小田原のどか 個展「近代を彫刻/超克するー雪国青森編」
ODAWARA Nodoka Solo Exhibition “Overcoming/Sculpting Modernity : Aomori Snow Country Edition”
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表現のコモンズ vol. 5 表層/地層としての野外彫刻 プロジェクト2021「ここにたつ」
国際芸術センター青森 [ACAC] は、2021年12月に開館20周年を迎えました。ACACでは開館以来、数々の野外彫刻が制作・設置され、館の個性の一部となっています。また、青森市街地にも平和や慰霊のモニュメントをはじめ、公共空間の一部となり、ここにあった物事を記念する多数の碑や彫刻が存在します。観光地になっているものや、忘れられたように佇むものまで様々です。それらはすでに街の風景の一部となっているからか、誰がどのような思いで作り、そこに設置したのか意識される機会は多くありません。そして、彫刻が置かれたあとの社会の変化について考えることや、彫刻をめぐる議論が十分にあるとは言えません。
このような状況を背景に、ACACでは2021年度から複数年度にわたって「我々に与えられている」野外彫刻を起点に、多様な角度からそれらについて考え、現在の視点からアプローチしていくプロジェクトを行います。昨年(2020年度)は準備講座(表現のコモンズ vol.1)として、青森市内に点在する歴史にアプローチしている郷土史家、ACAC内の野外彫刻の設置にも立ち会ってきたアーティスト、作品制作や執筆・出版活動を通して彫刻に対する議論を展開する彫刻家であり批評家の3人によるトークを行いました。
2021年度は野外彫刻を歴史や社会から考えるために、小田原のどかが青森県内の野外彫刻を実際にリサーチしました。今回はその成果を個展として発表します。小田原は彫刻を作られた当時や、それを見る現在の社会を映し出すメディアとして捉え、作品とテキストによって批評的に扱い、日本の近現代史に潜む課題を浮き彫りにしてきました。青森では雪深い冬季に屋外の彫刻が見られなくなってしまうことにも着目しながら、大熊氏廣《雪中行軍記念像(歩兵第5連隊遭難記念碑)》や高村光太郎《乙女の像》、高村のアシスタントを務めた野辺地出身の小坂圭二をはじめとする青森ゆかりの彫刻家に着目しています。小田原によって、雄大な山の地形に抱かれた複数の彫刻・碑といった「ここにたつ」ものたちが紐解かれ重ね合わせられることで、私たちの生きるいまが過去から照らし出されることでしょう。
小田原のどか 個展「近代を彫刻/超克するー雪国青森編」
2021年12月25日(土)ー2022年2月13日(日)10:00-17:00 入場無料
休館日:年末年始(12月29日(水)ー1月3日(月))および大学入学試験に関わる日程(1月14日(金)ー16日(日)、1月28日(金)ー1月30日(日))
青森公立大学 国際芸術センター青森 [ACAC] 展示棟ギャラリーA
青森県のほぼ中央に位置する八甲田山。八甲田山とは山の名ではなく、火山群の総称です。青森の人々にとって特別な山・岩木山とは異なり、山岳信仰の対象ではありません。この連峰は、とある悲劇の舞台として名を馳せています。それが、1902年1月に起きた八甲田雪中行軍遭難事件です。
ここに本邦の彫刻史にとって重要な彫刻があります。そのひとつが、八甲田山の北側にある《雪中行軍記念像(歩兵第五連隊遭難記念碑)》です。八甲田雪中行軍遭難事件を記念するため、1906年に除幕されたこの彫刻は、近代日本最初の彫刻家のひとり、大熊氏広によって制作されました。いっぽう南側の十和田湖の湖畔には、《乙女の像》が立っています。詩人としても有名な、高村光太郎の生涯最後の彫刻です。
大熊氏広は工部美術学校で、高村光太郎は東京美術学校で、それぞれ彫刻を学びます。ふたりの彫刻家は、欧化と国粋のはざまで揺れ続けた、この国の近代彫刻史のおもてと裏。八甲田山の両側に立つこれらの彫刻の足元には、創造的断層が走っています。それは、ありえたはずの彫刻史の分岐点です。
その断層の真上、八甲田山の裾野に、今回の展覧会場はあります。ここにおいて、八甲田の山並みは彫刻史の起伏と重なり、彫刻は歴史の定点観測装置に転じます。
《乙女の像》のため、高村光太郎は「十和田湖畔の裸像に与ふ」という詩を残しています。
[…]銅とスズとの合金で出来た
女の裸像が二人
影と形のように立っている
いさぎよい非情の金属が青くさびて
地上に割れてくずれるまで
この原始林の圧力に堪えて
立つなら幾千年でも黙って立ってろ。
「女の裸像」は、私の身体の分身のようなもの。十和田湖と八甲田山、そして現代社会の端々にこだまする「黙って立ってろ」という言葉に、本展をもって応答したいと思います。(小田原のどか)
主催|青森公立大学 国際芸術センター青森[ACAC]
協力|AIRS(アーティスト・イン・レジデンス・サポーターズ)、青森公立大学芸術サークル ほか
助成|公益財団法人 青森学術文化振興財団
後援|青森テレビ、RAB青森放送、青森朝日放送、青森ケーブルテレビ、エフエム青森、青森文化放送、東奥日報社、陸奥新報社
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小田原のどかODAWARA Nodoka
1985年宮城県生まれ、東京都在住。彫刻家、評論家、出版社代表。芸術学博士(筑波大学)。主な展覧会に「あいちトリエンナーレ2019」、「PUBLIC DEVICE -彫刻の象徴性と恒久性-」(共同キュレーター、東京藝術大学大学美術館 陳列館、2020年)。主な著書に『近代を彫刻/超克する』(講談社、2021年)。経営する版元から『原爆後の75年:長崎の記憶と記録をたどる』(長崎原爆の戦後史をのこす会編、書肆九十九、2021年)を刊行。「東京新聞」「芸術新潮」「美術手帖(ウェブ)」にて評論を連載中。
Creative Commons vol. 5 Open-air Sculpture Project Exploring Surface/Strata 2021 “Standing Here”
