伊藤俊治 トーク「めくるめくパターンとイメージ」
ITO Toshiharu Talk
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美術史・写真史の枠組を超え、アートとサイエンス、テクノロジーが交差するする視点からイメージを捉えてきた美術史家・美術評論家の伊藤俊治氏を迎え、唐草文様などを例に、関係と流れのなかに生じるパターンやイメージについて伺います。また後半では、写真家の岩根愛とアーティストの中嶋幸治が加わり、本展で感じたイメージの可能性について言葉を交わします。
伊藤俊治 トーク「めくるめくパターンとイメージ」
日時:7月14日(日)14:30-16:00
会場:展示棟ラウンジ ※無料、申込不要
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伊藤 俊治ITO Toshiharu
美術史家、美術評論家
1953年生まれ。東京大学文学部美術史学科卒業、東京大学大学院人文科学研究科修了(西洋美術史専攻)。東京藝術大学先端芸術表現科教授(2001〜2021)を経て、現在、東京芸術大学名誉教授及び京都芸術大学大学院教授。著作に『写真都市』『20世紀写真史』『寫眞史』等、展覧会企画に「記憶/記録の漂流者たち」(東京都写真美術館)「日本の知覚」(グラーツ現代美術館)等多数。 -
岩根 愛IWANE Ai
1991年単身渡米、加州ペトロリアハイスクールに留学し、オフグリッド、自給自足の暮らしの中で学ぶ。帰国後、1996年より写真家として活動を始める。離れた土地の見えないつながりを発見する精力的なフィールドワークをベースに、コミュニティが拠りどころとする自然伝承や無形文化を紐解いて、写真および映像インスタレーション作品に取り組む。ドキュメンタリー映画『盆唄』(中江裕司監督作品、2018年)を企画、アソシエイト・プロデューサーを務めるなど活動は多岐に渡る。アジアン・カルチュラル・カウンシル2022年度グランティ。作品集『KIPUKA』(青幻舎)、『A NEW RIVER』(bookshop M)、著作に『キプカへの旅』(太田出版)等。
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中嶋 幸治NAKAJIMA Koji
美術作家。青森県平川市(旧平賀町)生まれ。絵画、写真、造形、身体表現(行動)などの様々な手法を用いて、介護者・リンゴ栽培助手といった自身の境遇を支点にする表現方法を追求し、生活、社会、病、自然現象といった外部/内部への呼応と観測を試みている。主な展覧会に「横たわろう、通過せよ」 (Cyg art gallery、盛岡、2022)、「風とは」(TEMPORARY SPACE、札幌、2014) 「札幌国際芸術祭2014」(札幌、2014) など。
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ITO Toshiharu
Art Historian, Art Critic
Born in 1953. Graduated from the Department of Art History, Faculty of Letters, University of Tokyo, and completed the Graduate School of Humanities, University of Tokyo (majoring in Western Art History). Professor at the Department of Intermedia Art, Tokyo National University of fine Arts and music(2001-2021). His publications include “Photographic City,” “History of 20th Century Photography,” and “Photographic History,” and he has curated numerous exhibitions, including “Drifters of Memory/Record” (Tokyo Photographic Art Museum) and “Perception of Japan” (Museum of Contemporary Art, Graz). -
IWANE Ai
A Tokyo-native, Iwane moved to California as a teenager to study at Petrolia High School. She travels between Tokyo and Miharu in Fukushima Prefecture presenting her work. Drawing from intensive fieldwork, such as her exploration of the connection between Hawaii and Fukushima that is embodied by immigrants, Iwane’s photography captures the lives of people rooted in the land.
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NAKAJIMA Koji
Born in 1982 in Aomori’s Hirakawa City (formerly called Hiraka-machi), Nakajima spent a few years in Sapporo before returning to his hometown where he currently juggles his work as an artist, caregiver, and assistant worker at an apple farm. Through his artwork, he aims to open himself to the transitions or traces of various topologies that exist in this universe, thereby preserving the memories of these experiences.