エナジー・イン・ルーラル
Energies in the Rural

  • 日本語
  • ENGLISH

グローバル化が進む現在において、地方都市は経済的、社会的、政治的、文化的に重要性を増しています。地方都市に対する認識は変わりつつあり、放棄や孤立からグローバルな大都市資本主義に代わる新しい発展の可能性として再評価されています。今や新しい視点を開き、地理的位置や文化的差異に関係なく、都市との新しい関係性において、自らのエコシステムを見つけます。ここで、現代美術、サウンドアート、テクノカルチャーは、批評的かつ分析的な装置となり得るでしょう。

Energies in the Rural(EIR)は、南イタリアの地方都市を舞台にサウンドアートを中心としたアーティスト・イン・レジデンスを実施してきたリミナリアとACACとの交流を通して、実験的な場を作る試みです。地域性の変化への批評的応答のための場を切り開くことを目指します。インディペンデント・キュレーターの四方幸子、Liminariaプロジェクト・キュレーターのレアンドロ・ピサノ、国際芸術センター青森の村上綾がキュレーターとして、共同で企画運営を行います。

  • ニコラ・ディ・クローチェ
    Nicola Di Croce

    建築家、ミュージシャン、サウンドアーティスト、学者。都市計画および公共政策の博士号を有し、現在Iuav University of Venice(イタリア)のリサーチフェローを務める。
    彼のリサーチは都市研究と音響研究にまたがり、都市政策分析への協働的・参画的なアプローチ、そして都市計画、都市社会学、サウンドアートの内に現れる方法論のデザインに特に関心を寄せている。
    都市部と、人口減少や分離、地域アイデンティティの喪失といった、文化的変容からの影響を受けやすい地域の調査にとってクリティカル・リスニングが重要なツールであるという意図から、作品制作と研究の中心にサウンドを置き活動する。
    ディ・クローチェは、論考や講義、作曲、パフォーマンスやインスタレーションを通して、都市の再建や参画的プロセス、地域の発展のための新たな可能性を模索しながら、音への意識を高めること、地方のコミュニティや公共施設を後押しすることを目指している。
    https://nicoladicroce.cargo.site/

    more
  • 三原聡一郎 
    MIHARA Soichiro

    1980年東京生、京都を拠点に活動中
    世界に対して開かれたシステムを提示し、音、泡、放射線、虹、微生物、苔、気流、土そして電子など、物質や現象の「芸術」 への読みかえを試みている。2011年より、テクノロジーと社会の関係性を考察するために空白をテーマにしたプロジェクト を国内外で展開中。2013年より滞在制作として北極圏から熱帯雨林、軍事境界からバイオアートラボまで、芸術の中心から 極限環境に至るまで、これまでに計8カ国12箇所を渡ってきた。
    主な個展に「空白に満ちた世界」(クンストラウム・クロイツベルク/ベタニエン,ドイツ,2013/京都芸術センター、 2016)、グループ展に、札幌国際芸術祭2014(芸術の森有島旧邸, 2014)、「サウンドアート̶̶芸術の方法としての音」 (ZKM、ドイツ、2012)など。展覧会キュレーションに「空白より感得する」(瑞雲庵, 2018)。共著に「触楽入門」(朝日 出版社、2016)。アルス・エレクトロニカ、トランスメディアーレ、文化庁メディア芸術祭、他で受賞。プリアルスエレク トロニカ2019審査員。日産アートアワード2020ファイナリスト。また、方法論の確立していない音響彫刻やメディアアート 作品の保存修復にも近年携わっている。

    http://mhrs.jp

    more
  • レアンドロ・ピサノ
    Leandro Pisano

    南イタリア・カンパーニャ地方のニューアート・フェスティバルInterferenzeディレクター。Liminariaプロジェクト・キュレーター。アート、サウンド、テクノカルチャーが接する領域において、農村部の再評価を目的とした活動を00年代前半から展開。博士(カルチュラル・スタディーズ、ポストコロニアル・スタディーズ)。パルテニオ州立公園地域の村、サン・マルティーノ・ヴァッレ・カウディーナ在住。https://www.leandropisano.it/en/

