アーティスト・イン・レジデンス・プログラム2020 OPEN CALL: CALL for OPEN
Artist in Residence Program 2020 OPEN CALL: CALL for OPEN

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国際芸術センター青森(ACAC)は2021年12月に開館20周年を迎えます。2020年度の公募によるアーティスト・イン・レジデンスプログラムでは、ACACに滞在もしくは、各地からこの場所にアプローチする表現者たちに、特徴的な環境を最大限活かしてもらえるようプログラムの設計を試みました。
ACACに滞在する神村恵、阪中隆文、野原万里絵はそれぞれ異なる滞在期間でワークショップや協働制作を行い、神村は公演で、阪中と野原は展覧会で作品を発表します。一方、新型コロナウイルス感染拡大による渡航制限のため、海外を拠点に活動するアーティスト5名は、遠隔地から本プログラムに参加します。表現者同士の交流・市民との交流・創作活動やその発表自体を遠隔やオンラインで実施するのは初の試みです。移動が容易にできないからこそ生まれるコミュニケーションや、創作活動について発見もあるかもしれません。制作やリサーチをオンラインでいかに実施するか、また地域に住む方々とどのように交流していけるか、どのように作品を公開するか、話し合いを重ねながら進めています。
滞在する表現者も遠隔で参加する表現者も、様々な時期かつ同時進行で交流、創作活動や発表を行い、このプログラムを通して8名の表現者の試みが重なります。私たち主催者は、日々起こるそれぞれの動きが、ACACの場でダイナミックな連関を生み出していく様子を発信していきます。オンライン/オフラインで、印刷メディアも通して、この状況を表現者たちと共に楽しみ、創造的活動に関わっていただけたらと考えています。

主催
国際芸術センター青森

協力
AIRS(アーティスト・イン・レジデンス・サポーターズ)、青森公立大学芸術サークル 、TAUTAI Contemporary Pacific Arts Trust、ZARYA Center for Contemporary Art

助成
令和2年度アーティスト・イン・レジデンス活動支援を通じた国際文化交流促進事業

後援
東奥日報社、陸奥新報社、NHK青森放送局、RAB青森放送、青森テレビ、青森ケーブルテレビ、エフエム青森

  • 神村恵
    KAMIMURA Megumi

    振付家・ダンサー
    2004年より自身の作品の振付・上演を開始し、国内外で公演を行う。身体を物質、言語や他者との関係など様々な側面から観察し、再構築する作品を制作する。ソロでの活動に加え、2011年より高嶋晋一と「前後」、2016年より津田道子と「乳歯」を始動。「ダンス作戦会議」運営メンバーも2018年より務める。近年の主な作品に、2019年「Strange Green Powder」(フェスティバル/トーキョー19、東京)、2020年 乳歯「スクリーン・ベイビー#2」(トーキョーアーツアンドスペース本郷、東京)など。

    http://kamimuramegumi.info/

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  • 阪中隆文
    SAKANAKA Takafumi

    1989年東京生まれ。多摩美術大学造形表現学部映像演劇学科卒業。暗渠、ビルの天井裏、床下、古墳、空き地など都市や建築の周縁的領域に着目し、写真・映像・インスタレーションを制作する。遊びのような行為によって、社会の変化のなかで生まれる空白の空間を個々の身体や感情とコラージュのように結びつける。近年の主な展覧会に、2019年 個展「スーパープレイ」(Token Art Center、東京)、2019年「引込線/放射線」(第19北斗ビル、埼玉)など。

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  • 野原万里絵
    NOHARA Marie

    1987年大阪生まれ。2013年京都市立芸術大学大学院美術研究科絵画専攻油画修了。絵画を描く際の感覚的かつ曖昧な制作過程に関心を持ち、自ら制作した定規や型紙などの道具を用いた絵画作品を制作・発表している。また、ワークショップや協働制作も実施し、他者とのコミュニケーションを通して、絵画の新たな可能性を模索している。主な展覧会に、2020年「整頓された混乱」(gallery TOWED、東京)、2019 年「飛鳥アートヴィレッジ2019 回遊」/(奈良県立万葉文化館 展望ロビー、奈良)など。

    http://www.marienohara.info/

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  • アメリ・ブビエ
    Amélie BOUVIER

