公募AIR 2023 選評(廣田緑)
Guest Judge's comment (HIROTA Midori)

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 国際芸術センター青森[ACAC]の活動の3つの柱はアーティスト・イン・レジデンス、展覧会、教育普及である。第1の柱にアーティストの滞在制作支援を据えるアートセンターは日本でもさほど多くないのではないだろうか。私が思うACACのもうひとつの特徴は、建造物とその配置である。広大な自然の中に、安藤忠雄氏の建物全体を埋没させるというコンセプトによって、宿泊棟、創作棟、展示棟が有機的に存在している。この空間に身を置くと、私自身が滞在制作したくなるほどである。
 審査員の依頼を受け学芸員の皆さんから話を聞くに従い、私は本事業の”キモ”は、この場×アーティスト、学生・市民×アーティストのインタラクションなのだと理解した。であるならば私自身、多少なりとも青森とACACの環境を知り、この場に潜在する可能性や魅力を体感しておく必要があると思い、審査前に青森市内を巡り宿泊棟で二夜を過ごした。
 ACACのアーティスト・イン・レジデンスは、文化芸術活動を行う現代美術のアーティストだけでなく、ダンサーも含んだ表現者たち、そしてキュレーター、リサーチャー等に開かれている。応募者には必ずしも“美術作品”という形態での成果が求められていないため、応募プランはいわゆる美術作品という単体そのものでないものがほとんどで、多様な表現方法のなかでも調査研究やプロジェクトによるプランが多かった。また文化人類学のフィールドワークに類似する手法が散見されたことも印象的だった。
 私は審査基準を3つ設定した。プラン(調査、作品)の独自性、ACAC(青森)で行う意義と必然性、他者との協働の可能性である。二次審査まで残ったプランは総じて内容も濃く、4名の審査員の意見が一致するまでには充分な時間をかけた議論が必要だった。最終段階では、決定に近づいた数名の応募者各々のプランを再検討し、応募者間の相性も勘案している。
 審査の途中、私は自分が13年前に参加したアーティスト・イン・レジデンスで、村を離れる前夜に開かれた送別会を思い出していた。「この滞在でわたしは、村の皆さんに人間力を養っていただいた」と滞在を振り返った“同期”アーティストの言葉は今も鮮明に覚えている。そうなのだ。アーティスト・イン・レジデンスは、アーティスト(キュレーター、リサーチャー)としてのキャリア・アップになるだけでなく、人として大きく成長できる機会でもあるのだ。大自然の森に溶け込んだ宿泊棟に、選ばれた者が集い、青森の空気と歴史と文化と土地に触れる。ACACという場と、学生や市民との間でインタラクションが生まれ、青森でしか作れないものを見せてくれることが今から楽しみである。

廣田緑
 
 

  • ロウ・ペイシェン
    LOW Pey Sien

    1991年マレーシア生まれ。写真や映像、グラフィックメディアを通して自分自身を表現をするヴィジュアル・パーソン。建築的背景は作品に大きな影響を与え、空間・場所・人々の関係を観察し、様々なものの見方や時間をかけて理解すること、それらを大局的に捉えることを楽しむ。またフリーランスのプロデューサー、キュレーターとしても活動している。近年の主な活動に、2023年「S.O.E 2023 “We Trade Everything” art festival」(タイ)、「A Tale of Two Hills」(マレーシア)、2022年「2022 Taiwan Dance Platform — Body Online: Screendance & Sound Exhibition」(台湾)、2020年「Di Situ: An Exhibition」(マレーシア)などがある。

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  • フィオン・ダフィー
    Fionn DUFFY

    1991年グラスゴー(スコットランド)生まれ。2020年グラスゴー美術大学修了。倫理的、環境学的な関心を持ち、物質と身体の多孔質的な関係をオブジェクトや映像、文章を用い螺旋的な物語を生み出す。近年の主な活動に、2023年「I can see your bones but I don’t know how to read them」(Eden Cour、スコットランド)、2022年「This Meeting is Being Recorded」(Alchemy Film & Moving Image Festival 、スコットランド)、2021年「A Mineral Dance: Or How to Become Glass」(Lyth Arts CenterとNorth Lands Creativeの共同企画、スコットランド)などがある。

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  • 西村 涼
    NISHIMURA Ryo

    1993年京都府生まれ。2016年京都精華大学芸術学部メディア造形学科版画コース卒業。2018年京都市立芸術大学大学院美術研究科絵画専攻版画修了。現在京都を拠点に活動。ドライポイントという銅版画技法を用いて自然物の流動性や壮大な時間の経過を”線”として刻み込む作品を発表している。近年の活動に、2023年 個展「柔らかな風景」(江之子島文化芸術創造センター、大阪)、2022年「Elements」(PETER AUGUSTUS、アメリカ)、グループ展に2023年「もののうつり」(京都芸術センター、京都)、「ON PAPER」(TAKU SOMETANI GALLERY、東京)、2022年「第3回PATinKyoto京都版画トリエンナーレ2022」(京都市京セラ美術館、京都)などがある。

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  • 入江 早耶
    IRIE Saya

    1983年岡山県生まれ、広島拠点。2009年広島市立大学大学院芸術学研究科博士前期課程修了。印刷物のイメージを消しゴムで消し、得られたカスを再構築した立体物、およびイメージから派生したナラティブを用いて、物事に宿る魂や日常の潜在的事象との出会いを創造している。主な個展に、2021年「大悪祭」(広島芸術センター、広島)、2019年「純真遺跡〜愛のラビリンス〜」(兵庫県立美術館、兵庫)、2018年「Radierungen」(MICHEKO GALERIE、ドイツ)。主な受賞歴に2012年「第6回 shiseido art egg」shiseido art egg賞などがある。2019年ポーラ美術振興財団 在外研修員としてニューヨークで研修を行う。

