論考:内田聖良個展「バーチャル供養講」
Essay: UCHIDA SEIRA Solo Exhibition "Virtual Mementos Association"

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本当をうそぶく―虚構を通った事実が真実となるとき

「バーチャル供養講」は、無価値とみなされフリマアプリ等の二次流通でも語られない中古品にまつわる記憶や感情を「影の資産」とし、再評価して流通させるべく内田聖良が取り組む「Shadow Asset Store」(*1)のプロジェクトの一つである。

今回の滞在制作で内田は、地蔵信仰(*2)や花嫁人形供養(*3)といった、石仏や人形を通して死者を思う文化に注目し、その考え方・運営方法などのリサーチを進め、捨てられない思い出の品の収集や提供者からの聞き取りを行った。物語によるインタラクションの与え方に着目し、キリストの墓や日本中央(ひもとまなか)の碑など、特徴的な伝承とその語られ方についてリサーチを重ねた。個展「バーチャル供養講」は「語りビデオ」「バーチャル供養堂」「うつしみペーパークラフトのりしろさま」(以下、「のりしろさま」)の3つの部分からなる、展覧会と同名の一つのインスタレーション作品として発表された。

 会場でまず目に入るのは大きな窓と白い能舞台である。手前にある語りビデオを見ると「これは、口と鼻をみんなが隠し始めたころのお話しなんだけどね…」と、空に浮かぶマスクの映像とともに語りが始まり、鑑賞者自身がいるギャラリーBを思わせる建物がゲームの一場面のようにローポリゴンで映し出される。そして、ここは「バーチャル供養堂」であり、人々が「自分の捨てられないものを預けたり、知らない人の、記憶や感情をききとり供養して」いる場所であると告げられる。

 その後、看視員(内田によって「バーチャル供養講」の物語の登場人物のように見立てられている)に促され、舞台の上に靴を脱いで上がると、供養堂のお参りと注意点などが一通り案内される。ヘッドマウントディスプレイを装着すると、何も置かれていなかった舞台上に、地蔵大に巨大化した日用品たちが現れ、それらにまつわる記憶を語る声が方々から聞こえるVR空間「バーチャル供養堂」が出現する。

 ここでヘッドマウントディスプレイをかぶる動作は「見えないものを見るための儀式」として機能し、語りビデオでモニターに隔てられていた物語の中に鑑賞者の身体が投げ込まれる。ヘッドマウントディスプレイを外すと、そこには「のりしろさま」があり、バーチャル供養堂に預けられていた物の一部をペーパークラフトにして持ち帰るよう促される。

 内田は本作の着想として、物が捨てられない人から思い入れについて話を聞くと、当人はすっきりとした気持ちで物を手放すことがあるという自身の経験をあげている。ここで重要なのは、制作・発表された《バーチャル供養講》はインスタレーション作品であり、コミュニティとしても提案されていることだ。「捨てられない中古品についての聞き取り供養を行う」ことを主旨に、活動の一環として「バーチャル供養堂」の設置や「のりしろさま」の頒布が位置付けられている。さらに「知らない人達の記憶を大事にする、新しい家」としての在り方も提示していく。「のりしろさま」に書かれた「完成品を自分の家の大事なものと一緒に飾ってあげると、自分の家に価値観の違う他人を招くのと同じ功徳を積むことが出来るらしい。」という文言は、一本化された価値観と体制から抜け出て、多様な価値観を受け入れる新しい「家」としての方向性を打ち出している。

