[EIR第二期]オープニング・トーク
Opening Talk

個展「破裂 OK ひろがり」(小山市車屋美術館, 栃木, 2020)における 《小屋》(2020)、《unearth》(2017)の展示風景
Photo/YAKUTOU Takeshi
Owada Shun “Unearth” from solo exhibition “Explode OK Extent” (Kurumaya Museum, Tochigi, Japan, 2020)
Photo/YAKUTOU Takeshi
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共同キュレーター四方幸子を聞き手に、参加アーティストが自身の制作やレジデンス、今回の作品について、お話しします。

日時|2023年8月11日(金・祝)14:30-17:00
会場|展示棟ラウンジ
予約不要、無料
出演|大城真、藤倉麻子、大和田俊、四方幸子

  • 大城真
    OSHIRO Makoto

    1978年、沖縄生まれ。東京拠点。パフォーマー、アーティスト。サウンドを中心として、光や電気、動くオブジェクトも扱いながら制作発 表を行う。電子回路や日用品、廃品などの身近な素材を組み合わせ て制作した演奏・作曲のための楽器や道具を使ったライヴ・パフォー マンス、並行して音の振動や介入という性質に焦点を当てたインスタレーション作品の制作を行なう。「夏の大△」メンバー。同グループメンバーの矢代諭史と川口貴大と共にレーベル「Basic Function」も運営する。近年の主な活動に、企画監修「Audio Base Camp #1は じめてのガチ聴き」山口情報芸術センター(山口、2022年)、ディレクション「GRENZFREQUENZ 限界振動」ゲーテインスティテュート東京(東京、2022年)、グループ展「Nervous Systems」The Observatory(シンガポール、2019年)など。

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  • 藤倉麻子
    FUJIKURA Asako

    1992年生、2016年東京外国語大学外国語学部南・西アジア課程ペルシア語専攻卒業。2018年東京藝術大学大学院メディア映像専攻修了。都市・郊外を横断的に整備するインフラストラクチャーや、それらに付属する風景の奥行きに注目し、主に3DCGアニメーションの 手法を用いて作品制作をおこなっている。近年では、埋立地で日々繰り広げられている物流のダイナミズムと都市における庭の出現に 注目し、新たな空間表現を展開している。主な個展に、「Paradise for Free」(Calm&Punk Gallery、東京、2021)、「エマージェンシー ズ! 035≪群生地放送≫」(NTT コミュニケーションセンター[ ICC]、 東京、2018)、グループ展に「多層世界の中のもうひとつのミュージアム―ハイパー ICC へようこそ」(NTT コミュニケーションセンター[ICC]、東京、2021)、「Back Tokyo Forth」(東京国際クルーズターミナル、東京、2021)、主催するプロジェクトに、手前の崖のバンプール(東京湾、東京、2022)、上映に、KAATアトリウム映像プロジェクト vol.21(神奈川芸術劇場、神奈川、2022)などがある。

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  • 大和田俊
    OWADA Shun

    1985年栃木県生まれ。東京藝術大学音楽環境創造科卒業、同大学院先端芸術表現専攻修了。東京を拠点に活動。音響と、生物としてのヒトの身体や知覚、環境との関わりに関心を持ちながら、電子音響作品やインスタレーションの制作を行なっている。主な展覧会に、「裏声で歌へ」(車屋美術館、栃木、2016)、「不純物と免疫」(Tokyo Arts and Space、東京、2017 / BARRAK 1、那覇、2018)「Ars Electronica 2018」 (リンツ、オーストリア、2018)、「Biennale WRO」(ヴロツワフ、ポーランド、2019)、「BIENNALE NÉMO 2019」(パリ、フランス、2019)、「破裂 OK ひろがり」(車屋美術館、栃木、2020)など。

    写真:百頭たけし

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  • 四方幸子
    SHIKATA Yukiko

    キュレーター/批評家。美術評論家連盟(AICA Japan)会長。「対話 と創造の森」アーティスティックディレクター。多摩美術大学・東京 造形大学客員教授、武蔵野美術大学・情報科学芸術大学院大学(IAMAS) ・國學院大学大学院非常勤講師。「情報フロー」というアプローチから諸領域を横断する活動を展開。1990年代よりキヤノン・アート ラボ(1990–2001)、森美術館(2002–04)、NTTインターコミュニケーション・センター[ICC](2004–10)と並行し、インディペンデントで先進的な展覧会やプロジェクトを多く実現。近年の仕事に札幌国際 芸術祭2014(アソシエイトキュレーター)、茨城県北芸術祭2016(キュレーター)など。2020年の仕事に美術評論家連盟2020シンポジウム(実行委員長)、MMFS2020(ディレクター)、「Forking PiraGene」(共 同キュレーター、C-Lab台北)、2021年にフォーラム「想像力としての <資本>」(企画&モデレーション、京都府)、フォーラム「精神としてのエネルギー|石・水・森・人」(企画&モデレーション、一社ダイア ローグプレイス)など。国内外の審査員を歴任。共著多数。2023年に 単著『エコゾフィック・アート 自然・精神・社会をつなぐアート論』 を刊行。2021 年よりHILLS LIFE(Web)に「Ecosophic Future」を 連載中。
    yukikoshikata.com