    more
  • 四方幸子
    SHIKATA Yukiko

    キュレーター/批評家。美術評論家連盟(AICA Japan) 会長。「対話と創造の森」アーティスティックディレクター。多摩美術大学・東京造形大学客員教授、武蔵野美術大学・情報科学芸術大学院大学(IAMAS)・國學院大学大学院非常勤講師。
    「情報フロー」というアプローチから諸領域を横断する活動を展開。1990年代よりキヤノン・アートラボ(1990-2001)、森美術館(2002-04)、NTTインターコミュニケーション・センター[ICC](2004-10)と並行し、インディペンデントで先進的な展覧会やプロジェクトを多く実現。近年の仕事に札幌国際芸術祭2014(アソシエイトキュレーター)、茨城県北芸術祭2016(キュレーター)など。2020年の仕事に美術評論家連盟2020シンポジウム(実行委員長)、MMFS2020(ディレクター)、「ForkingPiraGene」(共同キュレーター、C-Lab台北)、2021年にフォーラム「想像力としての<資本>」(企画&モデレーション、京都府)、「EIR(エナジー・イン・ルーラル)」(共同キュレーター、国際芸術センター青森+Liminaria、継続中)、フォーラム「精神としてのエネルギー|石・水・森・人」(企画&モデレーション、一社ダイアローグプレイス)など。国内外の審査員を歴任。共著多数。2021年よりHILLS LIFE(Web)に「Ecosophic Future」を連載中。
    yukikoshikata.com

    more

Rural territories are acquiring increasing importance in the context of the planetary economic, social, political and cultural processes of the contemporary era. This phenomenon is changing the perception of rural areas themselves, which from territories of abandonment and isolation are now being re-evaluated as a possible new achievement for development and anthropization that is alternative to global metropolitan capitalism.

Ruralism now opens up to new perspectives, in which it finds space for the definition of a specific political position, regardless of the geographical position or cultural differentiations, finding in its own territorial ecosystem the definition of a new position in tension with the urban element.

In this context art, listening practices, technocultures become critical and analytical devices with respect to this transformation process that offers unexpected relief to rural areas in the Anthropocene.

EIR is a project focused on two specific rural areas located in distant points of the globe, but united to be part of this ongoing process of territorial transformation. The region of Aomori, in Japan, and the area of Fortore beneventano, in Southern Italy, thus become places of experimentation through the languages of contemporary art, sound practices, new technologies, to open up the space for critical reflection on changes in rurality on a local and global scale. EIR aims specifically at investigating invisible forces that operate in impacting and transforming ecosystems and communities, such as energy: earth sounds, earth signals, human and non human corporeal energies.

This project, developed over a period of three years, will include a series of cultural actions on both territories: artistic micro-residences, workshops, meetings, publications, also experimenting hybrid formats between virtual and in presence practices, implementing an emergency strategy due to the limitations caused by the pandemic.

EIR is a project produced by ACAC Aomori and Liminaria, supervised by a board of three curators: Yukiko Shikata, Aya Murakami and Leandro Pisano.

_____

  • Nicola Di Croce

    Nicola Di Croce is an architect, musician, sound artist, and scholar. He has a PhD in Regional planning and public policies, and he’s currently Postdoctoral research fellow at Iuav University of Venice, Italy.
    His research deals with the relationship between Urban Studies and Sound Studies. In particular, he’s interested in collaborative and participatory approach to urban policy analysis and design through methodologies emerging within Urban Planning, Urban Sociology and Sound Art practice.
    Sound is central to Di Croce’s artistic and academic practice, as he intends critical listening a pivotal tool for the investigation of urban and cultural transformations affecting particularly vulnerable areas, such as depopulation, segregation and loss of local identities.
    Through articles, lectures, compositions, performances, and installations Di Croce aims to foster sonic awareness and to empower institutions and local communities, exploring new potentials for urban regeneration, participatory processes and local development.
    https://nicoladicroce.cargo.site/

    more
  • MIHARA Soichiro

    Aiming to make art that openly engages with the world, MIHARA creates systems that employ a wide range of materials, media, and technologies, such as acoustics, bubbles, radiation, rainbow, microbes, moss, air stream, soil and electron in order to continually questions the here and now. Since 2011, after an earthquake and tsunami struck the East coast of Japan, he has been working on ‘blanks project,’ which explores the boundaries of the systems that drive modern society. Since 2013, he participate residency program from center of contemporary art to extreme environment, such as poler region(ars biaorctica), rain forest(labverde), DMZ(REAL DMZ PROJECT),

