論考:前田耕平 個展「点る山、麓の座」
Essay : MAEDA Kohei Solo Exhibition "Lit-up Mountain, Astral Foothills"

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見えないものを想像する、尽きぬ生命の点
慶野結香

例年11月から12月にかけては、国際芸術センター青森(ACAC)を取り囲む自然環境が、最も変化に富む。紅葉のピークが過ぎると、冷たい風に吹かれて葉は落ち、一度でも雪が降れば辺りは一変する。木の実を得ようと鳥や動物たちが集まり(そして人間も行楽のため八甲田へ登り)賑やかだった秋から、深々と雪が降り積もる長い冬へ。命はどこへ行ってしまったのだろうか? 春になれば動物も地上に戻り、植物も勢い盛んに生い茂ることを知ってはいるが、雪の下では、どのように眠っているのだろうか―。
 前田耕平は、そんな変化し続ける約40日間をACACで過ごすにあたり「サブニビウム(subnivium)」と呼ばれるミクロハビタット(小さな生息環境)に着目した。かつて雪は、地上の動物たちの餌を隠して冬眠させてしまうこと、そして春になれば融けて水となり生命をつなぐものとしか認識されていなかった。しかし降り積もった雪と地面のあいだにできる、この小さな空間は驚くほど安定しており、地表面より暖かく、菌類などの微生物をはじめとする動植物が寒さから守られながら、光合成や発芽、繁殖、分解をはじめとした様々な活動が行われているという[1]。
 雪の下に隠れて目には見えないが、確かに存在する生命活動(作家の言葉では「生命の灯」)を起点として、前田は様々な「エクササイズ」と称する活動を行い、ACACがある場所のミクロからマクロに及ぶ「見えない」生命の灯を「点」として抽出しようとした。そして「点る山、麓の座」と題したワーク・イン・プログレス(進行形であり、未完成であること)としての展示空間では、大小様々な「エクササイズ」の痕跡を集合させ、それぞれの活動がもたらしたエネルギーが、この地でいかに反射し堆積していくのか見定めようとした。「エクササイズ」の渦中にははっきりと分からないこの活動を、他者と共有しながら、それこそ多くの反射を起こすことで意味を見出し続けようとしたに違いない。
 高校時代はカヌースプリント競技に取り組み、世界選手権に出場したこともある前田は、水辺をはじめとする自然と人間のあわいの環境に対して、自らの身体的な体験を手がかり、足がかりにアプローチする。それが、前田の活動を示す「エクササイズ=運動・体操、練習」という語の選択にも表れる。それぞれの「エクササイズ」に何か明確な目的や予想される帰結はない。うまくいかないこともあり、臨機応変な瞬発力が試される。イベントとして行われる大規模なエクササイズでは、一人では行うことが困難なこと、他者との協働行為がなければ実現できないことを画策する。
 青森で前田は、ACACが八甲田の麓に位置し、古代から人の働きかけによって里山の環境が変化し続けてきたイメージを膨らませながら、「見えない」エネルギーの一種の発露であり世界各地でみられる山岳信仰が、なぜか八甲田ではみられないことに疑問を抱いた。翻って「もし八甲田に山の神様なるものがいたら」という仮定のもと、麓(踏みもと[2])に人が集まり、熱を発するような「エクササイズ」を行うことで、神なるものの足を刺激しようとした。足裏には、全身の各器官につながる反射区(末梢神経が集まった場所)が集合している。麓は位置として、ちょうど山の神の足が投げ出された部分、重要な場所ではあるまいか。実際、この地の俗説を紐解いてみれば、「嶽大人(だけのおおひと)」[3]といった、山に棲む大男の言い伝えを確認できる。境界を越え、里でも感じられる不思議な力をもった存在は、山の得体の知れなさや畏怖を感じさせるものではあるが、人々の暮らしと深く関わりあう信仰や宗教としては、八甲田に根付かなかった。
