公募AIR 2024選評(近藤 亮介)
Guest Judge's comment (KONDO Ryosuke)
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2001年の開館以来、アーティスト・イン・レジデンス(AIR)を基幹事業のひとつに据えてきた青森公立大学 国際芸術センター青森 [ACAC]は、日本におけるAIRの先覚と言える。アーティストたちは、山中に建てられた宿泊棟・創作棟・展示棟で、学芸員や大学生、住民の手厚い協力を得ながら、リサーチや制作に専念することができる。
今回の審査のために私がACACに滞在した際も、開催中の展覧会「currents / undercurrents -いま、めくるめく流れは出会って」に参加している国内外のアーティストが数名滞在していた。なかには数ヶ月滞在するアーティストもいた。そして学芸員は、親身になってアーティストの相談に乗ったりリサーチに同行したりしていた。アーティストにとってこれほど恵まれた環境はないのではないだろうか。
今年の公募に世界中から500組近くエントリーがあったのも、そのような活動を長年続けてきたACACに対する評価の表れであろう。審査はカテゴリー別に行われ、予備審査(学芸員3名)で各15〜20組に絞られたあと、審査会(学芸員3名+ゲスト審査員1名)で各1〜2組が選出された。審査の基本方針としては、年齢・性別・国籍・経歴などの条件によって選別することはせず、滞在の目的と計画を重視するということだった。
とは言え、そこにもさまざまな評価基準があり得る。リサーチ、表現手段、滞在時期、展覧会、交流プログラムなど、どの側面に注目するかによって評価は変わってくる。計画に展覧会が含まれる場合は、展示全体のバランスも考慮に入れる必要がある。当然ながら、審査員ひとりひとりの着眼点は異なるため、時間の許す限り議論を尽くした。
私が評価軸に定めたのは、レジデンス参加者が地域と創造的な関係を築くことができるかどうかということである。現在、日本各地で開催されている地域芸術祭や都市型アートイベントは、ほとんどが観光振興を目的としている。一方、本AIRは第一に地域へ向けられている。目先の来場者数や経済効果にとらわれていないから、展覧会だけでなく交流プログラムにも重点が置かれ、レジデンス参加者と住民との日々のコミュニケーション、関係構築のプロセスこそがAIRの核となっている。
今回、最終候補に挙がったアーティストたちは、こうしたAIRの本質を的確に捉え、本人と地域が相互作用を生むような魅力的なプランを提示していた。私的な関心を出発点としながら、青森の土地に想像を巡らせ、未知の出会いから新しい表現を引き出そうとする姿勢が見られた。もちろん滞在中の計画が思い通りに進まないこともあるだろう。それでも、彼らなら予想外の出来事から新たな発想を得られると思う。
「ゲスト審査員」に課せられた主な仕事は、学芸員とともにレジデンス参加者を選出することだが、私は今後も学芸員やアーティストたちと積極的に関わっていきたいと考えている。審査という「入口」と、展覧会(12月にはアーティストとのトークが予定されている)という「出口」に関与するだけでは、上述したAIRの核に触れることはできないからだ。これから数ヶ月のあいだにACAC周辺で起こる出来事に立ち会い、文脈として編むことも審査員の重要な役割だと思っている。
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近藤 亮介KONDO Ryosuke
美術批評家、キュレーター。1982 年大阪市生まれ。ロンドン大学ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン美術学部(Slade School of Fine Art)卒業。東京大学大学院総合文化研究科博士課程単位取得満期退学。ハーバード大学デザイン大学院(Graduate School of Design)フルブライト客員研究員、東京大学教養学部助教を経て、現在、東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科非常勤講師。専門は美学芸術学・ランドスケープ史。日英米の芸術・造園の研究を軸に、理論と実践の両面からランドスケープを生活環境として読み解く活動を展開している。編著に『セントラルパークから東京の公園を見てみよう』(東京都公園協会、2023年)、企画・キュレーションに「アーバン山水」(kudan house 、2023 年)などがある。
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八幡 亜樹YAHATA Aki
1985年東京生まれ、北海道育ち。東京藝術大学大学院美術研究科先端芸術表現専攻修士課程修了。同専攻博士後期課程中退後、滋賀医科大学医学部医学科卒業。
フィールド調査や取材に基づく、領域横断的な美術作品の制作を行なう現代美術家。主なメディアは映像+インスタレーション。「(地理的/社会的/心身的な)辺境」の概念を追求し、その一環として、近年では「手食」や「ロードムービー」に焦点を当てる。ロードムービーをVJの手法で即興する試みなど、映像の多岐にわたる展開も探求する。
2022年より世界の手食文化をオンラインアーカイブするウェブサイト「手食」webを立ち上げ、主宰・編集。
芸術により、人間の生命力を伸張する方法を思索・探究している。 -
浅野 友理子ASANO Yuriko
1990年宮城県生まれ。2015年東北芸術工科大学大学院芸術文化専攻洋画研究領域修了。食文化や植物の利用を切り口に様々な土地を訪ね歩き、出会った人々とのエピソードを交えながら記録するように描く。主な個展に、「種の温床」(SNOW Contemporary、2023年)、「つづり思考」(風の沢ミュージアム、2023年) 、グループ展に、「土とともに美術にみる〈農〉の世界―ミレー、ゴッホ、浅井忠から現代のアーティストまで―」(茨城県立近代美術館、2023年)、「みちのおくの芸術祭 山形ビエンナーレ2022」(2022)、「青森EARTH2019 いのち耕す場所 農業がひらくアートの未来」(青森県立美術館、2019)など。「VOCA展2020 現代美術の展望ー新しい平面の作家たち」大原美術館賞受賞。
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マギー・チュウMaggie CHU
1975年香港生まれ。ニュー・サウス・ウェールズ大学で学士号を取得し香港で建築家として活動。その後2021年にRMIT美術学校で美術学士号を取得。
ドローイングやコラージュ、彫刻などさまざまな手法を組み合わせ、場所に基づくアイデンティティを多角的に探究している。素材は多岐にわたり、ファウンドイメージ、テキスト、収集した工芸品などがある。チュウの作品は想像力とアーカイブとして現れる事実が混在しており、街並みというマクロなレンズから深遠な個人的体験まで、スケールの知覚を探求し、場所の内と間に横たわる歴史の語りを探求している。 -
ベアトリス・ディディエBéatrice DIDIER