The Aomori Contemporary Art Center (ACAC) celebrated its 20th anniversary in December 2021. Since opening its doors, there have been numerous open-air sculptures produced and installed at ACAC, which have become a loved quality of the Center. Additionally, the city of Aomori houses many peace sculptures and commemorative monuments. These have become an intricate part of the public space, displaying the historical incidents of the area. Some have risen to become tourist attractions, while others stand quietly as if forgotten. Perhaps because they have become such a natural part of the cityscape, there is very little thought given as to who constructed the various pieces, with what intentions, and why they were installed there. As a result, there have not been enough opportunities to think over the changes society goes through after they have been installed, or enough discussion surrounding sculptures.
Departing from these circumstances, in 2021, ACAC began a long-term, multi-year project to look at these monuments from diverse angles and from a current perspective, beginning with an open-air sculpture ‘given to us’. In 2020, as a preparative lecture for the project (Creative Commons vol.1), we held a talk between three individuals – a local historian who is versed in the histories dispersed throughout Aomori City, an artist who has witnessed the installation of open-air sculptures at ACAC, and a sculptor/critic who not only creates works but also writes and publishes on the various discourses surrounding sculpture.
In 2021, ODAWARA Nodoka researched the open-air sculptures around Aomori Prefecture to examine them in relation to their historical and social contexts. This solo exhibition presents the fruit of that investigative labor. Odawara approaches sculpture as a medium that reflects the society in which it was made, as well as reflecting current society through how it is viewed today. Through producing work and text, she takes a critical approach to the subject in order to bring out the hidden issues within modern Japanese history. This time, she has focused on sculptors associated with the Aomori region, such as OKUMA Ujihiro and his work, “Death March in Snow of Hakkōda Mountains (Fifth Infantry Regiment Memorial)”, TAKAMURA Kotaro and his work, “The Statue of Maidens”, and others such as KOSAKA Keiji, a Noheji native who was also Takamura’s assistant. Attention is also paid to a unique aspect of open-air sculpture in Aomori: the fact that the sculptures cannot be seen properly during the winter months owing to heavy snowfall. As Odawara unravels and layers the sculptures and memorials “standing here” in this majestic mountainous landform, our eyes will be opened, through the past, to the present in which we live.
