[記録映像公開]エナジー・イン・ルーラル オンラインプレゼンテーション(1)
Enargies in the Rural
- 日本語
- ENGLISH
オンラインプレゼンテーション
2021年7月11日 21:00(日本時間)
出演者:ニコラ・ディ・クローチェ、三原聡一郎、レアンドロ・ピサノ、四方幸子、村上綾
逐次通訳:松山直希
申込フォーム:https://forms.gle/tB7b8GsCK9x8D1FGA
アーカイブ映像
主催:Energies in the Rural office
共催:国際芸術センター青森
-
ニコラ・ディ・クローチェNicola Di Croce
建築家、ミュージシャン、サウンドアーティスト、学者。都市計画および公共政策の博士号を有し、現在Iuav University of Venice(イタリア)のリサーチフェローを務める。
彼のリサーチは都市研究と音響研究にまたがり、都市政策分析への協働的・参画的なアプローチ、そして都市計画、都市社会学、サウンドアートの内に現れる方法論のデザインに特に関心を寄せている。
都市部と、人口減少や分離、地域アイデンティティの喪失といった、文化的変容からの影響を受けやすい地域の調査にとってクリティカル・リスニングが重要なツールであるという意図から、作品制作と研究の中心にサウンドを置き活動する。
ディ・クローチェは、論考や講義、作曲、パフォーマンスやインスタレーションを通して、都市の再建や参画的プロセス、地域の発展のための新たな可能性を模索しながら、音への意識を高めること、地方のコミュニティや公共施設を後押しすることを目指している。
https://nicoladicroce.cargo.site/ -
三原聡一郎MIHARA Soichiro
1980年東京生、京都を拠点に活動中
世界に対して開かれたシステムを提示し、音、泡、放射線、虹、微生物、苔、気流、土そして電子など、物質や現象の「芸術」 への読みかえを試みている。2011年より、テクノロジーと社会の関係性を考察するために空白をテーマにしたプロジェクト を国内外で展開中。2013年より滞在制作として北極圏から熱帯雨林、軍事境界からバイオアートラボまで、芸術の中心から 極限環境に至るまで、これまでに計8カ国12箇所を渡ってきた。
主な個展に「空白に満ちた世界」(クンストラウム・クロイツベルク/ベタニエン,ドイツ,2013/京都芸術センター、 2016)、グループ展に、札幌国際芸術祭2014(芸術の森有島旧邸, 2014)、「サウンドアート̶̶芸術の方法としての音」 (ZKM、ドイツ、2012)など。展覧会キュレーションに「空白より感得する」(瑞雲庵, 2018)。共著に「触楽入門」(朝日 出版社、2016)。アルス・エレクトロニカ、トランスメディアーレ、文化庁メディア芸術祭、他で受賞。プリアルスエレク トロニカ2019審査員。日産アートアワード2020ファイナリスト。また、方法論の確立していない音響彫刻やメディアアート 作品の保存修復にも近年携わっている。 -
レアンドロ・ピサノLeandro Pisano
南イタリア・カンパーニャ地方のニューアート・フェスティバルInterferenzeディレクター。Liminariaプロジェクト・キュレーター。アート、サウンド、テクノカルチャーが接する領域において、農村部の再評価を目的とした活動を00年代前半から展開。博士(カルチュラル・スタディーズ、ポストコロニアル・スタディーズ)。パルテニオ州立公園地域の村、サン・マルティーノ・ヴァッレ・カウディーナ在住。https://www.leandropisano.it/en/
-
四方幸子SHIKATA Yukiko
キュレーター/批評家。美術評論家連盟(AICA Japan) 会長。「対話と創造の森」アーティスティックディレクター。多摩美術大学・東京造形大学客員教授、武蔵野美術大学・情報科学芸術大学院大学(IAMAS)・國學院大学大学院非常勤講師。
「情報フロー」というアプローチから諸領域を横断する活動を展開。1990年代よりキヤノン・アートラボ(1990-2001)、森美術館(2002-04)、NTTインターコミュニケーション・センター[ICC](2004-10)と並行し、インディペンデントで先進的な展覧会やプロジェクトを多く実現。近年の仕事に札幌国際芸術祭2014(アソシエイトキュレーター)、茨城県北芸術祭2016(キュレーター)など。2020年の仕事に美術評論家連盟2020シンポジウム(実行委員長)、MMFS2020(ディレクター)、「ForkingPiraGene」(共同キュレーター、C-Lab台北)、2021年にフォーラム「想像力としての<資本>」(企画&モデレーション、京都府)、「EIR(エナジー・イン・ルーラル)」(共同キュレーター、国際芸術センター青森+Liminaria、継続中)、フォーラム「精神としてのエネルギー|石・水・森・人」(企画&モデレーション、一社ダイアローグプレイス)など。国内外の審査員を歴任。共著多数。2021年よりHILLS LIFE(Web)に「Ecosophic Future」を連載中。
yukikoshikata.com
Public Presentation – Online
July 11th 2pm CET / 9pm JST, 2021
with Nicola Di Croce, Soichiro Mihara, Aya Murakami, Leandro Pisano, Yukiko Shikata
translator: Naoki Matsuyama
link for registration: https://forms.gle/PmrJMN3hgPmgGTev7
Video Archive
Organized by: Energies in the Rural office
Co-organized by: Aomori Contemporary Art Centre
-
Nicola Di Croce
Nicola Di Croce is an architect, musician, sound artist, and scholar. He has a PhD in Regional planning and public policies, and he’s currently Postdoctoral research fellow at Iuav University of Venice, Italy.
