エナジー・イン・ルーラル 2023
Energies in the Rural 2023

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対岸の火事という言葉があるように、どこかの災厄は、河川や海あるいは峰によって断絶させられます。どれほど人が国や所有という概念で結びつけようとも、その地形によって人の意識と生活は隔てられ、形成されていきます。一方で、私達はメディアでつながることで互いの状況に一喜一憂し、個々の生活を思うことも可能です。このような断絶を超えていくものは、想像力のみだと言えるかもしれません。

イタリア人キュレーター、レアンドロ・ピサノが発表した「田舎未来主義宣言」では、経済・文化・政治の都会中心な構造、そして田舎が周縁的な場所として認識される価値観が見直されるべき、という考えが示されます。エナジー・イン・ルーラル(EIR)もまたこの考えの下、キュレーターとアーティストと共に、青森あるいは南イタリアの地を探索してきました。表現者たちが物事を見出す方法を共有することで、いかに土地のエナジーを発見しうるか、その方法を獲得していくには何ができるのか、思考を進めていきます。

人が暮らす場所において共通するのは、自然環境が、人を隔て、あるいは結びつけること、生活の糧であり、心の拠り所でもあるということでしょう。そのため、ある地域について考えるとき、それは固有のものからの発想であると同時に普遍的な問いへと接続していきます。遠く離れた地のことでさえ他山の石として捉え、私たちが視点を更新していくならば、ある場所に立ち向かう度に、新しい価値を見出しうる機会となるはずです。

キュレーター:レアンドロ・ピサノ、四方幸子、村上綾
参加アーティスト:ニコラ・デイ・クローチェ、三原聡一郎、大城真、梅沢英樹、藤倉麻子、大和田俊、インテルゾーナ文化協会による推薦アーティスト
プログラム期間:2023年4月―9月(展示およびイベントは7月上旬より開催予定)
会場:展示棟ギャラリーA・B

主催|インテルゾーナ文化協会/リミナリア、国際芸術センター青森(ACAC)
協力|AIRS(アーティスト・イン・レジデンス・サポーターズ)、青森公立大学芸術サークル
助成|文化庁 令和5年度アーティスト・イン・レジデンス活動支援を通じた国際文化交流促進事業

  • レアンドロ・ピサノ
    Leandro Pisano

    南イタリア・カンパーニャ地方のニューアート・フェスティバルInterferenzeディレクター。Liminariaプロジェクト・キュレーター。アート、サウンド、テクノカルチャーが接する領域において、農村部の再評価を目的とした活動を00年代前半から展開。博士(カルチュラル・スタディーズ、ポストコロニアル・スタディーズ)。パルテニオ州立公園地域の村、サン・マルティーノ・ヴァッレ・カウディーナ在住。https://www.leandropisano.it/en/

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  • 四方幸子
    SHIKATA Yukiko

    キュレーター/批評家。美術評論家連盟(AICA Japan) 会長。「対話と創造の森」アーティスティックディレクター。多摩美術大学・東京造形大学客員教授、武蔵野美術大学・情報科学芸術大学院大学(IAMAS)・國學院大学大学院非常勤講師。
    「情報フロー」というアプローチから諸領域を横断する活動を展開。1990年代よりキヤノン・アートラボ(1990-2001)、森美術館(2002-04)、NTTインターコミュニケーション・センター[ICC](2004-10)と並行し、インディペンデントで先進的な展覧会やプロジェクトを多く実現。近年の仕事に札幌国際芸術祭2014(アソシエイトキュレーター)、茨城県北芸術祭2016(キュレーター)など。2020年の仕事に美術評論家連盟2020シンポジウム(実行委員長)、MMFS2020(ディレクター)、「ForkingPiraGene」(共同キュレーター、C-Lab台北)、2021年にフォーラム「想像力としての<資本>」(企画&モデレーション、京都府)、「EIR(エナジー・イン・ルーラル)」(共同キュレーター、国際芸術センター青森+Liminaria、継続中)、フォーラム「精神としてのエネルギー|石・水・森・人」(企画&モデレーション、一社ダイアローグプレイス)など。国内外の審査員を歴任。共著多数。2021年よりHILLS LIFE(Web)に「Ecosophic Future」を連載中。
    yukikoshikata.com

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  • 三原聡一郎 
    MIHARA Soichiro