ODAWARA Nodoka Solo Exhibition “Overcoming/Sculpting Modernity : Aomori Snow Country Edition”
Dec. 25 (Sat), 2021 – Feb. 13 (Sun), 2022 10:00-17:00 Admission free
Closed: Year-end and New Year’s holidays (Dec. 29 (Wed) – Jan. 3 (Mon)) and dates related to university entrance examinations (Jan. 14 (Fri) – Jan. 16 (Sun) and Jan. 28 (Fri) – Jan. 30 (Sun))
Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University, Gallery A, Exhibition Hall
The Hakkoda Mountains are located almost exactly in the center of Aomori Prefecture. The name Hakkoda does not refer to a single mountain, but is the general term for this volcanic complex. Unlike Mount Iwaki, which is revered by the people of Aomori, the Hakkoda Mountains are not the subject of mountain worship. Rather, this mountain range is known as the place of a certain tragedy, the “Death March in Hakkoda Mountains Incident”, which occurred in January of 1902.
It is here we find a sculptural work that is crucial to the history of Japanese sculpture. One of these is the “Death March in Snow of Hakkoda Mountains (Fifth Infantry Regiment Memorial)”, located on the northern side of the Hakkoda Mountains. This sculpture was unveiled in 1906 to memorialize the Hakkoda Mountains Incident, and was made by one of the first sculptors in modern Japan, OKUMA Ujihiro. On the southern side, by the Towada Lake, stands “The Statue of Maidens”. This is the last sculpture made by TAKAMURA Kotaro who was also known as a poet.
Okuma Ujihiro and Takamura Kotaro studied sculpture at the Kobu Bijutsu Gakko and Tokyo Bijutsu Gakko, respectively. The two sculptors represent the two sides of Japan’s modern sculpture history, which swayed between Westernization and nationalism. The two works that stand on either side of the Hakkoda Mountains have an imaginary fault line at their feet: the bifurcation point in the history of sculpture that could have been.
Right above this fault line, at the foot of the Hakkoda Mountains, is the venue of this exhibition. It is here that the Hakkoda mountain range overlaps with the undulations of the history of sculpture, and sculpture becomes the stationary observation device of history.
Takamura Kotaro wrote a poem titled, To the Maidens by the Towada Lake for his work, “The Statue of Maidens”.
[…]Made from a copper and tin alloy
Two female nudes
Standing like a shadow and form
Until this gracefully unsentimental metal
Rusts and falls to the earth
It will endure the pressures of the primeval forest
If you are to stand, stand silently for thousands of years!
The ‘female nudes’ are like an alter ego of myself. This exhibition responds to the words ‘stand silently’ that can be heard echoing around the Hakkoda Mountains and Towada Lake, and throughout the corners of our society.(Odawara Nodoka)
Organized by: Aomori Contemporary Art Centre [ACAC], Aomori Public University
In Cooperation with: AIRS (Artist in Residence Supporters), Art Club of Aomori Public University and more
Supported by: Aomori Gakujutsu Bunka Shinko Zaidan
Nominal Sipport: Aomori Television Broadcasting Co., Ltd., RAB Aomori Broadcasting Corporation, Asahi Broadcasting Aomori Co., Ltd., Aomori Cable Television, Aomori Fm Broadcasting, ABH (Aomori Bunka Housou), The To-o Nippo Press Co., MUTUSINPOU co,. ltd.
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ODAWARA Nodoka
Born in Miyagi, 1985. Lives in Tokyo.
Sculptor, critic, head of publishing company, Shoshi tuskumo. Doctor of Arts (Tsukuba University). Selected exhibitions include the Aichi Triennale 2019, PUBLIC DEVICE: Symbolism and Permanence of Sculpture (co-curator, Chinretsukan Gallery at the Tokyo University of the Arts, 2020). Selected publications include Overcoming/Sculpting Modernity (Kodansha, 2021). Published 75 years after the Atomic Bombing: Tracing the Memory and Archive of Nagasaki (edited by the Association of Preserving the Nagasaki Postwar History After the Atomic Bombing, Shoshi tsukumo, 2021) through the publishing company she heads. Writes a regular criticism column for Tokyo Shimbun, Geijutsu Shincho, and Bijutsu Techo (web).