    1982年フランス生まれ、ベルギー、ブリュッセル在住。天文学の領域における歴史研究や、文化的記憶と集団的遺産に関する問いに基づいて実践を行う。科学的図像は、本質を覆い隠す構造を解明するための拡張した知識であると捉え、特に現在の社会政治的矛盾と知識の裂け目をさらす風景として、空と星に興味を持っている。ブビエの作品は歴史的事実、データ、視覚的素材に基づく一方、それらを図像と組み合わせて第三の可能性を提示する。近年の個展に2019年「Eight Minutes Ago」(Greylight Projects、ベルギー)他。

    http://ameliebouvier.com/

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  • アリシア・チツェル
    Alicja CZYCZEL

    1991年ポーランド生まれ。フランスとポーランドを拠点とする振付家・ダンスパフォーマー。2016年ワルシャワ大学、パリ・ソルボンヌ大学修了(人文学)。2019年National Choreographic Centre ICI-CCN(フランス、モンペリエ)修了(振付)。創作活動を通して、想像力、物に由来するパフォーマティビティや、集中の動作から作られる関係性をリサーチしている。スタジオや劇場を超え、環境的・文化的な周縁へと振付を拡張するべく、サイト・スペシフィックプロジェクトを展開する。

    https://cargocollective.com/alicjaczyczel

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  • サラ・ウアドゥ
    Sara OUHADDOU

    1986年フランス、ドラギニャン生まれ。パリ装飾美術学校卒業。伝統的なモロッコの家庭で育ったことで2国の文化背景を持ち、モロッコの伝統的な芸術形式とコンテンポラリーアートの間で、忘れられた文化の継続性を新しい視点で位置付けることを試みる。人々との対話と歴史的事物の調査を基に制作を行い、学びや知識の交換が行われるプロジェクトや物語の形式で発表する。近年の展覧会に2020年「Global resistance」(ポンピドゥーセンター、フランス)他。

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  • ジャスミン・トゴ=ブリスビー
    Jasmine TOGO-BRISBY

    ウェリントン(ニュージーランド)を拠点に活動。マッセー大学(ニュージーランド)およびグリフィス大学(オーストラリア)卒業。オーストラリア南海に浮かぶ島の第4世代であり、曽曽祖父母は幼少時にバヌアツから移住させられ、オーストラリアのサトウキビ農園
    で働いた。太平洋の奴隷貿易「ブラックバーディング」の歴史的慣習と、その現代への影響を調べ、作品として発表している。

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  • ウリヤナ・ポドコリトヴァ
    Uliyana PODKORYTOVA

    1984年ロシア連邦モスクワ生まれ、The Rodchenko Art School(モスクワ)を卒業。 内なる・個人的な神話、疑似伝承に関わる、グローバリゼーションにおけるアイデンティティの喪失について問うべく、ビデオ、音声パフォーマンス、絵画作品を制作する。 近年の個展に「Ray’ok」(マルチメディア美術館、モスクワ、2020年)他。

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  • アヌシュカ・ラジェンドラン
    Anushka RAJENDRAN

    1988年生まれ、ニューデリー在住。キュレーター、ライター。ジャワハルラール・ネルー大学芸術・美学校博士課程に在籍中。近年の活動として、コチ・ムジリス・ビエンナーレ2018のアシスタントキュレーター、プラメヤ芸術財団(PRAF)のキュレーター(2019~)を務める。また、2016年にニューヨークのISCP(International Studio& Curatorial Program)、2015年にコロンボのシールサ国際アーティスト・コレクティブにレジデンスプログラムで滞在。2015年、インド出身の新進/中堅美術ライターとして「アート・スクライブス・アワード」を受賞。

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  • 平倉圭
    HIRAKURA Kei

    1977年生。専門は芸術学。東京大学大学院学際情報学府博士課程修了(学際情報学博士)。横浜国立大学大学院都市イノベーション研究院Y-GSC准教授。芸術作品の制作過程における物体化された思考の働きを研究している。最近はパフォーマンス研究も。著書に『かたちは思考する―芸術制作の分析』(東京大学出版会、2019年)、『ゴダール的方法』(インスクリプト、2010年、第二回表象文化論学会賞受賞)ほか。

    https://er-web.ynu.ac.jp/html/HIRAKURA_Kei/ja.html

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The Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) will celebrate its 20th anniversary in December 2021. To commemorate this milestone, we have designed the 2020 Artist-in-Residence (AIR) Program so that exhibiting artists can make the most of the ACAC’s unique spaces, whether they choose to stay here at the ACAC or participate remotely from wherever they are in the world.

