【展覧会】アーティスト・イン・レジデンス プログラム2025「CAMP」
[Exhibition]Artist in Residence Program 2025 "CAMP"
- 日本語
- ENGLISH
アーティスト・イン・レジデンス プログラム2025「CAMP」の参加アーティストである前谷開、丹治りえ、アディ・スンドロ、アティッタヤポーン・センポーと、Pier Arts Centreの推薦によるサマンサ・クラークの5名の展覧会を開催します。
本年度はACACの施設改修工事に伴い、ACACの展示棟ではなく、青森駅に直結するJR青森駅東口ビル内の協同組合タッケン美術展示館を成果発表の場とします。青森という土地に集い、例年とは異なる状況を創造の糧にしながら、今だからこそできることを考え、新たな環境に応答しようとする5名の滞在制作の成果をぜひ見届けていただければ幸いです。
フライヤーはこちら
前谷開
前谷は近年、活動初期から用いてきたセルフポートレイトを発展させ、自身を被写体としながら、あるいは自身を撮るようにして、他者や環境と関わる術を探求しています。これまで各地での滞在制作に際して訪れた「半島」は、前谷曰く風景とその場所に立つ自分の位置を意識させられる場所です。青森の滞在では、津軽半島の海岸線に沿って変化する風景を辿るフィールドワークと、撮影現場を上演として構成し、複数の人を巻き込むパフォーマンスを行います。
丹治りえ
滞在先で集めた衣服や日用品を用いて、別の地域で暮らす人のクローゼットやキッチンなど、私的な空間を仮設的に再現するプロジェクトを継続してきた丹治。このプロジェクトは地域を変えて繰り返し実践することで、日常の断片が場所を越えてどのように繋がるのかを探る試みでもあります。青森では、三沢市を中心にリサーチを行い、この土地で収集したモノを使い、まったく異なる地域で暮らす人の日常風景を再構築します。災害や戦争によって日常が突如として変わり得る現代において、「日常」は土地を越えて交換可能なのか―その問いを実践を通して探ります。
アディ・スンドロ
インドネシア・ジャカルタ出身のスンドロは、現地で購入した「ゴレガン」と呼ばれる軽食が個人情報の記載された印刷物に包まれていた経験をきっかけに、プライバシーと公共空間の境界について考察するプロジェクトを展開してきました。今回の滞在では、日本とインドネシアにおけるプライバシー意識や廃棄物の扱いの違いにも注目し、地域の方々と関わりながら版画制作を通して、社会や文化に潜む課題を見つめ直します。
アティッタヤポーン・センポー
センポーが育ったタイのイサーン地方では、かつて昆虫が人々の暮らしと文化の一部でした。しかし急速な経済成長により生態系は変化し、在来種のバッタは姿を消しました。この状況を受け、彼女は「今の時代、バッタはどこで首つり自殺をするのか?」という問いから出発したアートプロジェクトを展開してきました。滞在制作では、虫を農地から自然と送り帰す津軽の伝統儀式「虫送り」と、昆虫食文化を異国の地で継承する日本のタイ移民労働者の記憶を手がかりにイサーンと日本の東北地方を繋ぐ実践を探求します。そして、この2つの地域のあいだに新たな対話を構築することを目指します。
サマンサ・クラーク
青森を巡り流れる水について深く理解するため、日本文化において水がどのような意味を持つかを調査します。また、シンプルで反復的な模様による、瞑想的かつ協働的なドローイングにも取り組みます。クラークによれば、これは小さな行為が繰り返され、共有されることで大きな意味や力を持つこと――まるで水滴が山を削り、小さな小川が深い峡谷を刻むように――を身体的に理解するための方法です。こうしたドローイング制作を多くの人々と共に実践し、忍耐強い協働の成果を体験できる、開かれた場を設ける予定です。
会期:2025年11月14日(金)-11月29日(土)、10:00-18:00
会場:協同組合タッケン美術展示館(青森市柳川1-1-5 JR青森駅東口ビル4F)
会期中無休、入場無料
参加アーティスト:前谷開、丹治りえ、アディ・スンドロ、アティッタヤポーン・センポー、サマンサ・クラーク
-
前谷 開MAETANI Kai
