エナジー・イン・ルーラル
Energies in the Rural

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グローバル化が進む現在において、地方都市は経済的、社会的、政治的、文化的に重要性を増しています。地方都市に対する認識は変わりつつあり、放棄や孤立からグローバルな大都市資本主義に代わる新しい発展の可能性として再評価されています。今や新しい視点を開き、地理的位置や文化的差異に関係なく、都市との新しい関係性において、自らのエコシステムを見つけます。ここで、現代美術、サウンドアート、テクノカルチャーは、批評的かつ分析的な装置となり得るでしょう。

Energies in the Rural(EIR)は、南イタリアの地方都市を舞台にサウンドアートを中心としたアーティスト・イン・レジデンスを実施してきたリミナリアとACACとの交流を通して、実験的な場を作る試みです。地域性の変化への批評的応答のための場を切り開くことを目指します。インディペンデント・キュレーターの四方幸子、Liminariaプロジェクト・キュレーターのレアンドロ・ピサノ、国際芸術センター青森の村上綾がキュレーターとして、共同で企画運営を行います。

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主催:Energies in the Rural office
共催:国際芸術センター青森

オンラインプレゼンテーション
7月11日 21:00(日本時間)
出演者:ニコラ・ディ・クローチェ、三原聡一郎、レアンドロ・ピサノ、四方幸子、村上綾
逐次通訳:松山直希
申込フォーム:https://forms.gle/tB7b8GsCK9x8D1FGA 

  • ニコラ・ディ・クローチェ
    Nicola Di Croce

    建築家、ミュージシャン、サウンドアーティスト、学者。都市計画および公共政策の博士号を有し、現在Iuav University of Venice(イタリア)のリサーチフェローを務める。
    彼のリサーチは都市研究と音響研究にまたがり、都市政策分析への協働的・参画的なアプローチ、そして都市計画、都市社会学、サウンドアートの内に現れる方法論のデザインに特に関心を寄せている。
    都市部と、人口減少や分離、地域アイデンティティの喪失といった、文化的変容からの影響を受けやすい地域の調査にとってクリティカル・リスニングが重要なツールであるという意図から、作品制作と研究の中心にサウンドを置き活動する。
    ディ・クローチェは、論考や講義、作曲、パフォーマンスやインスタレーションを通して、都市の再建や参画的プロセス、地域の発展のための新たな可能性を模索しながら、音への意識を高めること、地方のコミュニティや公共施設を後押しすることを目指している。
    https://nicoladicroce.cargo.site/

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  • 三原聡一郎 
    MIHARA Soichiro

    1980年東京生、京都を拠点に活動中
    世界に対して開かれたシステムを提示し、音、泡、放射線、虹、微生物、苔、気流、土そして電子など、物質や現象の「芸術」 への読みかえを試みている。2011年より、テクノロジーと社会の関係性を考察するために空白をテーマにしたプロジェクト を国内外で展開中。2013年より滞在制作として北極圏から熱帯雨林、軍事境界からバイオアートラボまで、芸術の中心から 極限環境に至るまで、これまでに計8カ国12箇所を渡ってきた。
    主な個展に「空白に満ちた世界」(クンストラウム・クロイツベルク/ベタニエン,ドイツ,2013/京都芸術センター、 2016)、グループ展に、札幌国際芸術祭2014(芸術の森有島旧邸, 2014)、「サウンドアート̶̶芸術の方法としての音」 (ZKM、ドイツ、2012)など。展覧会キュレーションに「空白より感得する」(瑞雲庵, 2018)。共著に「触楽入門」(朝日 出版社、2016)。アルス・エレクトロニカ、トランスメディアーレ、文化庁メディア芸術祭、他で受賞。プリアルスエレク トロニカ2019審査員。日産アートアワード2020ファイナリスト。また、方法論の確立していない音響彫刻やメディアアート 作品の保存修復にも近年携わっている。

    http://mhrs.jp

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  • レアンドロ・ピサノ
    Leandro Pisano

    南イタリア・カンパーニャ地方のニューアート・フェスティバルInterferenzeディレクター。Liminariaプロジェクト・キュレーター。アート、サウンド、テクノカルチャーが接する領域において、農村部の再評価を目的とした活動を00年代前半から展開。博士(カルチュラル・スタディーズ、ポストコロニアル・スタディーズ)。パルテニオ州立公園地域の村、サン・マルティーノ・ヴァッレ・カウディーナ在住。https://www.leandropisano.it/en/

