アーティスト・イン・レジデンス プログラム2024 “SPINNING SCAPES”
Artist in Residence Program 2024 "SPINNING SCAPES"
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このアーティスト・イン・レジデンス(AIR)プログラムでは、現代美術分野のアーティストはもちろん、キュレーター、リサーチャー等の文化芸術活動を行う表現者を対象として、展覧会、パフォーマンス、ワークショップ、トーク等の活動を、企画段階から、リサーチ、設営、発表の実施、カタログでの記録と配布までACACが全面的に協働します。展覧会の開催は必須ではありませんが、活動を広く知ってもらうために何らかの「交流プログラム」を実施することが必要です。
滞在期間は、最短1ターム(13泊14日)から、今回は最長6ターム(83泊84日)まで、2週間刻みの希望期間となり、表現者がACACの環境を活かして実現したい活動内容と期間が合致していることが推奨されます。2タームの滞在を希望する場合のみ、1ヶ月間30泊31日に滞在を調整していただく場合があります(補助金の要件として調整の必要がある場合のみ)。本プログラムへの参加は、基本的にACACへの実滞在を前提としますが、リモートで行う意義のある活動についてはリモート参加も受け付けます。今年度は1タームの短い滞在期間で行われる意義のある活動に対して、特別に1組を招聘する予定です。
毎年変わるプログラムの名称は、ここに集う表現者の活動内容を規定するテーマではなく、あくまでもACACのAIRの現在形を考え、更新していくための指標です。今回の「SPINNING SCAPES」は、名詞と複合語をつくり「~の風景」の意となる「scape」に、勢いよく回転したり/させたり、糸を紡ぐ様子「spinning」を組み合わせたもの。戦争や地震をはじめとする天災・人災は我々の日常風景を一変させてしまいます。昨今はそのような状況において、表現という手段で、世界に対し何を働きかけることが可能なのか考えさせられることも多くなっています。様々な表現者たちが世界各地からACACに集うことで、それぞれの速度や方法、軌跡なども全く異なる運動が、地域住民や学生をはじめとする周囲の人々や環境を巻き込み、これまでにない光景を出現させることでしょう。そこから私たち一人一人が新たな景色を見出していくことで、このような世界を生き延びていくヒントのような何かについて、一緒に考え始めることができるのではないかと思っています。
プログラム期間:2024年10月2日(水)-12月24日(火)
展覧会会期:2024年11月30日(土)-12月22日(日)
※マギー・チュウの展示は11月14日(木)からの予定
主催
青森公立大学 国際芸術センター青森
協力
AIRS(アーティスト・イン・レジデンス・サポーターズ)
助成
文化庁 令和6年度 文化庁 アーティスト・イン・レジデンス型地域協働支援事業
後援
駐日ベルギー大使館、青森テレビ、RAB青森放送、青森朝日放送、青森ケーブルテレビ、エフエム青森、ABHラジオ、コミュニティラジオ局BeFM、東奥日報社、陸奥新報社、デーリー東北新聞社
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八幡 亜樹YAHATA Aki
1985年東京生まれ、北海道育ち。東京藝術大学大学院美術研究科先端芸術表現専攻修士課程修了。同専攻博士後期課程中退後、滋賀医科大学医学部医学科卒業。
フィールド調査や取材に基づく、領域横断的な美術作品の制作を行なう現代美術家。主なメディアは映像+インスタレーション。「(地理的/社会的/心身的な)辺境」の概念を追求し、その一環として、近年では「手食」や「ロードムービー」に焦点を当てる。ロードムービーをVJの手法で即興する試みなど、映像の多岐にわたる展開も探求する。
2022年より世界の手食文化をオンラインアーカイブするウェブサイト「手食」webを立ち上げ、主宰・編集。
芸術により、人間の生命力を伸張する方法を思索・探究している。 -
浅野 友理子ASANO Yuriko
1990年宮城県生まれ。2015年東北芸術工科大学大学院芸術文化専攻洋画研究領域修了。食文化や植物の利用を切り口に様々な土地を訪ね歩き、出会った人々とのエピソードを交えながら記録するように描く。主な個展に、「種の温床」(SNOW Contemporary、2023年)、「つづり思考」(風の沢ミュージアム、2023年) 、グループ展に、「土とともに美術にみる〈農〉の世界―ミレー、ゴッホ、浅井忠から現代のアーティストまで―」(茨城県立近代美術館、2023年)、「みちのおくの芸術祭 山形ビエンナーレ2022」(2022)、「青森EARTH2019 いのち耕す場所 農業がひらくアートの未来」(青森県立美術館、2019)など。「VOCA展2020 現代美術の展望ー新しい平面の作家たち」大原美術館賞受賞。
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マギー・チュウMaggie CHU
1975年香港生まれ。ニュー・サウス・ウェールズ大学で学士号を取得し香港で建築家として活動。その後2021年にRMIT美術学校で美術学士号を取得。
ドローイングやコラージュ、彫刻などさまざまな手法を組み合わせ、場所に基づくアイデンティティを多角的に探究している。素材は多岐にわたり、ファウンドイメージ、テキスト、収集した工芸品などがある。チュウの作品は想像力とアーカイブとして現れる事実が混在しており、街並みというマクロなレンズから深遠な個人的体験まで、スケールの知覚を探求し、場所の内と間に横たわる歴史の語りを探求している。 -
ベアトリス・ディディエBéatrice DIDIER
1971年生まれ。ブリュッセル王立音楽院で学び、様々なパフォーミング・アーツのプロジェクトに携わる。2005年に出会ったモニカ・クリングラーとボリス・ニエズロニーにより、ディディエの主要な表現媒体となるパフォーマンス・アートに導かれる。これまで、ソロまたはグループでの活動を通じて、ヨーロッパ各地、メキシコ、中国、インド、日本、ミャンマー、バングラデシュのギャラリー/美術館、プラットフォーム、フェスティバル、レジデンスでパフォーマンス上演、指導を行ってきた。2014年以降、リンツのThe Atelierhaus Salzamtや成都のUPON festivalで、自身のパフォーマンスアート作品に関する展示を行ったことが、アクションやパフォーマンスと直接結びついたインスタレーション制作を始めるきっかけとなった。ディディエは、ベルギーを拠点とするパフォーマンスアートのプラットフォーム、Ricochetsのメンバー、ACTUSのキュレーター/共同設立者でもある。
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近藤 亮介KONDO Ryosuke
美術批評家、キュレーター。1982 年大阪市生まれ。ロンドン大学ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン美術学部(Slade School of Fine Art)卒業。東京大学大学院総合文化研究科博士課程単位取得満期退学。ハーバード大学デザイン大学院(Graduate School of Design)フルブライト客員研究員、東京大学教養学部助教を経て、現在、東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科非常勤講師。専門は美学芸術学・ランドスケープ史。日英米の芸術・造園の研究を軸に、理論と実践の両面からランドスケープを生活環境として読み解く活動を展開している。編著に『セントラルパークから東京の公園を見てみよう』(東京都公園協会、2023年)、企画・キュレーションに「アーバン山水」(kudan house 、2023 年)などがある。