1988年愛媛県生まれ、神奈川県在住。2013年、京都造形芸術大学(現・京都芸術大学)大学院芸術研究科表現専攻 修士課程修了。自身の行為を変換し、確認するための方法として、主に写真を用いた作品制作を行う。訪れる場所や、そこで起こる状況、関係性のなかに自分がどのように立つことができるのかを考え、実践し、その状況を記録して作品化する。制作活動の出発点であるセルフポートレイトを発展させながら、自身の立ち方と、それを風景として見つめるもうひとつの視点を行き来し、“自らの位置”について思索するための装置としてカメラを扱う。共同スタジオ「山中suplex」、アーティストグループ「木曽路」、「ARCHIVES PAY」に所属し、共同制作や記録撮影などを行う。
-
丹治 りえTANJI Rie
1983年福島県生まれ、沖縄県在住。2009年沖縄県立芸術大学大学院造形芸術研究科環境造形専攻彫刻修士課程修了。建造物の中の日常空間をモチーフに、建築資材や日用品など身近にある素材をアッサンブラージュし、仮設的な構造物を制作して、人間とモノまたは人間と環境の関係性を探っている。同時に社会的な力学によって生まれる構造とともにその影で見過ごされてしまう個人的な出来事に関心を寄せ、モノや場に対する人間の感覚を揺さぶる作品を展開することを試みている。
-
アディ・スンドロAdi SUNDORO
1992年ジャカルタ生まれ。ジャカルタ州立大学およびバンドン工科大学で美術教育を学び、修士課程を修了。版画制作に取り組み、多様な印刷技法を組み合わせることで、伝統の枠にとらわれない独自の表現を追求している。日々の些細な出来事から社会的・政治的な問題まで、身近な現象にまなざしを向ける表現手段として、版画の特性を活かした創作を行っている。
主な受賞歴としては、2016年フランスの「第1回インターナショナル・キッチン・リソグラフィー・コンテスト」にてパブリック・プライズ賞、2022年には「UOB ペインティング・オブ・ザ・イヤー2022」エスタブリッシュド・アーティスト部門で銅賞を受賞など。2019年にはジョグジャカルタのKKFにて初個展「Bualan Ikan: Narasi-narasi yang Terseret Arus」を開催。2025年には、ミュージアム・マチャン(MACAN)による子ども向けアートスペースのプロジェクト「GORENGAN Bureau(Good, Organized, Responsive, Engaged Neighborhood Citizen Bureau)」に起用された。
2014年より版画スタジオを拠点とするコレクティブ「グラフィス・フル・ハラ」のメンバーとして活動し、版画の探求・実験・教育に注力している。現在はジャカルタを拠点に、ビジュアルアーティスト、クリエイティブディレクター、講師として活躍している。 -
アティッタヤポーン・センポーAtittayaporn SAENPO
1999年生まれ、タイ・ロイエット県出身。イサーン地域(タイ東北部)を中心とした社会構造を考察する作品を制作する現代アーティスト。風刺的なアプローチを通じて、社会の規範を問い直し、「当たり前」とされ見過ごされがちな問題を浮き彫りする。また、地域のコミュニティと深く関わり合うことを通じ、生活の現実と複雑さを作品に反映させながら、日常への視点を物語を誘発する思索へと変換する。これらの探求は、マルチメディア・インスタレーション、ビデオアート、パフォーマンス、ニューメディアアート、彫刻、写真など、さまざまな形式で表現される。
彼女はまた、タイ・コンケン県のKULTX Collaborative Spaceでアーティストメンバーおよびアシスタントとして活動している。彼女の作品は、「Young Artist 2021」、「Gold Rush Go Northeast」(KULTX Collaborative Space、2022年)、「SOE We Trade Everything 2023: The Serendipity」、「Kenduri Seni Patani 2024: Grassy Diary」、「Art On Farm 2024: Khakis in the Khampom City and Beyond」など、数多くの展覧会で展示された。
We will hold an exhibition featuring four artists participating in the Artist in Residence Program 2025 “CAMP”: MAETANI Kai, TANJI Rie, Adi SUNDORO, Atittayaporn SAENPO, and Samantha CLARK, who was recommended by the Pier Arts Centre.