 特定の存在がいないのであればと、映像作品《Stretching》では、麓の山肌に胎児のような動きをする、前田の裸体がプロジェクションされた。実際に投影してみると、動く光によって木々のゆらめきが照らし出され、皮膚表面の常在菌が可視化されるようにも、身体内部の「見えない」部分が意識され、周囲の生命体を取り込み一体となって蠢いているようにも感じられた。確かに、この木々と同じ空気を吸い、この土によって育った作物を食べ、私は生きている。
 前田は「エクササイズ」の要素として、この土地、特に土に意識を向けた。日々繰り返された、麓と前田の足による接触の記録《Foot Reflection Daily Selfie》では、ACAC敷地内を中心に様々な地面を踏みしめ足形をつけることで、土地と前田のエネルギーの交換/交歓が行われた。もしかしたら土中と足裏の微生物も交換され、双方に微細な変化がもたらされたかもしれないし、土が窪んでサブニビウムに影響を与えたかもしれない。そして足形は雪の下に埋もれながらも形を保ち、いつか遺跡のように発掘されるかもしれないのだ。
 イベントとして行ったエクササイズ①から④は、いずれも「麓の座」、多くの人が集い交流する場を設けることで麓をあたため、山にとってはそれが足つぼのような刺激になることが意図された。ACACにほど近い農園で化学肥料や農薬を使わず育てられた野菜の収穫を体験する(①)、土を掘り縄文の環状列石が採られた川で石を拾う(②)、溜池から採られた粘土を用いて土鍋を焼成する(④)など、現代的な都市の暮らしでは疎外されてきた大地との関係性の回復を試みながら、人類の文明を遡及していくようでもある。
 土はもちろん、ここで火が重要な役割を果たしたことは言うまでもない。火起こしを試みる/おでんを煮込む(①)、水を沸かし続ける(②)、窯の火を保つ/うどんを煮込む(④)といった一連の火の使用は、火をコントロールするという極めて人間的な行為を伴いながら、生もののような自然的存在を加工という文化的な行為によって社会化し、自然と人間をつなぐ「媒介」のように思わせた[4]。火を儀式に用いたり、火炎崇拝を行うことは世界各地の宗教で見られるが、松明を灯すとともにiPhoneや懐中電灯の光を天に向け、山の神の片足を点画として描いたこと(③)は、火を象徴的に扱いながらもそれ自体を神聖化するのではなく、やはり天と地を結ぶ「媒介物」として位置付けていたのではないか。
 日本における博物学、民俗学の先駆的存在・南方熊楠は、奇しくも前田の出身地である和歌山県田辺市で生涯を送った。前田自身、熊楠の思想を追うべく《まんだらぼ》プロジェクト(2016年―)などを手がけてきた。彼は科学と大乗仏教を接合する世界認識のダイアグラムを表し、それは「南方曼荼羅」と呼ばれている。鶴見和子いわく、この中で重要なのは「萃すい点」であり「そこですべての人々が出会う出会いの場、交差点みたいなもの」「非常に異なるものがお互いにそこで交流することによって、あるいはぶつかることによって影響を与えあう場」[5]である。
 前田のエクササイズも土や火を重要な媒介としながら、その瞬間だけ成立する「萃点」をつくり出し、作家を中心的な触媒とした「発酵熱」のようなものを生んでいた。「発酵させる(ferment)」には、沸き返らせる、刺激するという意味もあり、その語源である「fer-」は発酵だけでなく沸騰・泡立ち、熱気などの語を構成する[6]。象徴的に設置された《Foot Chart》は、今回の「点る山、麓の座」における、私たちのハビタットで生まれた点の集合モデルであり、山の神の片足の反射区のように見える(もう一方の足は「エクササイズ③」で試みられたと考えられる)。私たちの身体が生み出した熱は、宇宙から見れば信じられないほどの小さな点であり、そのものは目に見えない。しかし媒介者=アーティストによって集合させられることで、明滅しながら無尽に増殖し続ける。今は雪に埋もれた土の中の「生命の灯」とも、これらの点は確かにつながっている。

