フィオン・ダフィー 「引き継ぐ:網目と渦、習慣の節回し」
Fionn DUFFY "Hikitsugu: nets, eddies and cadences of habits"
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フィオン・ダフィ―は、青森での滞在制作を通して、物の命のサイクルやそれに関わる認識について考察すべく、縄文時代の捨て場の文化から現代のごみ処理やリサイクルまでリサーチを行っています。また《引き継ぐ:網目と渦、習慣の節回し》では、スコットランドに伝わるセルキー(アザラシと人間の両方の姿をもつ生き物)の民話に含まれる変容をキーワードに、廃棄のプロセスとそれらにまつわる考えを見つめていきます。
セルキーは、アザラシの皮を脱いだり着たりすることで変容する点を共通項として、複数の民話に登場します。また、ある遺跡でアザラシと人間の手の遺物が見つかり、セルキーの民話に信憑性を持たせることになったと言われています。
ダフィーは縄文遺跡における盛り土や貝塚といった捨て場について知るなかで、儀式に使用されていたとされる遺物から現代の目を通して沢山の解釈が生まれ伝えていること、発掘はまだ途上にあり遺跡は完全には見つかっていないことを知りました。ごみ処理場やリサイクル施設では、廃棄物が資源に変わる姿も見ることになりました。それぞれがサイクルの一部に携わり、また異なる役割の施設に製品として手渡していることも分かってきました。ダフィ―はリサーチ先で人々の認識や考え方にも触れながら、移り変わる方法や思考について知り、従事する方々の後世へ引き継ぐ姿勢という共通点も発見していきました。
映像には、これらの場所の光景が含まれ、複数の人の声、青森の民話やセルキーの民話も重なり合います。古代の遺物、現代の廃棄物、ガラスの反射、日差しと影が作り出す沢山の層と共に映し出す曖昧な景色は、まどろみの中で聴く昔話のように、おぼろげな記憶や虚実を行き来しているようにも見えてきます。
壁には、今回の滞在で出会った素材の破片から制作された紙が配置され、床面に積み重なった層からは、紙やプラスチックといった単一の素材だけではなく、それらが組み合わされた物も見えるでしょう。表面からは、描かれた模様のみならず、触感や引きつり、層の重なりなど、多様な素材が一つを成していることがわかります。人間とアザラシという在りようの間にある皮の存在を思いだせば、それらの層は変容の一端を示しているようにも見えてきます。ごみ処理の光景と、捨て場の遺跡は、土に埋めるという共通した廃棄方法を思いださせます。
同じものが登場しながらも結末の違う物語は、人の伝えたい・残したいという思いと、止められない創造力も示しているでしょう。私たちは、変容する物語の一時期を知っているに過ぎません。物の命のサイクルの中にある遺物・廃棄物それ自体、それを通して行われる多種多様な方法や理念をもった人間の行動もまた、変容の中にある物語の1ページかもしれません。本作《引き継ぐ:網目と渦、習慣の節回し》は会期中も変化を続け、これらの変容の在りようを体現することになるでしょう。
テキスト:村上 綾(ACAC)
協力:
三内丸山遺跡センター
青森市教育委員会事務局文化遺産課
七戸町教育委員会 世界遺産対策室
有限会社ローズリー資源
青森市清掃工場
青森エコクリエイション株式会社
株式会社西田組
長内真理
長内礼二
八戸市埋蔵文化財センター是川縄文館
字幕翻訳:河合有澤京花
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フィオン・ダフィーFionn DUFFY
1991年グラスゴー(スコットランド)生まれ。2020年グラスゴー美術大学修了。倫理的、環境学的な関心を持ち、物質と身体の多孔質的な関係をオブジェクトや映像、文章を用い螺旋的な物語を生み出す。近年の主な活動に、2023年「I can see your bones but I don’t know how to read them」(Eden Cour、スコットランド)、2022年「This Meeting is Being Recorded」(Alchemy Film & Moving Image Festival 、スコットランド)、2021年「A Mineral Dance: Or How to Become Glass」(Lyth Arts CenterとNorth Lands Creativeの共同企画、スコットランド)などがある。
For her residency production in Aomori, Fionn DUFFY has been conducting research to study the life cycles of things and perceptions related to them, from the Jomon period civilization disposal sites to contemporary refuse processing and recycling. In her work Hikitsugu: nets, eddies and cadences of habits, she focuses on transformations seen in Scottish folktales of Selkie (mythological beings which live as seals and can shed their skins to reveal their human form) as keywords to examine the process of disposal and related thoughts.
Selkie appear in different folktales while they share the common feature of being able to wear or remove sealskin. In certain historical remains, relics of seals and human hands were found together and it is said to have given credibility to the Selkie folktales.
While Duffy researched disposal sites such as banks and shell mounds found in Jomon ruins, she learned that many interpretations were conveyed on relics used in rituals seen through contemporary eyes and that other remains were not yet fully unearthed as excavations were under way. At waste-disposal and recycling facilities, she saw how waste was turned into resources. Each process is part of a cycle, and recycled products are passed on to facilities with different roles. While getting in touch with people’s perceptions and ways of thinking in her research, Duffy came to understand changing methods and thoughts, and found commonality among the people involved, of wanting to pass on things/waste itself, ways to manage waste, and roles in both historical and processing cycles to the next generation.
In her video work, scenes from these places are included, and interviews of different people, folktales of Aomori and Selkie are overlapped. Relics from the ancient times, waste from the present, reflections on glass, many layers created by light and shadows, and obscure scenery projected along with them look as if they were going back and forth between vague memories and truth like old tales that we listen as we doze off.
Arranged on the wall are pieces of paper made from fragments of materials that she collected during the residency. Seen on the layers piling up on the floor are not a single material of paper or plastic but things combined with such pieces. On their surfaces aside from the painted patterns, we can see from their texture, wrinkles and overlaps of layers that different materials are combined to form one sheet. When we remember the existence of skin in between the human form and the seal, such layers seem to suggest a part of transformation. The scene of refuse processing and remains of a disposal site remind us of a common disposal method of burying in the ground.
Stories having the same characters but different endings reflect people’s intensions to preserve and manipulate as well as their persistent creativity. We only know one phase of a changing story. The life cycle of relics and waste, the various methods involved in processing them and the actions of people based on social or political principles might be just one page of a changing story. This work Hikitsugu: nets, eddies and cadences of habits continues to change during the exhibition and will embody the state of these transformations.
Text: MURAKAMI Aya (ACAC)
Translator: NISHIZAWA Miki
Cooperated with
Sannai Maruyama Jomon Culture Center
Cultural Assets section, Aomori City Board of Education
World Heritage management office, Board of Education, Shichinohe Town
Rozure Resource Limited.
Aomori City Facility Disposal Facility
Aomori Eco-creation Co., Ltd.
Nishidagumi Co., Ltd.
OSANAI Mari
OSANAI Reiji
Korekawa Archaeological Institution
Subtitle Translation
Kyoka Kawai Arisawa
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Fionn DUFFY
Born in Glasgow, Scotland, 1991. MFA, Glasgow School of Art, 2020. Duffy uses objects, video and text to create spiralling narratives that explore the ethical and ecological concerns at stake when considering the porous relationship between bodies and material. Recent exhibitions and projects include “I can see your bones but I don’t know how to read them” (Eden Court, Scotland) in 2023, “This Meeting is Being Recorded” (Alchemy Film & Moving Image Festival, Scotland) in 2022, and ”A Mineral Dance: Or How to Become Glass” with Lyth Arts Center and North Lands Creative (Scotland) in 2021.