アーティスト・イン・レジデンス プログラム2021 “invisible connections”
Artist in Residence Program 2021 "invisible connections"

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国際芸術センター青森(ACAC)は2001年12月の開館以来、アーティスト・イン・レジデンス(AIR)のプログラムを柱に、様々なジャンルのアーティストによる創造と発表の場として活動を続けています。国内外のアーティストと地域住民、学生との交流を重視し、関わる人すべてにとって触発される場となることを目指してきました。この公募および海外AIR実施団体からの推薦アーティストによるAIRプログラムでは、アーティストはもちろん、キュレーター、リサーチャーなど文化芸術活動を行う表現者による、展覧会、パフォーマンス、ワークショップ、トークなどACACの環境を活かして行われる活動を、企画段階から、リサーチ、制作、設営、発表、カタログでの記録までACACが全面的に協働します。滞在期間はそれぞれのプロジェクトに合わせ、最短2週間から最長約3ヶ月までとなっています。
新型コロナウイルスという見えない脅威の影響を受け、海外を拠点とする表現者は青森への渡航が難しく、インターネットなどを駆使した遠隔での参加となります。移動の困難さは続きますが、私たちが生きている時間は止まりません。自分がいる場所から見えないものごとへの想像力を失わないためにも、考えられる手を尽くして、表現を続けるための「つながり」を模索したいと思っています。昨年度のAIRプログラムでも一部をリモートで行った経験や、これまで20年間の活動でACACが培ってきたネットワークも活かしていきたいと考えています。実際に顔を合わせてのコミュニケーションとは異なる部分、理解しあうことの壁もあるなかで、今ここからどのようにつながりあうことが可能か、この世界を生き抜く知としていくために一緒に考えてみる、そのようなAIRになればと願っています。

主催
青森公立大学 国際芸術センター青森 [ACAC]
協力
AIRS(アーティスト・イン・レジデンス・サポーターズ)、青森公立大学芸術サークル
助成
文化庁 令和3年度アーティスト・イン・レジデンス活動支援を通じた国際文化交流促進事業、公益財団法人 朝日新聞文化財団
後援
NHK青森放送局、青森テレビ、RAB青森放送、青森朝日放送、青森ケーブルテレビ、エフエム青森、ABHラジオ、東奥日報社、陸奥新報社

  • カロル・ダッタ
    Kallol DATTA

    1982年インド、コルカタ生まれ、同地拠点。ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーティンズ校卒業。服飾デザイナーとして、衣服、見る人、着る人の間の複雑な相互作用を布の形へと反映している。主にNAWA(北アフリカ・西アジア)地域、インド亜大陸、朝鮮半島、日本に伝わる衣服の慣習を研究する。伝統的な幾何学模様を歪めてシルエットを作り、身体を覆い隠し、包み込む繭のようなデザインが特徴的だが、テキスト、本、彫刻、写真などでも表現を行う。2008年に服飾ブランド「Kallol Datta 1955」を立ち上げた。主な活動に、2021年「Jameel Prize: Poetry to Politics」受賞と展覧会(Victoria & Albert Museum、イギリス)、2017年「Swaddling to Shrouding」研究会(Experimenter Galley Learning Program、インド)などがある。
    URL: https://kallol-datta.carrd.co/

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  • 内田 聖良
    UCHIDA Seira

    埼玉生まれ、青森拠点。情報科学芸術大学院大学 [IAMAS]卒業。コンセプチュアルパフォーマンス・アーティスト、リサーチャーであり、自身をポスト・インターネット時代のベンダー(Bender)と称する。AmazonやYouTubeなど既存のシステムを用いながら、それら回路の秩序を変容させてしまうようなアプローチを行い、日常生活に浸透する価値観や与えられた使用法に問いを投げかけている。主な展覧会やプロジェクトに、2020年〜「TRANS BOOKS DOWNLOADs」(オンライン)、2019年「SICF19 Winners Exhibition」(スパイラルホール、東京)など。デザイナー清水都花との「凡人ユニット」としても活動。
    URL: https://sesseee.se/