    1980年東京生、京都を拠点に活動中
    世界に対して開かれたシステムを提示し、音、泡、放射線、虹、微生物、苔、気流、土そして電子など、物質や現象の「芸術」 への読みかえを試みている。2011年より、テクノロジーと社会の関係性を考察するために空白をテーマにしたプロジェクト を国内外で展開中。2013年より滞在制作として北極圏から熱帯雨林、軍事境界からバイオアートラボまで、芸術の中心から 極限環境に至るまで、これまでに計8カ国12箇所を渡ってきた。
    主な個展に「空白に満ちた世界」(クンストラウム・クロイツベルク/ベタニエン,ドイツ,2013/京都芸術センター、 2016)、グループ展に、札幌国際芸術祭2014(芸術の森有島旧邸, 2014)、「サウンドアート̶̶芸術の方法としての音」 (ZKM、ドイツ、2012)など。展覧会キュレーションに「空白より感得する」(瑞雲庵, 2018)。共著に「触楽入門」(朝日 出版社、2016)。アルス・エレクトロニカ、トランスメディアーレ、文化庁メディア芸術祭、他で受賞。プリアルスエレク トロニカ2019審査員。日産アートアワード2020ファイナリスト。また、方法論の確立していない音響彫刻やメディアアート 作品の保存修復にも近年携わっている。

    http://mhrs.jp

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  • ニコラ・ディ・クローチェ
    Nicola Di Croce

    建築家、ミュージシャン、サウンドアーティスト、学者。都市計画および公共政策の博士号を有し、現在Iuav University of Venice(イタリア)のリサーチフェローを務める。
    彼のリサーチは都市研究と音響研究にまたがり、都市政策分析への協働的・参画的なアプローチ、そして都市計画、都市社会学、サウンドアートの内に現れる方法論のデザインに特に関心を寄せている。
    都市部と、人口減少や分離、地域アイデンティティの喪失といった、文化的変容からの影響を受けやすい地域の調査にとってクリティカル・リスニングが重要なツールであるという意図から、作品制作と研究の中心にサウンドを置き活動する。
    ディ・クローチェは、論考や講義、作曲、パフォーマンスやインスタレーションを通して、都市の再建や参画的プロセス、地域の発展のための新たな可能性を模索しながら、音への意識を高めること、地方のコミュニティや公共施設を後押しすることを目指している。
    https://nicoladicroce.cargo.site/

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The Japanese idiom taigan no kaji (lit. “a fire on the other side of the river”) suggests an issue is someone else’s problem. It refers back to the fact that disasters can be isolated by rivers, seas, and mountain peaks. No matter how much we try to connect through concepts of country and sovereignty, it is the terrain that truly separates and shapes our lives and our awareness of who we are. At the same time, media allows us to empathize with the circumstances of others over long distances and contemplate our own lives. This kind of imagination may be the only thing that can transcend such physical separation.

The “Manifesto of Rural Futurism,” proposed by Italian curator Leandro Pisano, reimagines the urban-centric structure of economy, culture, and politics as well as the marginalization of rural areas as places on the periphery. The Aomori Contemporary Art Centre’s Energies in the Rural (EIR) project has explored this idea with curators and artists in Aomori and Southern Italy. As we share the ways in which creative individuals perceive and interpret the world, we will continue to consider how we can unearth energy from the landscape and what steps we can take to learn these methods.

One common aspect shared by the places people inhabit is that the natural environment can serve as both barrier and connection, providing subsistence and a sanctuary for human activity. That is one reason why specific characteristics inherent to a place can link to universal questions when we think about particular regions. With fresh perspectives, each encounter with a place becomes an opportunity to uncover new values, drawing insights from even the most distant destinations.

Curators: Leandro Pisano, SHIKATA Yukiko, MURAKAMI Aya (ACAC)
Artists: Nicola DI CROCE, MIHARA Soichiro, OSHIRO Makoto, UMEZAWA Hideki, FUJIKURA Asako, OWADA Sun, and Recommended artist from Interzone Cultural Association – APS / Liminaria
Program period: April – September 2023
Produced by|ACAC Aomori Contemporary Art Center and Interzona Cultural Association – APS / Liminaria
In Cooperation with|AIRS (Artist in Residence Supporters), Art Club of Aomori Public University
Supported by|The Agency for Cultural Affairs Government of Japan, Fiscal year 2023

  • Leandro Pisano

    Leandro Pisano is a curator, writer and independent researcher who is interested in intersections between art, sound and technoculture. The specific area of his research deals with political ecology of rural, marginal and remote territories. He is founder and director of Interferenze new arts festival (2003) and frequently he is involved in projects on electronic and sound art, including Mediaterrae Vol.1 (2007), Barsento Mediascape (2013) and Liminaria (2014-18). Among the sonic arts exhibitions he has curated, there are “Otros sonidos, otros paisajes” (MACRO Museum – Rome, Italy, 2017), “Alteridades de lo invisible” (Festival Tsonami, Valparaíso, Chile, 2018) and “Manifesto of Rural Futurism” (Italian Cultural Institute of Melbourne, Australia, 2019). He conducted presentations, conferences and workshops in different universities or during events related with new media aesthetics, design, sound and territorial regeneration processes in several countries worldwide. He has written articles in several magazines, such as Corriere della Sera – La Lettura, Blow-Up, Doppiozero, Neural, Exibart and Nero Magazine. He is author of the book “Nuove geografie del suono. Spazi e territori nell’epoca postdigitale”, published in Milan by Meltemi (2017). Leandro Pisano holds a PhD in Cultural and Post-Colonial Studies from University of Naples “L’Orientale”and he is presently Honorary Research Fellow in Anglo-American Literature at University of Urbino “Carlo Bo”.
    https://www.leandropisano.it/en/

