Konan Railway Company, and launched the Kimura Industrial Research Laboratory. He died in 1958.

Organized by: Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University
In Cooperation with: AIRS (Artist in Residence Supporters), Art Club of Aomori Public University and more
Supported by: Aomori Gakujutsu Bunka Shinko Zaidan
Nominal Support: Aomori Prefectural Folk Art Association, NHK Aomori Broadcasting Station, Aomori Television Broadcasting Co., Ltd., RAB Aomori Broadcasting Corporation, Asahi Broadcasting Aomori Co., Ltd., Aomori Cable Television, Aomori Fm Broadcasting, ABH (Aomori Bunka Housou), The To-o Nippo Press Co., MUTUSINPOU co,. ltd.

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