This open call for the Artist-In-Residence (AIR) program offers contemporary artists, curators, researchers and others who are involved in cultural and artistic endeavors the opportunity to practice preparing for exhibitions, performances, workshops, talks and other activities, with the full support of ACAC. Assistance is provided every step of the way, from the planning stage and research to installation, presentation and catalog archiving and distribution. Although holding an exhibition is not compulsory, participants are required to introduce their achievements through some form of Exchange Program in order to ensure their activities become widely recognized.
The length of stay is optional. Participants are asked to select the desired period of time in 2-week increments, from a minimum of one 2-week term (13nights, 14 days) to a maximum of six 2-week terms (83 nights, 84 days). It is recommended that applicants ensure that the activities they wish to achieve while making use of ACAC’s environment, correspond with the chosen period of residency. If participants request a two-term stay, adjustments may be made to change the residency period to a one-month stay of 30 nights, 31 days, but only if this is necessary due to grant requirements. Participation in this program is based on an in-person residency at ACAC, although remote participation will also be accepted for activities deemed as significant. This year, we are planning to specially invite one group or individual for meaningful activities during a short stay of one term.
The name of the program, which changes annually, is not a theme that defines the activities of participants, but rather a guidepost to reflect and update the “present situation” of the Artist-In-Residence program at ACAC. This year’s name, “SPINNING SCAPES,” combines “scape”, referring to the “landscape (of something)”, with the word “spinning”, which refers to something rapidly rotating or the act of spinning yarn. Natural and human-made disasters, including wars and earthquakes, can drastically change our everyday landscapes. Recently, in such situations, we have had cause to think about what we can accomplish in the world through “expression”. By having various artists from around the world gather at ACAC, their movements, which are completely different in terms of speed, methods, and trajectories, will involve local residents, students, and the surrounding environment, creating unprecedented “scapes”. And from there, we believe that each of us can start to explore new landscapes and begin thinking together about hints for surviving in such a world.
Program period: Oct. 2 (Wed) – Dec. 24 (Tue)
Exhibition period: Nov. 30 (Sat) – Dec. 22 (Sun)
※Maggie CHU’s exhibition will start from Oct 14 (Thu).
Organized by
Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University
In cooperation with
AIRS(Artist in Residence Supporters)
Nominal Support
Embassy of Belgium in Japan/Aomori Television Broadcasting Co., Ltd./RAB(Radio Aomori Broadcasting) Co., Ltd./Asahi Broadcasting Aomori Co., Ltd./Aomori Cable Television/AOMORI FM Broadcasting /ABH(Aomori Bunka Housou)/BeFM/The To-o Nippo Press Co./MUTUSINPOU co., ltd./The Dairy-Tohoku Shimbun Inc.
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YAHATA Aki
Born 1985 in Tokyo, raised in Hokkaido. Completed a master’s degree in the Intermedia Art Course, Tokyo University of the Arts. After leaving the doctoral course of the same department, graduated from Shiga University of Medical Science.