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  • SHIKATA Yukiko

    Curator/critic based in Tokyo. Artistic Director of “Forest for Dialogue and Creativity”, President of “AICA (International Association of Art Critics) Japan”. Visiting professor at Tama Art University and Tokyo Zokei University, lecturer at Musashino Art University and Institute of Advanced Media Arts and Sciences (IAMAS) and the Postgraduate School of Kokugakuin University.
    Her activities traverse existing fields by focusing on “Information flows”. In parallel, working as a curator of Cannon ARTLAB (1990-2001), Mori Art Museum (2002-2004), senior curator of NTT Inter Communication Center[ICC] (2004-2010), as an independent curator, realized many experimental exhibitions and projects. Recents works include SIAF 2014 (Associate Curator), KENPOKU ART 2016 (Curator). Works in 2020 including the Symposium of AICA Japan (Chairperson), MMFS 2020 (Director), “Forking PiraGene” (Co-curator, C-Lab Taipei). Works in 2021 including the Forum “Information as a form of ” (Kyoto Prefecture), “EIR (Energies in Rural)” (Co-curator, Aomori Contemporary Art Centre + Liminaria, Italy, ongoing), Forum “Spirits as Energy|Stone, Water, Forest and Human” (General Incorporated Association Dialogue Place). Juror of many international competitions, many co-publications. Essay series “Ecosophic Future” at HILLS LIFE (2021-).
    yukikoshikata.com

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  • MIHARA Soichiro

    Aiming to make art that openly engages with the world, MIHARA creates systems that employ a wide range of materials, media, and technologies, such as acoustics, bubbles, radiation, rainbow, microbes, moss, air stream, soil and electron in order to continually questions the here and now. Since 2011, after an earthquake and tsunami struck the East coast of Japan, he has been working on ‘blanks project,’ which explores the boundaries of the systems that drive modern society. Since 2013, he participate residency program from center of contemporary art to extreme environment, such as poler region(ars biaorctica), rain forest(labverde), DMZ(REAL DMZ PROJECT),
    MIHARA has exhibited and awarded internationally, as his solo exhibition “The World Filled with Blanks” was held at Kunstraum Kreuzberg / Bethanien in Berlin in 2013, and Kyoto Art Center in 2016. Group exhibitions include “Open Space 2017: Re-envisioning the Future” (ICC, 2017), “Elements of Art and Science” (Ars Electronica Center, Linz, 2015‒16), “Sound Art̶Sound as a Medium of Art” (ZKM, Karlsruhe, 2012‒13), residency at 10 sites of 8 countries such as SymbioticA (Perth, Australia), DEPO2015 (Pizen, Czech Republic), Kuandu Museum (Taipei, Taiwan) and Do a Front (Yamaguchi, Japan), awarded from Ars Electronica, Transmediale, Japan Media Arts Festival, co-auther of “Haptics Hacks(Asahi Press, 2016)” and Jury of Prix Ars Electronica 2019. Finalist of NISSAN ART AWARD 2020. In recent years, he has also been involved in the preservation and restoration of sound sculptures and media art works for which no methodology has been established.

    http://mhrs.jp

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  • Nicola Di Croce

    Nicola Di Croce is an architect, musician, sound artist, and scholar. He has a PhD in Regional planning and public policies, and he’s currently Postdoctoral research fellow at Iuav University of Venice, Italy.
    His research deals with the relationship between Urban Studies and Sound Studies. In particular, he’s interested in collaborative and participatory approach to urban policy analysis and design through methodologies emerging within Urban Planning, Urban Sociology and Sound Art practice.
    Sound is central to Di Croce’s artistic and academic practice, as he intends critical listening a pivotal tool for the investigation of urban and cultural transformations affecting particularly vulnerable areas, such as depopulation, segregation and loss of local identities.
    Through articles, lectures, compositions, performances, and installations Di Croce aims to foster sonic awareness and to empower institutions and local communities, exploring new potentials for urban regeneration, participatory processes and local development.
    https://nicoladicroce.cargo.site/

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