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Date| Aug. 11 (Fri, Holiday) 14:30-17:00
Venue| Lounge, Exhibition Hall
Cast| OSHIRO Makoto, FUJIKURA Asako, OWADA Shun, SHIKATA Yukiko

  • OSHIRO Makoto

    Oshiro was born in Okinawa, Japan in 1978. He is a Tokyo-based performer and artist. His primary medium is sound, but he also combines other elements including light, electricity and movement of objects. In live performances, he uses self-made tools and instruments that are based on electronic devices, every day materials, and junk. His installation work handles sound as a physical and auditory phenomenon and focuses on characteristics such as vibration and interference. He is a member of installation/performance group The Great Triangle with Takahiro Kawaguchi and Satoshi Yashiro and also singlehandedly runs music label Basic Function.

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  • FUJIKURA Asako

    Fujikura was born in Saitama, Japan in 1992. She currently lives and works in Tokyo. Fujikura received her Master of Film and New Media degree from Tokyo University of the Arts in 2018 and her Bachelor of Language and Culture Studies degree from Tokyo University of Foreign Studies in 2016. Accentuating images with artificial textures and tactile sensations, Fujikura assembles scenes that can free us from the continuation of time and sprawl in the modern city. The scenes materialize from industrial goods designed, manufactured, and installed by humans. Overwhelmed by the excess of the city, these items deviate from their programmed functions and from human control. As naked objects, they derive a peculiar trace of spirituality and a primal animism. On a plane where things exist as things, they render a form which will go on to possess autonomy. Interweaving 3D CG animation techniques and computer programming, Fujikura generates movement that surpasses even the creator’s intentions and devises a fabricated realization which can be perceived only through a screen. In recent years, her work has centered on the dynamism of daily logistics in reclaimed lands and the emergence of gardens in the city, as she develops new spatial expressions. Her work was selected for recognition by the jury of the 22nd Japan Media Arts Festival in 2019. Fujikura’s recent exhibitions include a solo exhibition entitled“ Colony Highway Broadcast”(NTT Inter Communication Center, Tokyo, 2018), and group exhibitions in“ Encounters in Parallel” (ANB Tokyo,Tokyo,2021)“, The Museum in the Multi-layered World”, (NTT Inter Communication Center [ICC], Tokyo, 2021) and“ Close to Nature, Next to Humanity”, (Taitung Art Museum, 2020).

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  • OWADA Shun

    Owada was born in 1985 in Tochigi, Japan. He received MFA in Intermedia Art from Tokyo University of the Arts and a degree in Musical Creativity and the Environment from the same university.
    Based on preverbal feelings perceived in the environment as well as interests in complexity of natural phenomena, he produces electroacoustic works and installations. His selected exhibitions include Singing in Falsetto (Kurumaya Museum, Tochigi, Japan, 2016), Impurity / Immunity (Tokyo Arts and Space, Tokyo, Japan, 2017 / BARRAK 1, Okinawa, Japan, 2018), Ars Electronica 2018 (Linz, Austria, 2018), Biennale WRO (Wrocław, Poland, 2019), BIENNALE NÉMO 2019 (Paris, France, 2019), Explode OK Extent (Kurumaya Museum, Tochigi, Japan, 2020)

    Photo: HYAKUTOU Takeshi

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  • SHIKATA Yukiko

    Curator/critic based in Tokyo. Artistic Director of“ Forest for Dialogue and Creativity”, President of“ AICA (International Association of Art Critics) Japan”. Visiting professor at Tama Art University and Tokyo Zokei University, lecturer at Musashino Art University and Institute of Advanced Media Arts and Sciences (IAMAS) and the Postgraduate School of Kokugakuin University. Her activities traverse existing fields by focusing on“ Information flows”. In parallel, working as a curator of Cannon ARTLAB (1990– 2001), Mori Art Museum (2002–2004), senior curator of NTT Inter Communication Center [ICC] (2004–010), as an independent curator, realized many experimental exhibitions and projects. Recents works include SIAF 2014 (Associate Curator), KENPOKU ART 2016 (Curator). Works in 2020 including the Symposium of AICA Japan (Chairperson), MMFS 2020 (Director)“, Forking PiraGene” (Co-curator, C-Lab Taipei). Works in 2021 including the Forum “Information as a form of ” (Kyoto Prefecture), Forum “Spirits as Energy | Stone, Water, Forest and Human” (General Incorporated Association Dialogue Place). Juror of many international competitions, many co-publications. The first solo publication“ Ecosophic Art” (2023). Essay series“ Ecosophic Future”at HILLS LIFE (2021–).
    yukikoshikata.com

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