アーティスト・イン・レジデンス プログラム2024 “SPINNING SCAPES”
Artist in Residence Program 2024 "SPINNING SCAPES"

デザイン:本庄浩剛
Design: HONJO Hirotaka
  • 日本語
  • ENGLISH

公募期間は2024年4月28日(日)日本時間17:00までです。詳しくはこちらをご覧ください。

このアーティスト・イン・レジデンス(AIR)プログラムでは、現代美術分野のアーティストはもちろん、キュレーター、リサーチャー等の文化芸術活動を行う表現者を対象として、展覧会、パフォーマンス、ワークショップ、トーク等の活動を、企画段階から、リサーチ、設営、発表の実施、カタログでの記録と配布までACACが全面的に協働します。展覧会の開催は必須ではありませんが、活動を広く知ってもらうために何らかの「交流プログラム」を実施することが必要です。

滞在期間は、最短1ターム(13泊14日)から、今回は最長6ターム(83泊84日)まで、2週間刻みの希望期間となり、表現者がACACの環境を活かして実現したい活動内容と期間が合致していることが推奨されます。2タームの滞在を希望する場合のみ、1ヶ月間30泊31日に滞在を調整していただく場合があります(補助金の要件として調整の必要がある場合のみ)。本プログラムへの参加は、基本的にACACへの実滞在を前提としますが、リモートで行う意義のある活動についてはリモート参加も受け付けます。今年度は1タームの短い滞在期間で行われる意義のある活動に対して、特別に1組を招聘する予定です。

毎年変わるプログラムの名称は、ここに集う表現者の活動内容を規定するテーマではなく、あくまでもACACのAIRの現在形を考え、更新していくための指標です。今回の「SPINNING SCAPES」は、名詞と複合語をつくり「~の風景」の意となる「scape」に、勢いよく回転したり/させたり、糸を紡ぐ様子「spinning」を組み合わせたもの。戦争や地震をはじめとする天災・人災は我々の日常風景を一変させてしまいます。昨今はそのような状況において、表現という手段で、世界に対し何を働きかけることが可能なのか考えさせられることも多くなっています。様々な表現者たちが世界各地からACACに集うことで、それぞれの速度や方法、軌跡なども全く異なる運動が、地域住民や学生をはじめとする周囲の人々や環境を巻き込み、これまでにない光景を出現させることでしょう。そこから私たち一人一人が新たな景色を見出していくことで、このような世界を生き延びていくヒントのような何かについて、一緒に考え始めることができるのではないかと思っています。

  • 近藤 亮介
    KONDO Ryosuke

    美術批評家、キュレーター。1982 年大阪市生まれ。ロンドン大学ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン美術学部(Slade School of Fine Art)卒業。東京大学大学院総合文化研究科博士課程単位取得満期退学。ハーバード大学デザイン大学院(Graduate School of Design)フルブライト客員研究員、東京大学教養学部助教を経て、現在、東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科非常勤講師。専門は美学芸術学・ランドスケープ史。日英米の芸術・造園の研究を軸に、理論と実践の両面からランドスケープを生活環境として読み解く活動を展開している。編著に『セントラルパークから東京の公園を見てみよう』(東京都公園協会、2023年)、企画・キュレーションに「アーバン山水」(kudan house 、2023 年)などがある。

    more

The deadline of application is on Apr. 28 (Sun) 17:00 JST (GMT +9:00) . Please see more details here

This open call for the Artist-In-Residence (AIR) program offers contemporary artists, curators, researchers and others who are involved in cultural and artistic endeavors the opportunity to practice preparing for exhibitions, performances, workshops, talks and other activities, with the full support of ACAC. Assistance is provided every step of the way, from the planning stage and research to installation, presentation and catalog archiving and distribution. Although holding an exhibition is not compulsory, participants are required to introduce their achievements through some form of Exchange Program in order to ensure their activities become widely recognized.

The length of stay is optional. Participants are asked to select the desired period of time in 2-week increments, from a minimum of one 2-week term (13nights, 14 days) to a maximum of six 2-week terms (83 nights, 84 days). It is recommended that applicants ensure that the activities they wish to achieve while making use of ACAC’s environment, correspond with the chosen period of residency. If participants request a two-term stay, adjustments may be made to change the residency period to a one-month stay of 30 nights, 31 days, but only if this is necessary due to grant requirements. Participation in this program is based on an in-person residency at ACAC, although remote participation will also be accepted for activities deemed as significant. This year, we are planning to specially invite one group or individual for meaningful activities during a short stay of one term.

The name of the program, which changes annually, is not a theme that defines the activities of participants, but rather a guidepost to reflect and update the “present situation” of the Artist-In-Residence program at ACAC. This year’s name, “SPINNING SCAPES,” combines “scape”, referring to the “landscape (of something)”, with the word “spinning”, which refers to something rapidly rotating or the act of spinning yarn. Natural and human-made disasters, including wars and earthquakes, can drastically change our everyday landscapes. Recently, in such situations, we have had cause to think about what we can accomplish in the world through “expression”. By having various artists from around the world gather at ACAC, their movements, which are completely different in terms of speed, methods, and trajectories, will involve local residents, students, and the surrounding environment, creating unprecedented “scapes”. And from there, we believe that each of us can start to explore new landscapes and begin thinking together about hints for surviving in such a world.

  • KONDO Ryosuke

    Art critic and curator. Born in Osaka, Japan in 1982, Ryosuke Kondo holds a B.A. from the Slade School of Fine Art, University College London, University of London, and an M.A. from the Graduate School of Arts and Sciences, University of Tokyo. After serving as a Fulbright visiting researcher at Harvard Graduate School of Design and an assistant professor at the University of Tokyo, he is currently an adjunct lecturer at Graduate School of Global Arts, Tokyo University of the Arts. He specializes in the aesthetics and history of landscape, and his work revolves around researching Japanese, British, and American art and gardens, aiming at understanding landscape as a living environment through both theoretical and practical pursuits. He is the editor and author of several books, including Looking at Tokyo’s Parks from the Perspective of Central Park (Tokyo Metropolitan Park Association, 2023), and produces contemporary art exhibitions, including Urban Sansui (kudan house, 2023).

    more