[1] ジョナサン・パウリ(森林・野生生物生態学)とベン・ザッカーバーグが中心となり、2013年に提唱。Jonathan N PAULI, Benjamin ZUCKERBERG, et al. The subnivium: a deteriorating seasonal refugium, “Frontiers in Ecology and the Environment,” Volume 11, Issue 5 pp. 260‒267.
[2] 「踏みもと」は、足で踏んで行ける土地やその土台部分を指し、転じて山の下のほうを指すようになった。
[3] 『新編 青森縣叢書』第二巻、歴史図書社、1973年、pp.4‒5
[4] クロード・レヴィ=ストロース『神話論理Ⅰ生のものと火を通したもの』早水洋太郎訳、みすず書房、2006年より。「料理の三角形」では、水を媒介とする煮たものは腐ったものに近いとされている。
[5] 鶴見和子『南方熊楠・萃点の思想〈新版〉』藤原書店、2021年、p. 165
[6] 「語源:fer (v)-」https://eigogen.com/gogen/170/(最終閲覧:2023年2月)

Imagining the Invisible: The Endless ‘Dots’ of Life
KEINO Yuka

The natural environment surrounding the Aomori Contempo-rary Art Centre (ACAC) is the most colorful and varied from November to December. After the peak of the fall foliage, the leaves are blown away by the cold winds, and after the first snowfall, the landscape transforms drastically. The presence of ‘life’ also changes, from the busyness of birds and animals gath-ering food (and people climbing Mt. Hakkoda) to the stillness of the long winter and deep snowfall. Where has the life gone? We know that animals will return in spring and plants will grow vigorously, but how are they sleeping under the snow?
  During his 40-day residency at ACAC, MAEDA Kohei focused on the ever-changing ‘subnivium’, or microhabitat. In the past, snow was only seen as something that hid the food of land animals, making hibernation necessary; in spring, it then became something that sustained life by melting into water. However, the small space between the snow and the ground is surprisingly stable, and even warmer than the ground surface. Flora and fauna, including fungi and other microorganisms, are protected from the cold as they go through various processes, such as photosynthesis, germination, reproduction, and decom-position[1].
  Taking the ‘lights of life’, or activity, which exists despite being hidden under the snow, as his starting point, Maeda did various ‘Exercises’ in which he tried to extract ‘dots’ of the ‘invisible’ lights of life, ranging from the micro to the macro scale, at ACAC’s location. In his work-in-progress exhibition, titled Lit-up Mountain, Astral Foothills, Maeda gathered the traces of various Exercises, both large and small, to examine how the energy generated by each activity would be reflected and deposited in this place. It was probably his attempt to keep refining the meaning of this activity, which was not clearly vis-ible while conducting the Exercises, by sharing the experience with others and generating many reflections.
  Maeda, who was an accomplished canoe-sprinter during his high school days, and once participated in the world cham-pionships, uses his own physical experiences as clues and step-ping stones to approach the ambiguous zone where nature and humans meet, including the water’s edge. This perspective can also be seen in Maeda’s choice of the term ‘exercise’ (meaning work out and practice) to describe his activities. Each Exercisehad no clear purpose or expected outcome. They were some-times unsuccessful and were challenging, requiring flexibility and instant responses. In the large-scale Exercises, conducted as events, he planned to do things that were difficult to do aloneand were unable to be accomplished without collaboration.
  In Aomori, Maeda wondered why the Sangaku-shinkofaith, or mountain worship (a kind of manifestation of ‘invis-ible’ energy, seen in many parts of the world), is not observed at Mt. Hakkoda, even though he imagined that the mountain region, where ACAC is located, and its surrounding environ-ment would, since ancient times have gone through continuous changes due to the efforts of people With the assumption that “there is a mountain god in Hakkoda,” Maeda came up with the idea to stimulate the god’s feet by having people gather at fumoto (or fumimoto: the foot of the mountain[2] ) and perform Exercises to emit heat. There is a cluster of reflex areas (where peripheral nerves are concentrated) in the soles of the feet, and these are connected to each internal organ in the body. The foot of the mountain can be considered as an important place, and where the feet of the mountain god lay. In fact, when unraveling the folklore of the area, we found legends such as Dake no Oh-hito (Giant of the Mountain)[3] , about a giant who lived in the mountains. This mythical existence, which transcends boundaries and can even be perceived by villagers, is both awe-inspiring and mysterious, but it has not taken root at Hakkoda as a faith or religion that is deeply connected to people’s daily lives.
  Based on the idea that there’s no specific entity, Maeda made a video work, Stretching, that projected his naked body, moving like a fetus, onto the surface of the foot of Mt. Hak-koda. When the image was actually projected, the fluctuating light illuminated the shimmering of the trees. It seemed as if the indigenous bacteria on the surface of the skin were visible, or as if the ‘invisible’ parts of the body became cognizable, tak-ing in and integrating with the surrounding living organisms and wriggling as one. Indeed, We are living here, breathing the same air as these trees do, and eating the crops grown in the soil of this land.