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  • 北條 知子
    HOJO Tomoko

    愛知生まれ。東京藝術大学大学院音楽研究科芸術環境創造領域、ロンドン芸術大学 ロンドン・カレッジ・オブ・コミュニケーション MA サウンド・アーツ修了。実験音楽とサウンドアートを軸に、リサーチを通した領域横断的な作品制作を行う。近年は歴史/アーカイブの中で沈黙させられてきた声に焦点を当て、その背景を探るとともに、記録されていないことを想像し再創造することに取り組んでいる。主な活動に、2021年「Music From Japan Festival 2021」での作曲家個展(スカンジナビア・ハウス、アメリカ)、2020年サウンドインスタレーション「気配」(さいたま国際芸術祭、埼玉)など。スイス出身の音楽家、アーティストのラヘル・クラフトと「Hojo+Kraft」としても活動。
    URL: https://tomokohojo.net/

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  • 村上 美樹
    MURAKAMI Miki

    1994年秋田生まれ、京都拠点。京都市立芸術大学大学院修士課程彫刻専攻修了。自分自身や他者の個人的な経験や記憶に焦点を当て、それらの忘却や物の廃棄に対する抵抗と愛着を重要な要素としながら展示空間に構成することで、鑑賞者と相互作用が起こり、体験が拡張される「記憶の場」となるような作品の制作、発表を行う。主な展覧会に、2021年天理市アーティスト・イン・レジデンス成果発表展「オブジェクトの声を聞く旅に出ること」(Art-Space TARN、奈良)、 2020年「道にポケット」(京都市立芸術ギャラリー@KCUA、京都)など。
    URL: https://murakamimiki.com/

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  • 田中 みゆき
    TANAKA Miyuki

    キュレーター、プロデューサー。「障害は世界を捉え直す視点」をテーマにカテゴリーにとらわれないプロジェクトを企画。表現の見方や捉え方を障害当事者や鑑賞者とともに再考する。現在進行中のプロジェクトに、展覧会ディレクターを務める「ルール?展」(21_21 DESIGN SIGHT、東京)、展覧会「語りの複数性」(東京都渋谷公園通りギャラリー、東京)、2020年-『視覚言語がつくる演劇のことば』(KAAT神奈川芸術劇場、神奈川)、2017年-『オーディオゲームセンター』など。大阪万博日本館基本構想クリエイター。近年の仕事に2019年映画『ナイトクルージング』、2017-2019年『音で観るダンスのワークインプログレス』(KAAT神奈川芸術劇場、神奈川)、2017年『大いなる日常』展(ボーダレス・アートミュージアムNO-MA、滋賀)など。
    https://miyukitanaka.net/

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Since its founding in December 2001, the Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) has welcomed a diverse range of artists to create and present their works through its flagship Artist-in-Residence (AIR) program. The centre has aimed to be an inspirational space for all involved, emphasizing interaction between domestic and international artists, local residents, and students. In this AIR program, not only artists; but also curators, researchers, and other cultural and artistic creators collaborate with the ACAC from the planning stages to research, production, installation, presentation, and documentation for exhibitions, performances, workshops, talks, and other activities that take advantage of the ACAC’s unique environment. The length of the stay can be as short as two weeks or as long as three months, depending on the project.
Due to the invisible threat of COVID-19, it is difficult for artists based overseas to travel to Aomori, so they will participate remotely via the internet and other methods. Travel difficulties persist through time itself marches on, and so do we. We seek to continue making -connections- that promote creative expression amid the pandemic, making full use of the internet and other means to harness the creativity and imagination for things that would otherwise go unnoticed from where we live. We will also leverage our experiences conducting remote projects, which included talks and exhibitions during last year’s AIR program and take advantage of the network that the ACAC has developed over the past 20 years. We hope that this AIR will be an opportunity to think together about how we can connect with each other from the here and now, in ways that are different from face-to-face communication-despite barriers to understanding and difficulties due to communicating remotely—in order to create knowledge that can survive in our present world.

Organized by
Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public University
In Cooperation with
AIRS (Artist in Residence Supporters), Art Club of Aomori Public University
Supported by
the Agency for Cultural Affairs Government of Japan, Fiscal Year 2021, The Asahi Simbun Foundation
Nominal Support
NHK Aomori Broadcasting Station, Aomori Television Broadcasting Co., Ltd., RAB (Radio Aomori Broadcasting) Co., Ltd., Asahi Broadcasting Aomori Co., Ltd., Aomori Cable Television, Aomori Fm Broadcasting, ABH (Aomori Bunka Housou), The To-o Nippo Press Co., MUTUSINPOU co., ltd.