His research deals with the relationship between Urban Studies and Sound Studies. In particular, he’s interested in collaborative and participatory approach to urban policy analysis and design through methodologies emerging within Urban Planning, Urban Sociology and Sound Art practice.
Sound is central to Di Croce’s artistic and academic practice, as he intends critical listening a pivotal tool for the investigation of urban and cultural transformations affecting particularly vulnerable areas, such as depopulation, segregation and loss of local identities.
Through articles, lectures, compositions, performances, and installations Di Croce aims to foster sonic awareness and to empower institutions and local communities, exploring new potentials for urban regeneration, participatory processes and local development.
https://nicoladicroce.cargo.site/ -
MIHARA Soichiro
Aiming to make art that openly engages with the world, MIHARA creates systems that employ a wide range of materials, media, and technologies, such as acoustics, bubbles, radiation, rainbow, microbes, moss, air stream, soil and electron in order to continually questions the here and now. Since 2011, after an earthquake and tsunami struck the East coast of Japan, he has been working on ‘blanks project,’ which explores the boundaries of the systems that drive modern society. Since 2013, he participate residency program from center of contemporary art to extreme environment, such as poler region(ars biaorctica), rain forest(labverde), DMZ(REAL DMZ PROJECT),
MIHARA has exhibited and awarded internationally, as his solo exhibition “The World Filled with Blanks” was held at Kunstraum Kreuzberg / Bethanien in Berlin in 2013, and Kyoto Art Center in 2016. Group exhibitions include “Open Space 2017: Re-envisioning the Future” (ICC, 2017), “Elements of Art and Science” (Ars Electronica Center, Linz, 2015‒16), “Sound Art̶Sound as a Medium of Art” (ZKM, Karlsruhe, 2012‒13), residency at 10 sites of 8 countries such as SymbioticA (Perth, Australia), DEPO2015 (Pizen, Czech Republic), Kuandu Museum (Taipei, Taiwan) and Do a Front (Yamaguchi, Japan), awarded from Ars Electronica, Transmediale, Japan Media Arts Festival, co-auther of “Haptics Hacks(Asahi Press, 2016)” and Jury of Prix Ars Electronica 2019. Finalist of NISSAN ART AWARD 2020. In recent years, he has also been involved in the preservation and restoration of sound sculptures and media art works for which no methodology has been established.
-
Leandro Pisano
Leandro Pisano is a curator, writer and independent researcher who is interested in intersections between art, sound and technoculture. The specific area of his research deals with political ecology of rural, marginal and remote territories. He is founder and director of Interferenze new arts festival (2003) and frequently he is involved in projects on electronic and sound art, including Mediaterrae Vol.1 (2007), Barsento Mediascape (2013) and Liminaria (2014-18). Among the sonic arts exhibitions he has curated, there are “Otros sonidos, otros paisajes” (MACRO Museum – Rome, Italy, 2017), “Alteridades de lo invisible” (Festival Tsonami, Valparaíso, Chile, 2018) and “Manifesto of Rural Futurism” (Italian Cultural Institute of Melbourne, Australia, 2019). He conducted presentations, conferences and workshops in different universities or during events related with new media aesthetics, design, sound and territorial regeneration processes in several countries worldwide. He has written articles in several magazines, such as Corriere della Sera – La Lettura, Blow-Up, Doppiozero, Neural, Exibart and Nero Magazine. He is author of the book “Nuove geografie del suono. Spazi e territori nell’epoca postdigitale”, published in Milan by Meltemi (2017). Leandro Pisano holds a PhD in Cultural and Post-Colonial Studies from University of Naples “L’Orientale”and he is presently Honorary Research Fellow in Anglo-American Literature at University of Urbino “Carlo Bo”.
https://www.leandropisano.it/en/ -
SHIKATA Yukiko
Curator/critic based in Tokyo. Artistic Director of “Forest for Dialogue and Creativity”, President of “AICA (International Association of Art Critics) Japan”. Visiting professor at Tama Art University and Tokyo Zokei University, lecturer at Musashino Art University and Institute of Advanced Media Arts and Sciences (IAMAS) and the Postgraduate School of Kokugakuin University.
Her activities traverse existing fields by focusing on “Information flows”. In parallel, working as a curator of Cannon ARTLAB (1990-2001), Mori Art Museum (2002-2004), senior curator of NTT Inter Communication Center[ICC] (2004-2010), as an independent curator, realized many experimental exhibitions and projects. Recents works include SIAF 2014 (Associate Curator), KENPOKU ART 2016 (Curator). Works in 2020 including the Symposium of AICA Japan (Chairperson), MMFS 2020 (Director), “Forking PiraGene” (Co-curator, C-Lab Taipei). Works in 2021 including the Forum “Information as a form of” (Kyoto Prefecture), “EIR (Energies in Rural)” (Co-curator, Aomori Contemporary Art Centre + Liminaria, Italy, ongoing), Forum “Spirits as Energy|Stone, Water, Forest and Human” (General Incorporated Association Dialogue Place). Juror of many international competitions, many co-publications. Essay series “Ecosophic Future” at HILLS LIFE (2021-).
yukikoshikata.com