1971年生まれ。ブリュッセル王立音楽院で学び、様々なパフォーミング・アーツのプロジェクトに携わる。2005年に出会ったモニカ・クリングラーとボリス・ニエズロニーにより、ディディエの主要な表現媒体となるパフォーマンス・アートに導かれる。これまで、ソロまたはグループでの活動を通じて、ヨーロッパ各地、メキシコ、中国、インド、日本、ミャンマー、バングラデシュのギャラリー/美術館、プラットフォーム、フェスティバル、レジデンスでパフォーマンス上演、指導を行ってきた。2014年以降、リンツのThe Atelierhaus Salzamtや成都のUPON festivalで、自身のパフォーマンスアート作品に関する展示を行ったことが、アクションやパフォーマンスと直接結びついたインスタレーション制作を始めるきっかけとなった。ディディエは、ベルギーを拠点とするパフォーマンスアートのプラットフォーム、Ricochetsのメンバー、ACTUSのキュレーター/共同設立者でもある。
Having run artist-in-residence (AIR) programs as one of its core projects since its opening in 2001, Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) has positioned itself as a pioneer of AIR in Japan. With the generous support of curators, university students and local residents, artists can focus on their research and creations in the Residential Hall, Creative Hall, and Exhibition Hall located in the mountains.
When I stayed at ACAC for the screening process, some Japanese and international artists, who were taking part in the ongoing exhibition “currents / undercurrents: Bringing together the endless flow,” were also living in the accommodation. Some of them were staying for several months, and curators were working closely with the artists, offering personal consultations and accompanying them on their research activities. I believe there is no better environment for an artist than this.
There were nearly 500 entries from around the world for this year’s open call for the AIR. This reflects the high regard for ACAC after many years of such dedicated endeavor. The screening was conducted in categories, with a preliminary review by three curators narrowing the entries down to 15-20 individuals/groups per category. Candidates were then further narrowed down, screened by a panel consisting of three curators and one guest judge, from which 1-2 entries were selected in each category. The fundamental principle of the screening was to focus on the purpose and plan for the residency, regardless of age, gender, nationality, or background.
That said, the criteria for the evaluation can still vary, and may change according to the aspects that are focused on. At any given time, these aspects may include the content of the research, means of expression, timing of the residency, exhibitions, or exchange programs. If the plan includes an exhibition, the overall balance of the presentation must also be considered. Needless to say, each judge has a different perspective, so extensive discussions were held as much as time allowed.
My evaluation criterion was whether the residency participants could build a creative relationship with the local community. Most regional art festivals and urban art events held throughout Japan today are primarily aimed at tourism promotion. On the other hand, this AIR program has its eye on the local community. As it is not concerned about the immediate increase of visitor numbers or the economic impact, the program can place emphasis not only on exhibitions but also on exchange programs. The fundamental purpose of the AIR program is then daily communication and the relationship-building process between residency participants and local residents.