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At the Aomori Contemporary Art Centre (ACAC), programming is built on three pillars: the artist-in-residence programs, exhibitions, and educational outreach. Supporting artists-in-residence as the first pillar of programming is not something you’re likely to encounter at many Japanese art centers. Personally, I find the architecture and its layout of ACAC to be one of its key characteristics. Residential Hall, Creative Hall, and Exhibition Hall exist organically, based on Tadao Ando’s concept of submerging entire buildings in open nature. Being in this space inspires me to stay and create.
When asked to serve as a juror on the curator hearing, I understood the core of this project to be the interactions between artists and the space, students and citizens. If that was true, I realized I would need to familiarize myself with the environment of Aomori and ACAC to experience its charm and possibilities, so prior to the screening, I toured the city and spent two nights in Residential Hall.
The ACAC artist-in-residence program is not limited to cultural and artistic activities by contemporary artists, but is open to all artists, including dancers, curators, and researchers. As applicants are not necessarily expected to produce “works of art”, most submissions are not artworks in and of themselves, but rather research, project plans, and various other modes of expression. It struck me that these diverse approaches reflected those used in cultural anthropology fieldwork.
I set three judgment criteria: uniqueness of the plan (research and art), significance and necessity of conducting the project at ACAC (Aomori), and potential for collaboration. The plans that made it to the second round of judgment were generally content-rich, and the four judges deliberated for some time to reach consensus. In the final stage, we reviewed the plans of each finalist with consideration to the compatibility between applicants.
The screening process sparked memories of a farewell party held 13 years ago, the night before I left the village where I’d participated in an artist-in-residence program. I vividly recollect the words of a fellow artist as they reflected on their stay: “This residency helped me develop my character.” That’s correct. Being an artist-in-residence is not only an opportunity to improve your career as an artist (curator, or researcher), but also to grow as a person. Gathering in the Residential Hall that blend into the vast forest of nature, the selected individuals can immerse themselves in the air, history, culture and land of Aomori. I look forward to observing ACAC as it interacts with the students and citizens of Aomori, and to seeing what can only be created in Aomori.

HIROTA Midori

  • LOW Pey Sien

    Born in Malaysia, 1991. Low is a visual person, who expresses herself through photography, film and graphic media. Her architectural background is a major influence, her works observe the relationship between space, place and people, she enjoys different perspectives and takes time to understand and put things together into a bigger picture. Besides that, she also freelances as a producer and curator. Recent activities include “S.O.E 2023 ‘We Trade Everything’ art festival” (Thailand), “A Tale of Two Hills” (Malaysia) in 2023, “2022 Taiwan Dance Platform — Body Online: Screendance & Sound Exhibition” (Taiwan) in 2022, and “Di Situ: An Exhibition” (Malaysia) in 2020.

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  • Fionn DUFFY

    Born in Glasgow, Scotland, 1991. MFA, Glasgow School of Art, 2020. Duffy uses objects, video and text to create spiralling narratives that explore the ethical and ecological concerns at stake when considering the porous relationship between bodies and material. Recent exhibitions and projects include “I can see your bones but I don’t know how to read them” (Eden Court, Scotland) in 2023, “This Meeting is Being Recorded” (Alchemy Film & Moving Image Festival, Scotland) in 2022, and ”A Mineral Dance: Or How to Become Glass” with Lyth Arts Center and North Lands Creative (Scotland) in 2021.

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  • NISHIMURA Ryo

    Born in Kyoto Prefecture in 1993. Graduated from Printmaking Course, Department of Fine Arts, Kyoto Seika University in 2016. Completed his master’s degree in printmaking, Department of Painting, Graduate School of Arts, Kyoto City University of Arts in 2018. Currently based in Kyoto. In his works, he etches fluidity of natural things and magnificent passage of time in “lines” using the technique of copperplate engraving called drypoint. His recent activities include solo exhibition “Soft Landscape” (Enokojima Art, Culture and Creative Center, Japan) in 2023, “Elements” (Peter Augustus, U.S.) in 2022, and group exhibition “Trans-communicating” (New Mutation #5) (Kyoto Art Center, Japan) in 2023, “ON PAPER” (Taku Sometani Gallery, Japan) in 2023, “The 3rd PATinKyoto (Print Art Triennale in Kyoto) 2022″ (Kyoto City KYOCERA Museum of Art, Japan) in 2022.

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  • IRIE Saya

    Born in Okayama Prefecture in 1983 and based in Hiroshima. Completed the first half of her Ph.D. program at Graduate School of Arts, Hiroshima City University. She creates three-dimensional objects by reconstructing eraser shavings after rubbing out images on printed matter, and provides encounters with spirits residing in things and latent phenomena in daily life through the use of narratives generated from images. Her major solo exhibitions include “Happy Akuma (Demon) Festival” (Hiroshima Art Center, Japan) in 2021, “Romance Tumulus” (Hyogo Prefectural Museum of Art, Japan) in 2019, “Radierungen” (Micheko Galerie, Germany) in 2018. The awards she has won include grants for overseas study by young artists sponsored by Pola Art Foundation (and she studied in New York) in 2019, and the 6th Shiseido Art Egg Award in 2012.

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