YAHATA Aki is a contemporary artist who creates cross-disciplinary art works based on field research and interviews. Her main media are video + installation. As part of her pursuit of the concept of ‘(geographical/social/physical/mental) frontiers’, she has recently focused on ‘eating-with-hands’ and ‘road movies’. She also explores diverse developments in video, such as attempts to improvise road movies using VJ techniques. Since 2022, she has founded, presided over and edited the website ‘TESHOKU’ web, an online archive of eating-with-hands cultures around the world.
She speculates and explores ways to extend the life force of human beings through art. -
ASANO Yuriko
Born in Miyagi in 1990. Completed her master’s degree in oil painting, Tohoku University of Art & Design in 2015. With her interests in food culture and uses of plants, ASANO Yuriko visits various places in Japan and overseas and paints as if recording episodes with the people she encounters.
Major solo exhibitions include ‘Tane no Onshou’ (SNOW Contemporary, 2023) and ‘Tsuzuri Shikou’ (KazenoSawa Museum, 2023), and group exhibitions include ‘Agriculture in Art’ (The Museum of Modern Art, Ibaraki, 2023), ‘Michino Okuno Art Festival: Yamagata Biennale 2022’ (2022), ‘AOMORI EARTH2019: AGROTOPIA –WHEN LIFE BECOMES ART THROUGH LOCAL AGRICULTURE’ (Aomori Museum of Art, 2019), etc. ‘VOCA Exhibition 2020’ Ohara Museum of Art Prize. -
Maggie CHU
Born in Hong Kong, 1975. Maggie CHU graduated BArch at University of New South Wales and practiced as Architect in Hong Kong before she completed BA Fine Arts at RMIT / School of Art in 2021.
Her art practice explores the multifaceted aspects of place identities with combination of various methods including drawing, collage, and sculptures. Her source materials range from found images, texts and collected artefacts. Her artworks intermingle imagination and facts represented in the form of archive. She explores the perception of scale, from the macro lens of the cityscape to the profound personal experiences, excavating narratives of history lying within and between places. -
Béatrice DIDIER
Born in 1971, Béatrice DIDIER studied at the Conservatoire Royal de Bruxelles (Royal Theatre School of Brussels), teaching and working on several projects in performing arts. The encounter with Monica KLINGLER and then Boris NIESLONY in 2005 brought Béatrice Didier to Performance Art, which then became her principal medium of artistic creation. By practicing in solo or in group, Didier has performed in galleries/museums or in the context of platforms, festivals, residencies throughout Europe as well as in Mexico, China, India, Japan, Myanmar,… Since 2014, Béatrice Didier has exhibited her work in Performance Art at Atelier Salzamt in Linz, 10/12 in Brussels, Kunstpavillon in Burgbrohl or in the context of UPON festival in Chengdu. These projects brought her to create installations directly connected with her actions/ performances. Béatrice Didier is also member of Ricochets in Belgium and was the curator / co-organiser of the platform ACTUS.
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KONDO Ryosuke
Art critic and curator. Born in Osaka, Japan in 1982, Ryosuke Kondo holds a B.A. from the Slade School of Fine Art, University College London, University of London, and an M.A. from the Graduate School of Arts and Sciences, University of Tokyo. After serving as a Fulbright visiting researcher at Harvard Graduate School of Design and an assistant professor at the University of Tokyo, he is currently an adjunct lecturer at Graduate School of Global Arts, Tokyo University of the Arts. He specializes in the aesthetics and history of landscape, and his work revolves around researching Japanese, British, and American art and gardens, aiming at understanding landscape as a living environment through both theoretical and practical pursuits. He is the editor and author of several books, including Looking at Tokyo’s Parks from the Perspective of Central Park (Tokyo Metropolitan Park Association, 2023), and produces contemporary art exhibitions, including Urban Sansui (kudan house, 2023).
関連プログラム
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【オープンスタジオ】浅野友理子&マギー・チュウASANO Yuriko & Maggie CHU open studio2024年10月26日(土) 13:00-16:00Oct. 26 (Sat), 2024 13:00-16:00
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【展覧会】アーティスト・イン・レジデンス プログラム2024 “SPINNING SCAPES”[Exhibition] Artist in Residence Program 2024 "SPINNING SCAPES"2024年11月30日(土)-12月22日(日)Nov. 30 (Sat) - Dec. 22 (Sun), 2024
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【トーク】近藤亮介×参加アーティストKONDO Ryosuke × Resident Artist Talk2024年12月7日(土)14:30-17:00Dec. 7 (Sat), 2024 14:30-17:00
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【ワークショップ】 ベアトリス・ディディエ「いま・ここにいるということ」[Work shop] ”Being here and now” by Béatrice DIDIER2024年12月8日(日)11:00~17:008th December (Sun.) 11:00am~5:00pm
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【ワークショップ】八幡亜樹:合唱曲制作WS[Work shop] Aki YAHATA: Choral song production WS2024年11月18日(月)、19日(火)Nov. 18 (Mon), 19 (Tue)
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