    MIHARA has exhibited and awarded internationally, as his solo exhibition “The World Filled with Blanks” was held at Kunstraum Kreuzberg / Bethanien in Berlin in 2013, and Kyoto Art Center in 2016. Group exhibitions include “Open Space 2017: Re-envisioning the Future” (ICC, 2017), “Elements of Art and Science” (Ars Electronica Center, Linz, 2015‒16), “Sound Art̶Sound as a Medium of Art” (ZKM, Karlsruhe, 2012‒13), residency at 10 sites of 8 countries such as SymbioticA (Perth, Australia), DEPO2015 (Pizen, Czech Republic), Kuandu Museum (Taipei, Taiwan) and Do a Front (Yamaguchi, Japan), awarded from Ars Electronica, Transmediale, Japan Media Arts Festival, co-auther of “Haptics Hacks(Asahi Press, 2016)” and Jury of Prix Ars Electronica 2019. Finalist of NISSAN ART AWARD 2020. In recent years, he has also been involved in the preservation and restoration of sound sculptures and media art works for which no methodology has been established.

    http://mhrs.jp

    more
  • Leandro Pisano

    Leandro Pisano is a curator, writer and independent researcher who is interested in intersections between art, sound and technoculture. The specific area of his research deals with political ecology of rural, marginal and remote territories. He is founder and director of Interferenze new arts festival (2003) and frequently he is involved in projects on electronic and sound art, including Mediaterrae Vol.1 (2007), Barsento Mediascape (2013) and Liminaria (2014-18). Among the sonic arts exhibitions he has curated, there are “Otros sonidos, otros paisajes” (MACRO Museum – Rome, Italy, 2017), “Alteridades de lo invisible” (Festival Tsonami, Valparaíso, Chile, 2018) and “Manifesto of Rural Futurism” (Italian Cultural Institute of Melbourne, Australia, 2019). He conducted presentations, conferences and workshops in different universities or during events related with new media aesthetics, design, sound and territorial regeneration processes in several countries worldwide. He has written articles in several magazines, such as Corriere della Sera – La Lettura, Blow-Up, Doppiozero, Neural, Exibart and Nero Magazine. He is author of the book “Nuove geografie del suono. Spazi e territori nell’epoca postdigitale”, published in Milan by Meltemi (2017). Leandro Pisano holds a PhD in Cultural and Post-Colonial Studies from University of Naples “L’Orientale”and he is presently Honorary Research Fellow in Anglo-American Literature at University of Urbino “Carlo Bo”.
    https://www.leandropisano.it/en/

    more
  • SHIKATA Yukiko

    Curator/critic based in Tokyo. Artistic Director of “Forest for Dialogue and Creativity”, President of “AICA (International Association of Art Critics) Japan”. Visiting professor at Tama Art University and Tokyo Zokei University, lecturer at Musashino Art University and Institute of Advanced Media Arts and Sciences (IAMAS) and the Postgraduate School of Kokugakuin University.
    Her activities traverse existing fields by focusing on “Information flows”. In parallel, working as a curator of Cannon ARTLAB (1990-2001), Mori Art Museum (2002-2004), senior curator of NTT Inter Communication Center[ICC] (2004-2010), as an independent curator, realized many experimental exhibitions and projects. Recents works include SIAF 2014 (Associate Curator), KENPOKU ART 2016 (Curator). Works in 2020 including the Symposium of AICA Japan (Chairperson), MMFS 2020 (Director), “Forking PiraGene” (Co-curator, C-Lab Taipei). Works in 2021 including the Forum “Information as a form of ” (Kyoto Prefecture), “EIR (Energies in Rural)” (Co-curator, Aomori Contemporary Art Centre + Liminaria, Italy, ongoing), Forum “Spirits as Energy|Stone, Water, Forest and Human” (General Incorporated Association Dialogue Place). Juror of many international competitions, many co-publications. Essay series “Ecosophic Future” at HILLS LIFE (2021-).
    yukikoshikata.com

    more

関連プログラム