表現のコモンズ vol.9 李 奧森 (ヴァル・リ) オンライントーク
Creative Commons vol.9 Online talk by Val Lee
- 日本語
- ENGLISH
台湾を拠点に演出家、アーティストとして活動する李 奧森(ヴァル・リ)は、日本を含めた台湾国内外で多くのパフォーマンス、映像作品を制作してきました。多くの作品において、非日常的な身体的記憶、都市における暴力や政治的混乱、そして過去に起きた歴史的事象をテーマに、催眠的で夢を見させられているような空間、あるいは現実離れした構造のなかに鑑賞者を招き入れてきました。
李はアジアン・カルチュラル・カウンシルの助成金を得て、昨年の秋に新作制作のため1か月間日本でブラインドサッカーのリサーチを行いました。パラリンピックの正式種目であるブラインドサッカーは、キーパー以外のフィールドプレーヤーがアイマスクをした状態で、ガイドや他のプレーヤーの声を頼りにプレイするスポーツです。近年、暗闇の中で鑑賞するパフォーマンス作品「時間的臨摹 (じかんのりんぼ)」を発表するなど、通常とは異なる視覚状態における実験を重ねてきた李にとって、プレーヤーの身体感覚やコミュニケーションのあり方は、非常に興味深く感じられたと言います。
青森のガルハ青森、沖縄の琉球Agachiといったブラインドサッカーチームへの取材や日本選手権大会の観戦等の取材を経て新作の制作を青森で行うと決めた李は、今年の2月に国際芸術センター青森を拠点に写真インスタレーションの制作を行いました。今回のオンライントークでは、日本での取材経験や青森での制作過程を中心にお話を伺います。
【日時】2025年2月15日(土)15:00~16:00
※日中逐次通訳付き
【申し込み方法】こちらよりお申込みください
※zoomでの配信となります。申し込みされた方に、トーク参加のためのURLをお送りします。
※参加申し込み締め切りは、2月15日 14:00です。
-
李 奧森Val Lee
ニューヨーク州立大学で映画制作を学ぶ。2008年にアーティストコレクティブ、鬼丘鬼鏟 (ゴースト・マウンテン・ゴースト・ショベル)を設立し、ビジュアルアートとパフォーミングアーツの分野で活動を続ける。リーの作品は「時間的シナリオ」を活用し、エクスパンデッド・シネマ、ライブアート、映像をさまざまな文化的背景を持つ俳優、ダンサー、美術史家とのコラボレーションにより制作する。これらのコラボレーションを通じて国家システム、体系的な暴力、戦争、現代の精神状態といったテーマを探求し、観客との独特な関係を持つ多層的で夢幻的な瞬間を創出することを目指す。
映像作品は、SOMA Art Berlin、台北市立現代美術館、ヴァーナキュラー研究所(メキシコ)、HKW(ドイツ)、グラン・パレ(フランス)、光州ビエンナーレ(韓国)、台北ビエンナーレなどで展示された。パフォーマンスは、京都アートセンター、台湾国立劇場、台北芸術祭などで上演された。これまで、アジア文化協議会、ホン財団、国立文化芸術基金会、C-LAB、オーストラリアのパフォーマンス・スペースから支援を受け、2017年には台新芸術賞(ビジュアルアート部門)を受賞した。
Val Lee, a director and artist based in Taiwan, has created performances and video works both in Taiwan and internationally, including Japan. Many of these works focus on themes such as body memories of unusual states,urban violence, political turmoil, and historical events. In these works, Lee invites the audience into spaces that are hypnotic, dreamlike, or surreal structures.
Lee, with the support of a grant from the Asian Cultural Council, conducted research on blind football in Japan for one month in 2024, in preparation for a new work. Blind football, an official sport in the Paralympics, is a game in which field players, except for the goalkeeper, wear eyeshade and rely on the guidance of voices from the guides and other players to play. For Lee, who has previously experimented with different physical conditions, such as the performance “時間的臨摹” held in complete darkness in Kyoto, the physical sensations and methods of communication involved in playing blind football were particularly intriguing.
After interviewing blind football teams such as Garuha Aomori and Ryukyu Agachi, and watching the Japanese Championship, Lee decided to create a new work in Aomori. In February of this year, Lee created a photo works based in Aomori Contemporary Art Center. In this online talk is for sharing insights into Lee’s research experience in Japan and the creation process in Aomori.
Date and Time: Saturday, February 15, 2025, 3:00pm – 4:00pm(JST)
*Chinese-Japanese consecutive interpretation will be provided.
*Registration will be closed on February 15, 2:00pm(JST).
Registration for participation: Please register via this link.
The talk will be streamed via Zoom. A URL for participation will be sent to those who have registered.
-
Val Lee
Val Lee, graduated from the State University of New York with a major in Filmmaking. In 2008, Lee founded the Ghost Mountain Ghost Shovel
Collective and has been active in the fields of visual and performing arts. Lee’s work utilizes “temporal scenarios,” integrating expanded cinema, live art, and video in collaboration with actors, dancers, and art historians from various cultural backgrounds. Through these collaborations, Lee explores themes like national
systems, systemic violence, war, and contemporary mental states, creating multi-layered, dreamlike scenes with unique viewer relationships that often provoke debate. Lee’s video works have been exhibited at SOMA Art Berlin, the Museum of Contemporary Art in Taipei, the Vernacular Institute(Mexico), the HKW(Germany), the Grand Palais(France), the Gwangju Biennale(Korea), and the Taiwan Biennial. Live performances have been staged at the Kyoto Art Center, the National Theater in
Taiwan, the Taipei Arts Festival, and others. Lee has received support from the Asian Cultural Council, the Hong Foundation, the National Culture and Arts Foundation, C-LAB, and Australia’s Performance Space, and was awarded the Taishin Arts Award for Visual Arts in 2017.