アーティスト・イン・レジデンス プログラム2023 “starquakes”
Artist in Residence Program 2023 "starquakes"

デザイン:本庄浩剛
Design: HONJO Hirotaka
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本プログラムでは、現代美術のアーティストはもちろん、キュレーター、リサーチャー等の文化芸術活動を行う方を対象として、展覧会、パフォーマンス、ワークショップ、トーク等の活動を、企画段階から、リサーチ、設営、発表の実施、カタログでの記録まで ACACが全面的に協働します。展覧会の開催は必須ではありませんが、活動を広く知ってもらうための
何らかの交流プログラムを実施することが必要です。滞在期間は、最短 1ターム14日間から最長7ターム98日間まで、2週間刻みの希望期間となり、今年度は約3年ぶりにすべてのアーティストへ滞在期間制限を設けることなく開催できることとなりました。基本的にACACへの実滞在を推奨しますが、リモートで行う意義のある活動についてはリモート参加も受け付けます。
 ここ数年、世界では感染症による混乱や戦火の足音が聞こえ、私たちは近くの危機への対応を迫られながら、遠くの地への想像力を持つことをさらに要請されているのではないでしょうか。ACACでも都度対策を講じながら、世界中とつながりを持ち続けるための方法を、本レジデンスプログラムを通して考え続けてきました。
 今年度のプログラム名称とした「starquakes」は、恒星が生み出す微弱な振動を意味しています。それは誰も観測し得ないものかもしれませんが、どこかで確かに、そのエネルギーは星の生命の証として放たれているのです。創作活動や研究へと打ち込む個々の震えは、発生すると同時に、もしかすると、誰かを巻き込み共振していく力をも生み出しているのかも
しれません。このプログラムの名称は、表現者の活動を規定するようなテーマではなく、ACACのAIRの現在形を考え、更新していくための指標です。本レジデンスは最長98日間と、決して長期のプログラムではありませんが、その中でも世界中に散らばっているこれら星々の鼓動と、ACACの場を通して触れ合い、様々な表現者たちや地域住民・学生たちを巻き込みながら 共振し合えることを願っています。

プログラム期間:2023年9月14日(木)-12月20日(水)
展覧会会期:2023年10月28日(土)-12月17日(日)

主催
青森公立大学 国際芸術センター青森
助成
令和5年度 文化庁 アーティスト・イン・レジデンス活動支援を通じた国際文化交流促進事業

  • フィオン・ダフィー
    Fionn DUFFY

    1991年グラスゴー(スコットランド)生まれ。2020年グラスゴー美術大学修了。倫理的、環境学的な関心を持ち、物質と身体の多孔質的な関係をオブジェクトや映像、文章を用い螺旋的な物語を生み出す。近年の主な活動に、2023年「I can see your bones but I don’t know how to read them」(Eden Cour、スコットランド)、2022年「This Meeting is Being Recorded」(Alchemy Film & Moving Image Festival 、スコットランド)、2021年「A Mineral Dance: Or How to Become Glass」(Lyth Arts CenterとNorth Lands Creativeの共同企画、スコットランド)などがある。

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  • 入江 早耶
    IRIE Saya

    1983年岡山県生まれ、広島拠点。2009年広島市立大学大学院芸術学研究科博士前期課程修了。印刷物のイメージを消しゴムで消し、得られたカスを再構築した立体物、およびイメージから派生したナラティブを用いて、物事に宿る魂や日常の潜在的事象との出会いを創造している。主な個展に、2021年「大悪祭」(広島芸術センター、広島)、2019年「純真遺跡〜愛のラビリンス〜」(兵庫県立美術館、兵庫)、2018年「Radierungen」(MICHEKO GALERIE、ドイツ)。主な受賞歴に2012年「第6回 shiseido art egg」shiseido art egg賞などがある。2019年ポーラ美術振興財団 在外研修員としてニューヨークで研修を行う。

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  • ロウ・ペイシェン
    LOW Pey Sien

