ロウ・ペイシェン「身体に浸る」
LOW Pey Sien "No self, Just body"
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マレーシアを拠点にアーティストとしてだけでなく、プロデューサー、キュレーターとしても活動するロウ・ペイシェンは自分自身と自分の身体について長期にわたり探求をしてきました。
マレーシアでは2020年の3月から新型コロナウイルス感染拡大対策の措置として全国的なロックダウンが行われました。自宅と最低限の生活に係る外出が規制される中、ロウは自身が携わるアートスペースで、自分一人のセルフレジデンスプロジェクトを同年4月~6月にかけて行いました。このセルフレジデンスではロウが長年にわたり興味をもっていたセルフポートに取り組み写真を通して身体についての考察を試みてきました。ポートレートを撮る中でロウは自身の体の恥ずかしさや、しかし裸になりたいたいという願望、そしてそれをカメラを用いて残す意義について考えたと言います。
今回の滞在では、この2020年に行ったプロジェクトを起点に日本の銭湯/温泉文化へも目を向けます。
温泉に浸るとき、自分というものがなくなり、ただ体だけがそこにあるように感じるとロウは言います。公共の場にありながらもそこから意識が離れるときを思いながら「身体」と「恥」についての考察を進めていきます。
プロジェクトは会期中に会場内の作品が変化していくワークインプログレス形式の展覧会となります。身体のジレンマと欲望、そして身体と社会の関係がどのように変化してきたのかを、セルフポートレートだけでなくワークショップなどで他者との協働を通しながら探っていきます。
テキスト:武田 彩莉(ACAC)
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ロウ・ペイシェンLOW Pey Sien
1991年マレーシア生まれ。写真や映像、グラフィックメディアを通して自分自身を表現をするヴィジュアル・パーソン。建築的背景は作品に大きな影響を与え、空間・場所・人々の関係を観察し、様々なものの見方や時間をかけて理解すること、それらを大局的に捉えることを楽しむ。またフリーランスのプロデューサー、キュレーターとしても活動している。近年の主な活動に、2023年「S.O.E 2023 “We Trade Everything” art festival」(タイ)、「A Tale of Two Hills」(マレーシア)、2022年「2022 Taiwan Dance Platform — Body Online: Screendance & Sound Exhibition」(台湾)、2020年「Di Situ: An Exhibition」(マレーシア)などがある。
Based in Malaysia, LOW Pey Sien is an artist, producer, and curator who has, over time, been exploring ways to express herself through her body.
In March 2020, a nationwide lockdown took place in Malaysia as a measure against COVID-19. While the stay-at-home order was imposed, Low conducted her own self-residence project from April to June, using an art space in which she had worked. Low explored her long-standing interest in self-portraiture and attempted to reflect on the body through photography during this self-residency. Low states she had contemplated her shame about her body, her desire to be bare, and the significance of preserving these emotions on camera.
Originating from this 2020’s project, in her current residency, Low also focuses on Japan’s public bath and hot spring culture.
When soaking in a hot spring, Low feels she herself is no longer there, only her body. She deepens her analysis of the “body” and “embarrassment” as she contemplates those moments in a public place when our mind drifts away, and we are no longer “there”.
The project is a work-in-progress exhibition in which the works will change throughout the exhibition period. The dilemmas and desires of the body, and how the relationship between the body and society has changed, are explored not only through self-portraits, but also through collaboration in workshops and other activities.
Text: TAKEDAI Ayari (ACAC)
Translator: KATO Kumiko (Penguin Transration)
In cooperation with: Kanami-no-kai
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LOW Pey Sien
Born in Malaysia, 1991. Low is a visual person, who expresses herself through photography, film and graphic media. Her architectural background is a major influence, her works observe the relationship between space, place and people, she enjoys different perspectives and takes time to understand and put things together into a bigger picture. Besides that, she also freelances as a producer and curator. Recent activities include “S.O.E 2023 ‘We Trade Everything’ art festival” (Thailand), “A Tale of Two Hills” (Malaysia) in 2023, “2022 Taiwan Dance Platform — Body Online: Screendance & Sound Exhibition” (Taiwan) in 2022, and “Di Situ: An Exhibition” (Malaysia) in 2020.
関連プログラム
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アーティスト・イン・レジデンス プログラム2023 “starquakes”Artist in Residence Program 2023 "starquakes"プログラム期間:2023年9月14日(木)ー12月20日(水)
展覧会会期:2023年10月28日(土)ー12月17日(日)Program period: Sep. 14 (Thu) - Dec. 20 (Wed)
Exhibition period: Oct. 28 (Sat) - Dec. 17 (Sun)- AIR
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【オープンスタジオ】アーティスト・イン・レジデンスプログラム2023 “starquakes”[Open studio]Artist in Residence Program 2023 "starquakes"2023年10月8日(日)、9日(月・祝)、21日(土)Oct. 8 (Sun), 9 (Mon), 21 (Sat), 2023
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