 さて、その伝達する語り口を見てみてほしい。どれも昔話を思わせる話し言葉で表現されている。鵜野祐介は著書の中で昔話と伝説や世間話の違いについて、世間話や伝説が実際の出来事であるという〈事実性〉を特徴とするのに対し、昔話は「聞き手を虚構の世界に引き込み再び現実の世界へ連れ戻すという〈様式性〉と〈虚構性〉を持つ点で」伝説や世間話と区別している(*4)。この点を踏まえると、語りビデオの冒頭は、聞き手を虚構に引き込む様式が用いられている。一方で「叩いたり燃やしたりしないで…」のくだりは、ネットでの過剰な誹謗中傷を想起させ、現在の欠落した敬意を指摘する。マスクの登場する冒頭もまた現在の暗喩として機能していることも気づくだろう。内田はここで昔話の様式を用いて、虚構性で包みながら、実際の現在のコミュニケーションにおける問題(伝えづらい事実)の指摘を行っているのである。

 さらに虚構性は本作で随所に見受けられ、3Ⅾスキャンデータ、VR空間、作家の声など、思い出の品と持ち主の記憶以外は虚実のうちの虚しか無いようにも見えるかもしれない。しかし、本作で生じる体験や記憶についてはどうだろうか?VR空間で中古品に花を供えたことも「のりしろさま」を組み立てて部屋に迎えることも、それは誰かの経験となり事実となる。その行為を通して供養は達成され、内田が語り始めたバーチャル供養は「講」(*5)となり、品の提供なり鑑賞なり参加して受け入れた人にとっての真実となる。

 ここで本作における話し手(発信者)と聞き手(受信者)との関係性に注目してみたい。『ネットロア』で伊藤龍平は、口承の場で起こる話し手の強い個性とは対照的な、インターネット上での語り手たちの透明さについて指摘する(*6)。また、本作で人の行動は虚から実を作り「のりしろさま」で発信する側に回るも、それぞれの語り(発信)は一つのスレッドに蓄積されることもなく、どこまでも網目状に広がっていく。内田は、本展に人を招き入れることで、聞き取り供養と、物語の伝承を発生させる回路を実現した。そこでは、リニアに響いて社会の体制を形成していた声の固有性は覆われ、散らばって浮かび上がる。青森県青森市に物理的な場を得たコミュニティ「バーチャル供養講」は、本展を通して《バーチャル供養講(青森県青森市)》という採録された語りとなった。私が《バーチャル供養講(青森県青森市)》についてあなたに語る今も、聞き取り供養と物語の伝承がなされている。

*1 対価のない見えない労働を指す「シャドウ・ワーク」(イヴァン・イリイチ)を参照して命名。ウェブサイトでは今回の滞在制作で集めた中古品の3Dスキャンがダウンロードできる。
Shadow Asset Store:https://sketchfab.com/sessesse
*2 青森で見られる地蔵信仰の中で、内田が主にリサーチをしたのは地蔵供養と呼ばれるもの。幼くして亡くなった子のために、地蔵をお堂に納め、わらじや手ぬぐいなど黄泉の国で旅する子の旅の道具を手渡すように持たせる。服を着せ、化粧を施されているものも見られる。
*3 東北でみられる供養の方法である。花嫁あるいは花婿の人形をお堂に納め、未婚のまま亡くなった人の供養を行う。
*4 鵜野祐介『昔話の人間学 いのちとたましいの伝え方』ナカニシヤ出版、2015年、pp. vi-viii
*5 信仰を同じくする集団のこと。
*6 伊藤龍平『ネットロア』青弓社、2016年、pp.60-61

撮影:小山田邦哉
執筆:村上綾(青森公立大学 国際芸術センター青森 学芸員)

  • 内田 聖良
    UCHIDA Seira

    埼玉生まれ、青森拠点。情報科学芸術大学院大学 [IAMAS]卒業。コンセプチュアルパフォーマンス・アーティスト、リサーチャーであり、自身をポスト・インターネット時代のベンダー(Bender)と称する。AmazonやYouTubeなど既存のシステムを用いながら、それら回路の秩序を変容させてしまうようなアプローチを行い、日常生活に浸透する価値観や与えられた使用法に問いを投げかけている。主な展覧会やプロジェクトに、2020年〜「TRANS BOOKS DOWNLOADs」(オンライン)、2019年「SICF19 Winners Exhibition」(スパイラルホール、東京)など。デザイナー清水都花との「凡人ユニット」としても活動。
    URL: https://sesseee.se/

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The Girl Who Cried “Truth” : When Facts Passed Through Fiction Become Reality

Virtual Mementos Association (VMA) is a part of the project “Shadow Asset Store,” in which UCHIDA Seira deals in what she calls “shadow assets,” used goods that are commonly considered worthless and therefore unmentioned on secondary distribution services such as online flea market apps. She does so in hopes of re-evaluating and distributing memories and emotions tied to these items.