    1991年マレーシア生まれ。写真や映像、グラフィックメディアを通して自分自身を表現をするヴィジュアル・パーソン。建築的背景は作品に大きな影響を与え、空間・場所・人々の関係を観察し、様々なものの見方や時間をかけて理解すること、それらを大局的に捉えることを楽しむ。またフリーランスのプロデューサー、キュレーターとしても活動している。近年の主な活動に、2023年「S.O.E 2023 “We Trade Everything” art festival」(タイ)、「A Tale of Two Hills」(マレーシア)、2022年「2022 Taiwan Dance Platform — Body Online: Screendance & Sound Exhibition」(台湾)、2020年「Di Situ: An Exhibition」(マレーシア)などがある。

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  • 西村 涼
    NISHIMURA Ryo

    1993年京都府生まれ。2016年京都精華大学芸術学部メディア造形学科版画コース卒業。2018年京都市立芸術大学大学院美術研究科絵画専攻版画修了。現在京都を拠点に活動。ドライポイントという銅版画技法を用いて自然物の流動性や壮大な時間の経過を”線”として刻み込む作品を発表している。近年の活動に、2023年 個展「柔らかな風景」(江之子島文化芸術創造センター、大阪)、2022年「Elements」(PETER AUGUSTUS、アメリカ)、グループ展に2023年「もののうつり」(京都芸術センター、京都)、「ON PAPER」(TAKU SOMETANI GALLERY、東京)、2022年「第3回PATinKyoto京都版画トリエンナーレ2022」(京都市京セラ美術館、京都)などがある。

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  • 廣田 緑
    HIROTA Midori

    アーティスト、文化人類学者。名古屋生まれ。愛知県立芸術大学美術学部卒業後、1994年から17年間、インドネシア(バリ、ジョグジャカルタ)を拠点に、アーティスト活動のかたわらオルタナティヴスペースを運営し、数々の展覧会を企画した。帰国後、名古屋大学大学院文学研究科(人類学専攻)においてインドネシア現代美術研究で文化人類学博士号を取得。現在は国際ファッション専門職大学で准教授を務める。主な個展に「交換プロジェクト’07~アジアの記憶~」(愛知県美術館、2009年)、主な著作に『協働と共生のネットワーク インドネシア現代美術の民族誌』(グラムブックス、2022年)、 『バリ島遊学記』(世界文化社、1997年)がある。

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This open call program offers contemporary artists, curators, researchers and others who are involved in cultural and artistic endeavors the opportunity to practice exhibitions, performances, workshops, talks and other activities, with ACAC’s full support providing assistance every step of the way from the planning stage and research to installation and presentation and archiving in catalogs.
  Although holding an exhibition is not compulsory, participants are required to introduce their achievements through some form of Exchange Program in order to get their activities widely recognized. The length of stay is optional, with participants asked to select the desired period of time in 2-week increments, from a minimum of one 2-week term (14 days) to a maximum of seven 2-week terms (98 days). This year, for the first time in three years, we are able to offer the program without setting restrictions on the length of stay for all artists. Basically, an actual residency at ACAC is highly recommended, but remote participation will be allowed for activities that are able to be done remotely.
  During the last few years, the world has been in turmoil due to the threat of infectious diseases and looming wars. While under pressure to respond to nearby crises, we have also been required to think about distant places. ACAC has also been exploring ways to stay connected to the world through this residency program, while continuing to take measures against such situations on a case-by-case basis.
  For 2023, the program is titled “starquakes”, which refers to faint stellar oscillations. No one is able to actually observe the phenomenon, however, energy has certainly been emitted somewhere in the universe, as proof of a star’s life. In the same way, the tremors of individuals who have been devoting themselves to creative activities and research, may be generating the power to simultaneously engulf others or resonate with them.
  The title of the program is a guidepost to reflect and update the “present situation” of the Artist-in-Residence program at ACAC, and does not necessarily define the activities of participants. Although this 98-day residency is not a long-term program, we hope to make contact through ACAC with the ‘heartbeats’ of stars scattered around the world, and to encompass and resonate with various expressionists, local residents and students, during the residency period.