  • Kallol DATTA

    Born in 1982 in Kolkata, India, where he is currently based, DATTA graduated from Central Saint Martins, University of the Arts London. As a clothing designer, his work reflects the complex interplay between clothing, viewer, and wearer in the form of fabric. The work focuses on the clothing practices of the NAWA (North Africa and West Asia) region, the Indian subcontinent, the Korean Peninsula, and Japan. In 2008, Datta launched his clothing brand “Kallol Datta 1955”, which is based on the idea of creating silhouettes by distorting traditional geometric patterns to create cocoon-like designs that cover and envelop the body. His major activities include the “Jameel Prize: Poetry to Politics” award and exhibition in 2021 (Victoria & Albert Museum, UK) and the “Swaddling to Shrouding” study group in 2017 (Experimenter Gallery Learning Program, India).
    URL: https://kallol-datta.carrd.co/

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  • UCHIDA Seira

    Born in Saitama, now based in Aomori, Japan​​. UCHIDA graduated from the Institute of Advanced Media Arts and Sciences [IAMAS]. Uchida is a conceptual performance artist and researcher who calls herself a “Bender” for the post-Internet era. She uses existing systems such as Amazon and YouTube in an approach that transforms the order of these circuits and questions the values and given usages that permeate our daily lives. Her major exhibitions and projects include “TRANS BOOKS DOWNLOADs” (online) from 2020 and “SICF19 Winners Exhibition” (Spiral Hall, Tokyo) in 2019. She also works as an “ordinary person unit” with designer SHIMIZU Hiroka.
    URL: https://sesseee.se/

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  • HOJO Tomoko

    Born in Aichi, Japan​, HOJO graduated from the Graduate School of Music, Tokyo University of the Arts, and the London College of Communication, MA Sound Arts. With experimental music and sound art at the core of her practice, she creates cross-disciplinary works through research. In recent years, she has focused on voices that have been silenced in history/archives, exploring their backgrounds, and imagining and re-creating what has not been recorded. Major activities include her solo exhibition as a composer at “Music From Japan Festival 2021” (Scandinavia House, USA), and the sound installation Whiff (Saitama Triennale 2020, Saitama) in 2020. She also works as “Hojo+Kraft” with Rahel KRAFT, a musician and artist from Switzerland.
    URL: https://tomokohojo.net/

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  • MURAKAMI Miki

    Born in 1994 in Akita, now based in Kyoto, Japan, MURAKAMI completed a master’s course in sculpture at Kyoto City University of Arts. She creates and presents works that interact with the viewer, constructing exhibition spaces that both resist and embrace their erasure and disposal as important elements in her work. It becomes a “place of memory” where the experience is extended by focusing on the personal experiences and memories of herself and others. Her major exhibitions include: TENRI ARTIST-IN-RESIDENCE in NARA “Going on a Journey to Listen to the Voice of Objects” (Art-Space TARN, Nara) in 2021 and “Pocket on the Road” (Kyoto City University of Arts Art Gallery @KCUA, Kyoto) in 2020.
    URL: https://murakamimiki.com/

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  • TANAKA Miyuki

    Curator and producer. TANAKA started working on projects that defy categorization under the theme of “disability as a perspective that redefines the world.” Through projects dealing with expressions that have yet to be valued, she rethinks the way we view and perceive expressions together with people with disabilities and viewers. Her ongoing projects include the exhibition “Rules?” (21_21 DESIGN SIGHT, Tokyo), the exhibition “The Plurality of Narratives” (Shibuya Koen-dori Gallery, Tokyo), “Theatrical Words Created by Visual Language” (KAAT Kanagawa Arts Theatre, Kanagawa) from 2020 and “Audio Game Center” from 2017. She is the creator of the basic concept for the Japanese Pavilion at the Osaka Expo. Recent work includes the film Night Cruising in 2019, Dance Work in Progress with Sound (KAAT Kanagawa Arts Theatre) from 2017 until 2019, and the exhibition “The Great Everyday” (Borderless Art Museum NO-MA, Shiga) in 2017.
    https://miyukitanaka.net/

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