  During this residency, Uchida focused on the culture of contemplating the dead through stone Buddhas and dolls, beliefs such as the Jizo (*2), and the bride doll memorial service (*3). She researched the ways of thinking about the management of the items, which cannot be disposed of, whilst collecting them and the associated memories from donors. Focusing on the way stories interacted, she conducted research on distinctive traditions and how they are told, such as the tomb of Christ, and the Monument of Central Japan (Japanese: Himotomanaka). The solo exhibition of VMA was presented as an installation of the same name, consisting of three parts: “Virtual Home of Mementos,” “Narration Video,” “Utsushimi Paper Craft Norishiro-sama” series (hereafter, “Norishiro-sama”).

  The first thing that one notices upon entrance to the venue are the large windows accompanied by a white Noh stage. When you watch the video in front of you, “This story about a time when people started to hide their mouths and noses…” begins the narration with a picture of a face mask floating in the sky and a building reminiscent of ACAC’s Gallery B, into which the viewer finds themselves projected in a low polygon version, like a scene from a game. The visitor was informed that within these walls, is the “Virtual Home of Mementos,” a place where people can “donate the things that cannot be thrown away, or make offerings by the pure and simple act of listening to the memories and feelings of people they don’t know.”

  After that, the guard (who, for Uchida, is likened to a character playing a role in the story of the VMA), prompts visitors to take off their shoes and climb onto the stage, guided through the prayers and guidelines of the memorial hall. The stage, which has nothing on it, is transformed when using a head-mounted display, and through it the virtual reality space “Virtual Home of Mementos” appears before your eyes. There, you can see the everyday items that have been enlarged to about the size of a Jizo, while voices float in the air, filled with memories related to the items. The act of putting on the head-mounted display functions as “a ritual to see what is unseen” thrusting the viewer into the story narrated on the monitor. When the headpiece is removed, the visitor is invited to take home “Norishiro-sama,” which are paper craft replicas of the items left in the Virtual Home of Mementos.

  As an inspiration for this work, Uchida thought about those who are unable to let go of things, and coupled it with her own feelings and experiences of having let something go, and how liberating that felt. The most important aspect of the production and opening of the Virtual Memorial Association is that it is an installation that hints at a community. Key activities of this community, established within the association, are listening to the stories of cherished items along with the distribution of the “Norishiro-sama.” In addition, the activities present people with the idea of “cherishing the memories of people we don’t know, a new home.” As is written in the margins of the paper craft, “If you place the finished folded item in your home with your own valuable possessions, it seems that you can accumulate the same character traits as inviting others with different values into your home, or so the story goes.” This wording suggests a course of action in creating a new “home,” a new “mindset,” that embraces a variety of values, moving away from the unified values and systems of our modern society.

  Now I would like to direct your attention to how the narratives are conveyed. All of them are expressed in spoken words, reminiscent of old tales. UNO Yusuke talks about the differences between folklore and legends along with hearsay. According to Uno, hearsay and legends are based on actual events, which characterizes them as “factual.” In contrast, folklore “has ways of being ‘fictitious’ and ‘formatted’ in a way which transports the listener to and from the world of make-believe(*4).” Based on this, the beginning of the narration video uses a style that submerges the listener into a fictional space. On the other hand, the “[where memories and emotions] are not burned or kicked” phrase calls to mind the excessive slander present on the internet and further points out the lack of respect that can be witnessed online. In the opening of the video, one can see a face mask appear, serving as a metaphor for the present time. Here, Uchida uses the style of old tales to point out problems inherent to current forms of communication (such as facts being difficult to convey) by wrapping them in fiction.