The artists who made it to the final selection proposed compelling plans that would create a mutual interaction between themselves and the local community, demonstrating they had grasped the essence of this AIR program. Using their personal interests as a starting point, they envisioned the unique landscape of Aomori and demonstrated a willingness to draw out new expressions from unexpected encounters. Of course, plans during the residency might not always go as expected. Even so, I believe they have the ability to gain new insights from the unexpected.
The main responsibility assigned to a “guest judge” is to collaborate with the curators to select the residency participants, but I also intend to remain actively involved with both the curators and the artists in the future. Merely engaging in the selection process and the exhibition (with talk sessions with the artists scheduled for December)—the “entry” and the “exit”—does not allow one to truly be able to touch the previously mentioned core of the AIR program. I believe it is also a crucial role of the judge to witness the events that will unfold around ACAC over the next few months and weave them into context.
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KONDO Ryosuke
Art critic and curator. Born in Osaka, Japan in 1982, Ryosuke Kondo holds a B.A. from the Slade School of Fine Art, University College London, University of London, and an M.A. from the Graduate School of Arts and Sciences, University of Tokyo. After serving as a Fulbright visiting researcher at Harvard Graduate School of Design and an assistant professor at the University of Tokyo, he is currently an adjunct lecturer at Graduate School of Global Arts, Tokyo University of the Arts. He specializes in the aesthetics and history of landscape, and his work revolves around researching Japanese, British, and American art and gardens, aiming at understanding landscape as a living environment through both theoretical and practical pursuits. He is the editor and author of several books, including Looking at Tokyo’s Parks from the Perspective of Central Park (Tokyo Metropolitan Park Association, 2023), and produces contemporary art exhibitions, including Urban Sansui (kudan house, 2023).
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YAHATA Aki
Born 1985 in Tokyo, raised in Hokkaido. Completed a master’s degree in the Intermedia Art Course, Tokyo University of the Arts. After leaving the doctoral course of the same department, graduated from Shiga University of Medical Science.
YAHATA Aki is a contemporary artist who creates cross-disciplinary art works based on field research and interviews. Her main media are video + installation. As part of her pursuit of the concept of ‘(geographical/social/physical/mental) frontiers’, she has recently focused on ‘eating-with-hands’ and ‘road movies’. She also explores diverse developments in video, such as attempts to improvise road movies using VJ techniques. Since 2022, she has founded, presided over and edited the website ‘TESHOKU’ web, an online archive of eating-with-hands cultures around the world.
She speculates and explores ways to extend the life force of human beings through art. -
ASANO Yuriko
Born in Miyagi in 1990. Completed her master’s degree in oil painting, Tohoku University of Art & Design in 2015. With her interests in food culture and uses of plants, ASANO Yuriko visits various places in Japan and overseas and paints as if recording episodes with the people she encounters.
Major solo exhibitions include ‘Tane no Onshou’ (SNOW Contemporary, 2023) and ‘Tsuzuri Shikou’ (KazenoSawa Museum, 2023), and group exhibitions include ‘Agriculture in Art’ (The Museum of Modern Art, Ibaraki, 2023), ‘Michino Okuno Art Festival: Yamagata Biennale 2022’ (2022), ‘AOMORI EARTH2019: AGROTOPIA –WHEN LIFE BECOMES ART THROUGH LOCAL AGRICULTURE’ (Aomori Museum of Art, 2019), etc. ‘VOCA Exhibition 2020’ Ohara Museum of Art Prize. -
Maggie CHU
Born in Hong Kong, 1975. Maggie CHU graduated BArch at University of New South Wales and practiced as Architect in Hong Kong before she completed BA Fine Arts at RMIT / School of Art in 2021.
Her art practice explores the multifaceted aspects of place identities with combination of various methods including drawing, collage, and sculptures. Her source materials range from found images, texts and collected artefacts. Her artworks intermingle imagination and facts represented in the form of archive. She explores the perception of scale, from the macro lens of the cityscape to the profound personal experiences, excavating narratives of history lying within and between places. -
Béatrice DIDIER
Born in 1971, Béatrice DIDIER studied at the Conservatoire Royal de Bruxelles (Royal Theatre School of Brussels), teaching and working on several projects in performing arts. The encounter with Monica KLINGLER and then Boris NIESLONY in 2005 brought Béatrice Didier to Performance Art, which then became her principal medium of artistic creation. By practicing in solo or in group, Didier has performed in galleries/museums or in the context of platforms, festivals, residencies throughout Europe as well as in Mexico, China, India, Japan, Myanmar,… Since 2014, Béatrice Didier has exhibited her work in Performance Art at Atelier Salzamt in Linz, 10/12 in Brussels, Kunstpavillon in Burgbrohl or in the context of UPON festival in Chengdu. These projects brought her to create installations directly connected with her actions/ performances. Béatrice Didier is also member of Ricochets in Belgium and was the curator / co-organiser of the platform ACTUS.