Program period: Sep. 14 (Thu) – Dec. 20 (Wed)
Exhibition period: Oct. 28 (Sat) – Dec. 17 (Sun)

Organized by
Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University
Supported by
The Agency for Cultural Affairs Government of Japan, Fiscal year 2023

  • Fionn DUFFY

    Born in Glasgow, Scotland, 1991. MFA, Glasgow School of Art, 2020. Duffy uses objects, video and text to create spiralling narratives that explore the ethical and ecological concerns at stake when considering the porous relationship between bodies and material. Recent exhibitions and projects include “I can see your bones but I don’t know how to read them” (Eden Court, Scotland) in 2023, “This Meeting is Being Recorded” (Alchemy Film & Moving Image Festival, Scotland) in 2022, and ”A Mineral Dance: Or How to Become Glass” with Lyth Arts Center and North Lands Creative (Scotland) in 2021.

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  • IRIE Saya

    Born in Okayama Prefecture in 1983 and based in Hiroshima. Completed the first half of her Ph.D. program at Graduate School of Arts, Hiroshima City University. She creates three-dimensional objects by reconstructing eraser shavings after rubbing out images on printed matter, and provides encounters with spirits residing in things and latent phenomena in daily life through the use of narratives generated from images. Her major solo exhibitions include “Happy Akuma (Demon) Festival” (Hiroshima Art Center, Japan) in 2021, “Romance Tumulus” (Hyogo Prefectural Museum of Art, Japan) in 2019, “Radierungen” (Micheko Galerie, Germany) in 2018. The awards she has won include grants for overseas study by young artists sponsored by Pola Art Foundation (and she studied in New York) in 2019, and the 6th Shiseido Art Egg Award in 2012.

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  • LOW Pey Sien

    Born in Malaysia, 1991. Low is a visual person, who expresses herself through photography, film and graphic media. Her architectural background is a major influence, her works observe the relationship between space, place and people, she enjoys different perspectives and takes time to understand and put things together into a bigger picture. Besides that, she also freelances as a producer and curator. Recent activities include “S.O.E 2023 ‘We Trade Everything’ art festival” (Thailand), “A Tale of Two Hills” (Malaysia) in 2023, “2022 Taiwan Dance Platform — Body Online: Screendance & Sound Exhibition” (Taiwan) in 2022, and “Di Situ: An Exhibition” (Malaysia) in 2020.

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  • NISHIMURA Ryo

    Born in Kyoto Prefecture in 1993. Graduated from Printmaking Course, Department of Fine Arts, Kyoto Seika University in 2016. Completed his master’s degree in printmaking, Department of Painting, Graduate School of Arts, Kyoto City University of Arts in 2018. Currently based in Kyoto. In his works, he etches fluidity of natural things and magnificent passage of time in “lines” using the technique of copperplate engraving called drypoint. His recent activities include solo exhibition “Soft Landscape” (Enokojima Art, Culture and Creative Center, Japan) in 2023, “Elements” (Peter Augustus, U.S.) in 2022, and group exhibition “Trans-communicating” (New Mutation #5) (Kyoto Art Center, Japan) in 2023, “ON PAPER” (Taku Sometani Gallery, Japan) in 2023, “The 3rd PATinKyoto (Print Art Triennale in Kyoto) 2022″ (Kyoto City KYOCERA Museum of Art, Japan) in 2022.

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  • HIROTA Midori

    Artist, Anthropologist. Born in Nagoya, Aichi Prefecture. After graduating from the Faculty of Fine Arts, Aichi University of the Arts, Hirota was based in Indonesia (Bali and Yogyakarta) for 17 years from 1994. While there, she managed an alternative space and organized numerous exhibitions while being an artist. After returning to Japan, Hirota received her doctorate in Anthropology, in the study of Indonesian contemporary art, at Nagoya University’s Graduate School of Humanities(Anthropology Major). She is currently an associate professor at the Professional Institute of International Fashion (PIIF). Her major exhibitions include “Exchange Project ’07: Memories of Asia” (Aichi Prefectural Museum of Art, 2009). Her major publications include “A Network of Collaboration and Symbiosis: Ethnography of Indonesian Contemporary Art” (grambooks, 2022), and “Balito Yugakuki (Study Travel report in Bali)” (Sekaibunka Publishing, 1997).

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