  In addition, the fictitiousness is seen across many aspects of this work, to such an extent that aside from the 3D scan data, virtual space, the artist’s voice, and the owner’s memory, everything else may be obscured as fiction. But what of the experiences and memories that emerged from this work? Whether offering flowers to the used goods in the VR space, or assembling the paper crafts and welcoming them into one’s own space, these experiences become a fact through the act of participation. Through these acts, the “memorial service” is actualized, and the virtual memorial Uchida introduced becomes an “association(*5),” true for the people who participated in it and accepted into their lives.

  In particular, I would like to call attention to the relationship between the speaker (originator) and the listener (recipient) in this work. In “Netlore,” ITO Ryohei points out the transparency of the storytellers on the internet in contrast to the strong personality of the narrators that are present in oral traditions(*6). In this work, people’s actions create fact from fiction, for example the participants in “Norishiro-sama,” and each story (from the originator) is able to move smoothly as a thread, being passed down the loom to a wider pattern – a network – as far as the eye can see. Uchida saw a need for, and created, the thread for a needle which could be gently placed in an ongoing circuit, generating a cycle of respectful listening and inviting transmission of the stories encountered. There, a voice that has traditionally reverberated through time and formed societal norms has been broken, falling away to reveal a soft replicable pattern introduced into the greater whole. Virtual Mementos Association, a community that obtained a physical space in Aomori City, Aomori Prefecture, has now also been put on record as a story called Virtual Mementos Association, (Aomori City, Aomori Prefecture) through this exhibition. Even as I sit here and write to you about the Virtual Memenos Association (Aomori City, Aomori Prefecture) we are taking part in the old-time tradition of storytelling by first opening our ears and our hearts to listen respectfully, and then when the time is right, passing them on.

*1 The name refers to “Shadow Work” (Ivan Ilich), which refers to invisible labor without compensation. On the website, you can download 3D scans of people’s used goods collected during this residency.
*2 Among the Jizo beliefs observed in Aomori, Uchida mainly researched what is referred to as a Jizo Memorial. In the case that a child passes away at a young age, people traditionally put a Jizo inside a small hall and make offerings such as waraji (straw sandals), tenugui (hand towels) and other tools to assist the child on their journey through Yomi No Kuni (the land of the dead). Some of the statues are dressed up, and there have been cases where they have make-up applied.
*3 This is a kind of memorial service seen in the Tohoku area. A doll of a bride or groom is placed in the hall and a memorial service is held for a person who died unmarried.
*4 Uno, Yusuke. “Anthropology of Folklore: How to Convey Life and the Soul.” Nakanishiya Publishing, 2015 pp. Vi-viii
*5 A group of people who share the same beliefs / faith.
*6 Ito, Ryohei. “Netlore.” Seikyusha Publishing, 2016 pp.60-61

Photography by OYAMADA Kuniya
Text by MURAKAMI Aya, Curator of Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public University
Translated by Vareria REYES

  • UCHIDA Seira

    Born in Saitama, now based in Aomori, Japan​​. UCHIDA graduated from the Institute of Advanced Media Arts and Sciences [IAMAS]. Uchida is a conceptual performance artist and researcher who calls herself a “Bender” for the post-Internet era. She uses existing systems such as Amazon and YouTube in an approach that transforms the order of these circuits and questions the values and given usages that permeate our daily lives. Her major exhibitions and projects include “TRANS BOOKS DOWNLOADs” (online) from 2020 and “SICF19 Winners Exhibition” (Spiral Hall, Tokyo) in 2019. She also works as an “ordinary person unit” with designer SHIMIZU Hiroka.
    URL: https://sesseee.se/

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