論考:カロル・ダッタ個展「Distortions in Translation, Volume3, Issue2」
Essay: Kallol DATTA Solo Exhibition ”Distortions in Translation, Volume3, Issue2”
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歪みという創造性
ダッタは衣服の慣習に興味を持ち、アーカイブ資料を用いた調査、専門家をはじめとした人々との議論を行いながら、伝統的な衣服の新しい形を模索してきた。調査や議論、そして作品は、地域ごとそれぞれのプロジェクトの単位で、紙媒体であるZINEにまとめられている。テキスタイルとテキストの語源が、ラテン語の「texere(テクセレ)」=織る、編むであるのはよく知られているが、ダッタは衣服について、糸と言葉の両方で編集行為を行っていると言えるだろう。今回青森で行ったプロジェクトのタイトルは「VOLUME 3 ISSUE 2, 2021」。「2021年第3巻2号」という概念としての雑誌の中に、調査そのものや資料、そこから生まれたダッタの作品も含まれている。各号の内容はもちろん異なるが、文化の多様性を探りつつ、同じフォーマットに落とし込むことで、人類に共通の文化である衣服そのものの普遍性を探るようでもある。
今回青森では、戦後に着られ、現在は箪笥に眠る衣服の寄付を募った。衣服にまつわる思い出やエピソードも同時に収集し「クロージングドライブ」として、服そのものとデータ、エピソードを独自にアーカイブ化している。ダッタは様々な資料を参照して、日本の戦後そして地方で着られていた衣服に迫ろうとしたが、その中でも写真家・工藤正市(*1)がカメラに収めていた防寒具、角巻を身につける女性に着目した。ダッタの目には、イスラム教徒の女性が身につける「ヒジャブ」に似ていると映ったからである。このように、眼差す人によって同じ衣服が違うものに見えてくること、宗教的・政治的な背景に関する認識の差など、人と人が介することによって、衣服をめぐり外在的な要素が発生し続けていく。これらを衣服の形のレベルでも取り入れ、象徴させることが可能か試みる術が、ダッタにとっての「パターンカッティング」なのではないか。
通常衣服は、それを着る人の身体に合わせて作られる。しかしダッタの場合、実験的なパターンカッティングと縫製によって生じる歪み、形が定められている民族衣装を変形させることで、着る人と衣服の関係も変わっていくことが志向されている。抑圧されてきた人々にとっては、解放のきっかけになるかもしれない。カッティングに際して用いられるのが「パターンマニュスクリプト(パターン原稿)」である。ドローイングを繰り返し、色々な要素によって形の可能性が探られる。この原稿に至るまで、ダッタは形の編集行為を手で繰り返す。青森では西洋の衣服と異なり、直線で構成される着物も多く集まった。様々な地域の衣服で共通に見られる形(タッセルや紐の結び目など)を意識しながら、ダッタを介してしか発生し得ない歪められた形で、翻ってそれぞれの衣服に通底するパターン(共通点)が浮かび上がってくるようでもある。
今回の歪みは「翻訳」の歪みということで、これには西洋服飾史の言語で異なる文化の衣服を「翻訳」することも含まれれば、「クロージングドライブ」でエピソードを収集した時の日本語から英語への「翻訳」に関しても含まれるだろう。実際集まったエピソードは、戦後の地域コミュニティ/家族/伝統とジェンダー、と個人にまつわる興味深い話の数々だった。リモートプログラムとして実施し、人とのコミュニケーションはオンラインに限られてしまったが、むしろこの状況によって生じる「歪み」もダッタは肯定的に貪欲に、創造性へと取り入れていった。
*1 1929-2014年。東奥日報社に勤務。昭和30年代の青森、特に市政の人々と風景を多く撮影し、近年ネガが発見されたことで写真家として評価された。
撮影:小山田邦哉
執筆:慶野結香(青森公立大学 国際芸術センター青森 学芸員)
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カロル・ダッタKallol DATTA
1982年インド、コルカタ生まれ、同地拠点。ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーティンズ校卒業。服飾デザイナーとして、衣服、見る人、着る人の間の複雑な相互作用を布の形へと反映している。主にNAWA(北アフリカ・西アジア)地域、インド亜大陸、朝鮮半島、日本に伝わる衣服の慣習を研究する。伝統的な幾何学模様を歪めてシルエットを作り、身体を覆い隠し、包み込む繭のようなデザインが特徴的だが、テキスト、本、彫刻、写真などでも表現を行う。2008年に服飾ブランド「Kallol Datta 1955」を立ち上げた。主な活動に、2021年「Jameel Prize: Poetry to Politics」受賞と展覧会(Victoria & Albert Museum、イギリス)、2017年「Swaddling to Shrouding」研究会(Experimenter Galley Learning Program、インド)などがある。
URL: https://kallol-datta.carrd.co/
Distortion in Creativity
Interested in customs of clothing, DATTA has explored new forms of traditional clothes through research using archive materials and discussions with people including experts. His research, discussions and works are compiled in his paper media ZINE in units of the respective regional project. It is well known that the origin of the words “textile” and “text” is Latin “texere” which means to weave/interweave. Datta is doing editing work with both threads and words for clothes. The title of his project in Aomori was VOLUME 3 ISSUE 2, 2021. In his ZINE of the concept of the year 2021, volume 3, no. 2, what he researched, the materials and his works that are based on them are included. The content of each issue is of course different, but being in the same format while probing into the cultural diversity makes it look like exploring clothes, which is the common culture for all humankind.