  As an element of Exercise, Maeda turned his attention to the land, especially the soil. In Foot Reflection Daily Selfie, a daily record of Maeda’s contact between his feet and the ground, he stepped on various surfaces around the ACAC premises, and made footprints on them, thereby communicating with the earth and exchanging energy. Perhaps microorganisms in the soil and on his soles also interacted, slightly influencing each other, or the soil may have depressed, affecting the subnivium. The footprints, while buried under the snow, may retain their shape and, one day, be unearthed like an archaeological site.
  Exercises (1) through (4), which were carried out as events, were intended to warm the foothills by creating an “astral foothill”, or, in other words, a “foothill meeting place” for many people to gather and interact for all Exercises, and to have these interactions stimulate for the mountain, as pushing on foot pressure points. The whole project seemed to trace human civilization back, while attempting, through his Exercises, to restore the relationship with an earth excluded from modern urban life. Exercises included harvesting vegetables grown without chemical fertilizers and pesticides in a farm close to ACAC (Exercise 1), digging in the soil and picking up stones from the river where stones were collected for the Jomon stone circles (Exercise 2), and firing an earthenware pot, made using clay extracted from the reservoir (Exercise 4).
  Needless to say, fire played an important role in Maeda’s Exercises, as did soil. The series about the use of fire, such as making a fire and boiling Oden (Exercise 1), keeping water boiling (Exercise 2), and keeping the kiln burning while boiling Udon noodles (Exercise 4), involved the very human act of con-trolling fire, turning natural entities, that are like raw materials, into a socialized form through the cultural act of processing. These activities with fire seemed an intermediary to connect nature and man[4] . The use of fire in rituals and the worship of flames can be seen in many religions around the world, but Maeda must have also regarded the act of lighting torches andsimultaneously turning the light from iPhones and flashlights towards the sky to draw the foot of the mountain god (Exercise 3), as an intermediary to connect heaven and earth, while treating fire symbolically but not making it sacralized.
  MINAKATA Kumagusu, a pioneer of natural history and folklore studies in Japan, spent most of his life in Tanabe City, Wakayama Prefecture, which, coincidentally, is Maeda’s hometown. Actually, Maeda himself has also been involved in the Mandalabo project (2016‒) and other projects to explore Minakata’s thinking. Minakata represented “Minakata Manda-la”, a diagram of a world view that interconnects science with Mahayana Buddhism. According to TSURUMI Kazuko, the important parts in this diagram are the suiten (intersections), which she describes as “a place of encounter where all people meet, a kind of intersection,” and “a place where very different things influence each other by interacting or bumping into each other there”.[5]
  Maeda’s Exercises also used soil and fire as important media, creating a suiten that could be established only at a given moment, generating a kind of “fermentation heat” with the artist as the central catalyst. The word ‘ferment’ also means to bring to a boil or stimulate, and the root ‘fer-’ constitutes not only the term ‘fermentation’ but also ‘effervescence’ (boiling and bubbling), and ‘fervor’ [6] . The symbolically-installed Foot Chart was a collective model of the dots created in the habitat of the Lit-up Mountain, Astral Foothills project, and looked like the reflex area on the sole of the mountain god. (The other foot is thought to have been explored in Exercise 3.) The heat generated by the body was an incredibly small point from the perspective of the universe, and was invisible. However, being brought together by the mediator (artist), this heat will con-tinue to flicker and multiply endlessly. The dots are certainly connected to the “lights of life” in the soil, now buried under the snow.

[1] Advocated by Jonathan N PAULI (forest and wildlife ecologist) and Benjamin ZUCKERBERG in 2013.Jonathan N Pauli, Benjamin Zuckerberg, et al. The subnivium: a deteriorating seasonal refugium, “Frontiers in Ecology and the Environ-ment,” Volume 11, Issue 5 pp. 260‒267.
[2] The word fumimoto refers to the land or its foundation, which can be trodden on by foot, and has come to refer to the lower part of the mountain.
[3] Shinpen Aomoriken Sosho (New Edition of Aomori Prefectural Series), Volume 2, Rekishi Toshosha, 1973, pp. 4‒5.
[4] Claude LEVI-STRAUSS, Mythologique I: The Raw and the Cooked, translated by HAYAMI Yotaro, published by Misuzu Shobo, 2006. In his “The Culinary Triangle”, boiled food mediated by water is considered close to the state of being rotten.
[5] TURUMI Kazuko. Minakata Kumagusu, Suiten no Shiso (Shinpan) (Kumagusu Minakata, The Idea of Suiten New Edition), 2021, p.165
[6] “Etymology: fer (v)-” https://eigogen.com/gogen/170/ (Last viewed in February 2023.)

[Translator: KATO Kumiko (Penguin Translation)]