Artists KAMIMURA Megumi, NOHARA Marie, and SAKANAKA Takafumi will each stay at the ACAC at different periods to hold workshops and collaborative productions. Kamimura will present a performance while Nohara and Sakanaka will display their work as exhibitions. In light of travel restrictions due to the outbreak of COVID-19, an additional five artists will participate online from their respective locations outside of Japan. This year’s program is the ACAC’s first attempt at remote production and interaction between artists and members of the Aomori community and its first foray into presenting artists’ work online. In doing so, we hope to gain new insights into communication and creation by embracing the limitations of our relative immobility. Discussions are currently underway as to the best ways of conducting production and research online, interacting with the community, and exhibiting the artwork itself.

The 2020 AIR program combines the efforts of eight artists—some staying at the ACAC and others participating remotely—through simultaneous and asynchronous interaction, creation, and presentation. As the organizer, the ACAC will share the artists’ daily movements and the dynamic connections that emerge in the process. We hope that this will prove to be an enjoyable experience for the artists and community alike and look forward to your involvement in creative activities, both online and off.

Organized by Aomori Contemporary Art Centre

In cooperation with AIRS (Artist in Residence Supporters), Art Club of Aomori Public University, TAUTAI Contemporary Pacific Arts Trust, ZARYA Center for Contemporary Art

Supported by the Agency for Cultural Affairs Government of Japan in Fiscal Year 2020.

Endorsed by The To-o Nippo Press Co., Mutsusimpou Co,. Ltd., NHK Aomori Broadcasting Station, RAB (Radio Aomori Broadcasting) Co., Ltd., Aomori Television Broadcasting Co., Ltd., Aomori Cable Television, Aomori Fm Broadcasting.

  • KAMIMURA Megumi

    Choreographer and dancer.
    Kamimura has been choreographing and performing her own pieces since 2004 and has performed in and outside Japan. Observing the body from various aspects such as a substance, language and relationships with others, she makes works by reconstructing them. While performing solos, she started “Zen-go” with TAKASHIMA Shinichi in 2011 and “babytooth” with TSUDA Michiko in 2016. She also works as an administration member of “Dance Strategy Meeting” since 2018. Her recent works include Strange Green Powder (Festival/Tokyo 19, Tokyo), Screen Baby #2 as babytooth in 2020 (Tokyo Arts and Space Hongo, Tokyo).

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  • SAKANAKA Takafumi

    Born in Tokyo in 1989. Graduated from Department of Moving Images and Performing Arts, Faculty of Art and Communication Evening Division, Tama Art University. He works on photography, video and installation while focusing on the periphery of cities and architecture such as underdrain, attics, under the floor, ancient mounds, and vacant lots. Through his actions as if he were playing around, he connects blank spaces created in the midst of social changes with individual body and emotions as if tying them together like a collage. His recent exhibitions include his solo show “Super Play” (Token Art Center, Tokyo, 2019) and art project “Hikikomisen/Hoshasen” (Absorption/Radiation), (Dai 19 Hokuto Bldg., Saitama, 2019).

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  • NOHARA Marie

    Received her M.F.A. from Graduate School of Arts, Kyoto City University of Arts. With an interest in the rather ‘ambiguous’ creative process of paintings, Nohara creates works by using self-made tools such as rulers and paper patterns. She has taken part in multiple workshops in various parts of Japan, and has also worked on collaborative works. By interacting with others and incorporating this into her works, she explores new possibilities of paintings. Her recent exhibitions include “Organized confusion” (gallery TOWD , Tokyo, Japan, 2020), “Asuka Art Village 2019 Round Trip” (Nara Prefecture Complex of Man’yo Culture observation lobby , Nara, Japan, 2019).