In the Aomori project, the clothes worn after the war but were kept in the closets were donated. The memories and episodes related to these clothes are also collected to be part of “Clothing Drive,” in which the clothes themselves, their data and the episodes are archived in his own way. Referring to various materials, Datta wanted to focus on clothes worn after the war, especially in the suburbs. Among them, he was interested in women wearing “kakumaki,” the outfit for cold weather, which were photographed by photographer KUDO Shoichi(*1). For Datta, it looked similar to “hijab” worn by Islam women. In this way, the same clothes look different according to who sees them or the difference in awareness of religious and political backgrounds. When interfered by people, external elements continue to be generated for clothes. The “pattern cutting” for Datta probably meant taking in external elements for the levels of form of clothing and to be the method to try to see if it is possible to symbolize them.
Usually, clothes are made to fit the wearer’s body. In Datta’s case, however, experimental pattern cutting and sewing create distortions, and by changing the form of traditional clothes, which is fixed, it is aimed to change the relationship between the wearer and the clothes. For oppressed people, it might provide a chance for liberation. When cutting, “pattern manuscripts” are used. Drawings are repeatedly created to explore possibilities in form with different elements. With these manuscripts, Datta repeats editing of the forms by hand. In Aomori, many collected items were kimono, which is constructed with straight lines, different from the Western clothes. While paying attention to shapes commonly seen in a certain region (e.g., tassel or knots), Datta creates unique distorted forms and it seems there emerge patterns that are connected at the fundamental level in each clothes.
The distortion in this project is distortion through “translation”, and it means “translating” clothes from different cultures in the language of the history of Western clothing, and also “translation” from Japanese into English when the episodes were collected for his “Clothing Drive.” The collected episodes were very interesting in terms of local communities after the war, family, tradition and gender, and individual stories. Implemented as a remote program, our communications were limited to online, but Datta positively and aggressively turned the distortion generated in this situation into his creativity.
*1 1929—2014. Worked for To-o Nippo newspaper. Photographed Aomori, its local people and scenery in Showa 30s period (1955—1964). In recent years, his negative films were discovered which rated him high.
Photo: OYAMADA Kuniya
Text by KEINO Yuka, Curator of Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public University
Translated by NISHIZAWA Miki
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Kallol DATTA
Born in 1982 in Kolkata, India, where he is currently based, DATTA graduated from Central Saint Martins, University of the Arts London. As a clothing designer, his work reflects the complex interplay between clothing, viewer, and wearer in the form of fabric. The work focuses on the clothing practices of the NAWA (North Africa and West Asia) region, the Indian subcontinent, the Korean Peninsula, and Japan. In 2008, Datta launched his clothing brand “Kallol Datta 1955”, which is based on the idea of creating silhouettes by distorting traditional geometric patterns to create cocoon-like designs that cover and envelop the body. His major activities include the “Jameel Prize: Poetry to Politics” award and exhibition in 2021 (Victoria & Albert Museum, UK) and the “Swaddling to Shrouding” study group in 2017 (Experimenter Gallery Learning Program, India).
URL: https://kallol-datta.carrd.co/
関連プログラム
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カロル・ダッタ 個展「Distortions in Translation, Volume 3 Issue 2」Kallol DATTA Solo exhibition "Distortions in Translation, Volume 3, Issue 2"2021年12月1日(水)―12月5日(日)Dec. 1 (Wed) - Dec. 5 (Sun), 2021
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カロル・ダッタ オンライン アーティストトーク 2Kallol DATTA Online artist talk 22021年12月4日(土)14:30-15:30Dec. 4 (Sat), 2021 14:30-15:30 (JST)
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カロル・ダッタ オンライン アーティストトークKallol DATTA Online artist talk2021年10月30日(土)14:30-16:00Oct. 30 (Sat), 2021 14:30-16:00 (JST)
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アーティスト・イン・レジデンス プログラム2021 “invisible connections”Artist in Residence Program 2021 "invisible connections"2021年9月2日(木)―12月8日(水)Sep. 2 (Thu) - Dec. 8 (Wed), 2021
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