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  • 四方幸子
    SHIKATA Yukiko

    キュレーティングおよび批評。京都府出身。多摩美術大学・東京造形大学客員教授、IAMAS(情報科学芸術大学院大学)・武蔵野美術大学非常勤講師。オープン・ウォーター実行委員会ディレクター。データ、水、人、動植物、気象など「情報の流れ」から、アート、自然・社会科学を横断する活動を展開。キヤノン・アートラボ(1990-2001)、森美術館(2002-04)、NTT ICC(2004-10)と並行し、資生堂CyGnetをはじめ、フリーで先進的な展覧会やプロジェクトを数多く実現。近年の仕事に札幌国際芸術祭2014、茨城県北芸術祭 2016(いずれもキュレーター)、メディアアートフェスティバルAMIT(ディレクター、2014-2018)、美術評論家連盟2020年度シンポジウム「文化/地殻/変動 訪れつつある世界とその後に来る芸術」(実行委員長)、オンライン・フェスティバルMMFS 2020(ディレクター)、山川冬樹パフォーマンス「DOMBRA」(オープン・ウォーター TRIAL EVENT、東京港海上、2020)、「Forking PiraGene」(共同キュレーター、台北C-Lab、2020)など。国内外の審査員を歴任。共著多数。
    yukikoshikata.com

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Rural territories are acquiring increasing importance in the context of the planetary economic, social, political and cultural processes of the contemporary era. This phenomenon is changing the perception of rural areas themselves, which from territories of abandonment and isolation are now being re-evaluated as a possible new achievement for development and anthropization that is alternative to global metropolitan capitalism.

Ruralism now opens up to new perspectives, in which it finds space for the definition of a specific political position, regardless of the geographical position or cultural differentiations, finding in its own territorial ecosystem the definition of a new position in tension with the urban element.

In this context art, listening practices, technocultures become critical and analytical devices with respect to this transformation process that offers unexpected relief to rural areas in the Anthropocene.

EIR is a project focused on two specific rural areas located in distant points of the globe, but united to be part of this ongoing process of territorial transformation. The region of Aomori, in Japan, and the area of Fortore beneventano, in Southern Italy, thus become places of experimentation through the languages of contemporary art, sound practices, new technologies, to open up the space for critical reflection on changes in rurality on a local and global scale. EIR aims specifically at investigating invisible forces that operate in impacting and transforming ecosystems and communities, such as energy: earth sounds, earth signals, human and non human corporeal energies.

This project, developed over a period of three years, will include a series of cultural actions on both territories: artistic micro-residences, workshops, meetings, publications, also experimenting hybrid formats between virtual and in presence practices, implementing an emergency strategy due to the limitations caused by the pandemic.

EIR is a project produced by ACAC Aomori and Liminaria, supervised by a board of three curators: Yukiko Shikata, Aya Murakami and Leandro Pisano.

Public Presentation – Online
July 11th 2pm CET / 9pm JST
with Nicola Di Croce, Soichiro Mihara, Aya Murakami, Leandro Pisano, Yukiko Shikata
translator: Naoki Matsuyama
link for registration: https://forms.gle/PmrJMN3hgPmgGTev7

  • Nicola Di Croce

    Nicola Di Croce is an architect, musician, sound artist, and scholar. He has a PhD in Regional planning and public policies, and he’s currently Postdoctoral research fellow at Iuav University of Venice, Italy.
    His research deals with the relationship between Urban Studies and Sound Studies. In particular, he’s interested in collaborative and participatory approach to urban policy analysis and design through methodologies emerging within Urban Planning, Urban Sociology and Sound Art practice.
    Sound is central to Di Croce’s artistic and academic practice, as he intends critical listening a pivotal tool for the investigation of urban and cultural transformations affecting particularly vulnerable areas, such as depopulation, segregation and loss of local identities.
    Through articles, lectures, compositions, performances, and installations Di Croce aims to foster sonic awareness and to empower institutions and local communities, exploring new potentials for urban regeneration, participatory processes and local development.
    https://nicoladicroce.cargo.site/