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  • Amélie BOUVIER

    Amélie Bouvier (b.1982, France) lives and works in Brussels, Belgium. Her practice builds from historical research in the field of astronomy to question issues related to cultural memory and collective heritage. Astronomers in particular, and scientists in general, don’t only explain the world, they also represent it through the construction of diagrams, illustrations, photographs or equations. For Bouvier, scientific imagery is an extension of knowledge that reveals ideological and ethical frameworks, which risk cloaking aspects of the reality they aim to represent. She is particularly interested in the sky and stars as a landscape that expose current socio-political contradictions and knowledge gaps. While her work is based on historical facts, data and visuals, she consistently mixes this with speculative imagery, adapting tools and techniques to present alternative potentialities. Her recent exhibitions include “Eight Minutes Ago” (Greylight Projects、Belgium, 2019). Bouvier is represented by Harlan Levey Project, Brussels.

    http://ameliebouvier.com/

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  • Alicja CZYCZEL

    Born in 1991 in Poland, lives and works as choreographer and dancer between Poland and France. She is a graduate of exerce, Master in choreography, at the National Choreographic Centre ICI-CCN in Montpellier, France (2019). Moreover, she holds a master’s degree in interdisciplinary studies in the humanities (University of Warsaw and Paris-Sorbonne, 2016). In her artistic practice she investigates relations created through imagination, object-oriented performativities and movement of attention. She develops site-specific projects with a desire to extend choreography beyond the dance studio and the black/white box to natural-cultural peripheries.

    https://cargocollective.com/alicjaczyczel

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  • Sara OUHADDOU

    Born in France into a traditional Moroccan family and having grown up with two different cultural backgrounds of Morocco and France, Sara Ouhaddou was led to a practice based on a continuous dialogue between the two. She studied at the École Olivier De Serres Paris. She strikes a balance between traditional Moroccan art forms and the conventions of contemporary art, aiming to grasp, in a new perspective, handed-down cultural traditions forgotten in creative activities of fine arts and contemporary art. Her recent exhibitions include “Global resistance”(Centre Pompidou, Paris, France, 2020).

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  • Jasmine TOGO-BRISBY

    Based in Wellington, New Zealand. Graduated from Massey University and Griffith University in 2017. Togo-Brisby is a fourth-generation Australian South Sea Islander, whose great-great-grandparents were taken from Vanuatu as children and put to work on an Australian sugarcane plantation. Her research examines the historical practice of ‘blackbirding’ as the Pacific slave trade, and its contemporary legacy and impact
    through the slave-diaspora.

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  • Uliyana PODKORYTOVA

    Podkorytova is a Russian Federation native participating remotely from Moscow(b. 1984) and a graduate of The Rodchenko Art School (Moscow). Through the field of inner/personal mythology and pseudo-folklore, she addresses the loss of identity in the face of globalization. The fruits of which can be seen encapsulated on video, voice performance and painting. Her recent exhibitions, among others, include “Ray’ok”(Multimedia Art Museum, Moscow, 2020).

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  • Anushka RAJENDRAN

    Born in 1988. Anushka Rajendran is a curator and art writer based in New Delhi. She was recently Assistant Curator for the most recent Kochi-Muziris Biennale 2018. She is also Curator of Prameya Art Foundation [PRAF], a recently established not-for-profit arts organization committed to art education and social practice in India. She is completing her PhD,“Where Lies the Public? Aesthetics of Social Engagement“ at the School of Arts and Aesthetics, Jawaharlal Nehru University, New Delhi. She hold an MPhil, as part of which she wrote “Installation Art in India: Preoccupations with Trauma”, and an MA in Arts and Aesthetics, also from the School of Arts and Aesthetics, Jawaharlal Nehru University. For her curatorial practice, she has been awarded fellowships that supported residencies with the International Studio and Curatorial Program, New York (by Inlaks Shivdasani Foundation), and Theertha International Artists’ Collective, Colombo (by PRAF). Her contribution as an art writer and editor was recognized in 2015 when she received the Art Scribes Award for emerging/mid-career art writers of Indian origin.

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  • HIRAKURA Kei

    HIRAKURA Kei (b. 1977, Japan) is an art theorist and art critic. His works explore the materially embodied process of thought in art making. Hirakura obtained his Ph.D in Interdisciplinary Information Studies from the University of Tokyo in 2009. He teaches art theory at Yokohama National University as an associate professor. He has authored several books on modern and contemporary art, film, and performance, including How Figures Think: Studies of Art Making, University of Tokyo Press, 2019; and Godard’s Method(s), Inscript, 2010.

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