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  • MIHARA Soichiro

    Aiming to make art that openly engages with the world, MIHARA creates systems that employ a wide range of materials, media, and technologies, such as acoustics, bubbles, radiation, rainbow, microbes, moss, air stream, soil and electron in order to continually questions the here and now. Since 2011, after an earthquake and tsunami struck the East coast of Japan, he has been working on ‘blanks project,’ which explores the boundaries of the systems that drive modern society. Since 2013, he participate residency program from center of contemporary art to extreme environment, such as poler region(ars biaorctica), rain forest(labverde), DMZ(REAL DMZ PROJECT),

    MIHARA has exhibited and awarded internationally, as his solo exhibition “The World Filled with Blanks” was held at Kunstraum Kreuzberg / Bethanien in Berlin in 2013, and Kyoto Art Center in 2016. Group exhibitions include “Open Space 2017: Re-envisioning the Future” (ICC, 2017), “Elements of Art and Science” (Ars Electronica Center, Linz, 2015‒16), “Sound Art̶Sound as a Medium of Art” (ZKM, Karlsruhe, 2012‒13), residency at 10 sites of 8 countries such as SymbioticA (Perth, Australia), DEPO2015 (Pizen, Czech Republic), Kuandu Museum (Taipei, Taiwan) and Do a Front (Yamaguchi, Japan), awarded from Ars Electronica, Transmediale, Japan Media Arts Festival, co-auther of “Haptics Hacks(Asahi Press, 2016)” and Jury of Prix Ars Electronica 2019. Finalist of NISSAN ART AWARD 2020. In recent years, he has also been involved in the preservation and restoration of sound sculptures and media art works for which no methodology has been established.

    http://mhrs.jp

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  • Leandro Pisano

    Leandro Pisano is a curator, writer and independent researcher who is interested in intersections between art, sound and technoculture. The specific area of his research deals with political ecology of rural, marginal and remote territories. He is founder and director of Interferenze new arts festival (2003) and frequently he is involved in projects on electronic and sound art, including Mediaterrae Vol.1 (2007), Barsento Mediascape (2013) and Liminaria (2014-18). Among the sonic arts exhibitions he has curated, there are “Otros sonidos, otros paisajes” (MACRO Museum – Rome, Italy, 2017), “Alteridades de lo invisible” (Festival Tsonami, Valparaíso, Chile, 2018) and “Manifesto of Rural Futurism” (Italian Cultural Institute of Melbourne, Australia, 2019). He conducted presentations, conferences and workshops in different universities or during events related with new media aesthetics, design, sound and territorial regeneration processes in several countries worldwide. He has written articles in several magazines, such as Corriere della Sera – La Lettura, Blow-Up, Doppiozero, Neural, Exibart and Nero Magazine. He is author of the book “Nuove geografie del suono. Spazi e territori nell’epoca postdigitale”, published in Milan by Meltemi (2017). Leandro Pisano holds a PhD in Cultural and Post-Colonial Studies from University of Naples “L’Orientale”and he is presently Honorary Research Fellow in Anglo-American Literature at University of Urbino “Carlo Bo”.
    https://www.leandropisano.it/en/

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  • SHIKATA Yukiko

    Curator/critic based in Tokyo. Director of “Open Water” Project Committee. Visiting professor at Tama Art University and Tokyo Zokei University, lecturer at Musashino Art University and IAMAS (Institute of Advanced Media Arts and Sciences).
    She focuses on “Border Research” traversing art, media art, science, technology, society and beyond. Worked as a curator of Canon ARTLAB (1990-2001), associate curator of Mori Art Museum (2002-2004), senior curator of NTT InterCommunication Center[ICC](2004-2010). Since later 1990s, she has been working as an independent curator and realized many experimental exhibitions and projects. Recent projects include SIAF (Sapporo International Art Festival) 2014, KENPOKU ART 2016, both as curator, and director of media art festival AMIT (Art, Media and I, Tokyo) (2014-2018), chairperson of the 2020 Symposium of AICA Japan “Culture/Earth/Environment – The World to Come and the Emergence of New Art”, director of MMFS (Micro Media Festival) 2020, Fuyuki Yamakawa live performance “DOMBRA” (on boat,
    Tokyo Harbor, organized by Open Water, 2020), “Forking PiraGene” (Co-curator, Taipei C-Lab,2020).

    yukikoshikata.com

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