This year, because of the renovation work going on at the ACAC facilities, we will give Result Presentation at the Aomori Citizens’ Art Gallery inside the JR Aomori Station East Exit Building adjacent to the Aomori Station, instead of ACAC’s exhibition Hall.
Thinking about the five participants getting together specifically in Aomori, who are creatively inspired by a different situation compared to the past years, and minding what they can do now while trying to respond to the new environment, we sincerely hope that you will witness the result of their residency production.
The flyer is available here.
MAETANI Kai
In recent years, Maetani developed his self-portraits which he has been working on since the early stages of his activities, and through photographing him as a subject, he explores ways to get involved with others and the environment. The peninsulas where he visited in other residency programs were places where he could become aware of the scenery and the position of himself standing in that place, says Maetani. In the residency program in Aomori, he will conduct fieldwork to follow the changing scenery along the coastline of the Tsugaru Peninsula. He will also give a performance consisting of the shooting sites while involving other people.
TANJI Rie
Tanji has been working on projects in which private spaces such as a closet and a kitchen of those living in other areas are temporarily reproduced, using clothes or daily goods collected at her residency site. Through repeatedly implementing this project while changing places, she explores how fragments from ordinary life can get connected beyond places. In Aomori, she conducts research mainly in Misawa City, and using things that she collects in this area, she will reconstruct daily life scenery of people living in a totally different district. In the contemporary society where a natural disaster or a war could completely transform one’s ordinary life, the question of whether “daily life” can be exchangeable beyond place is explored through this project.
Adi SUNDORO
In Indonesia, “gorengan” is a snack sold by street vendors and it is wrapped in printed matter that carried personal information. Coming from Jakarta, Indonesia, Sundoro got interested in a borderline between privacy and public realm and developed his project on that topic. During the residency program this time, he will focus on awareness of privacy and how trash is treated in Japan and Indonesia and will look for issues latent in the society and culture through his printmaking while getting involved with local people.
Atittayaporn SAENPO
In Isan district in Thailand where Saenpo grew up, insects used to be part of people’s lives and culture. Due to a rapid economic growth, however, the ecosystem changed, and native species of grasshopper disappeared. In such a situation, she has been working on an art project stemming from the question, “In today’s world, where do grasshoppers go to hang themselves?” In this residency program, she focuses on Tsugaru’s traditional ritual of “mushi-okuri” in which insects are expelled from farmland in a natural way, and memories of immigrant workers from Thailand in Japan who carry on insect-eating culture. Based on these interests, she explores practices that connect Tohoku District in Japan and the Isan District.
Samantha CLARK
She plans to research the significance of water in contemporary and historical Japanese culture, to become acquainted with the waters that move around and through the local environment of Aomori, and record this through drawing, writing and moving image. She will also explore meditative and collaborative drawing that makes use of simple, repetitive mark-making. According to Clark, this is an embodied way to understand how small individual actions can, when repeated and shared, become significant and powerful, like drops of water eroding a mountain or a small stream cutting a deep gorge. She will create an inclusive opportunity for people to engage in such drawing practice together and experience the achievement of a patient collaboration.
Exhibition Period: Nov. 14 (Fri) – Nov. 29 (Sat), 2025, 10:00-18:00
Exhibition Venue: Aomori Citizens’ Art Gallery (4th floor of the JR Aomori Station East Exit Building, 1-1-5 Yanagawa Aomori)
Open daily during the exhibition period / Admission Free
Participating Artists: MAETANI Kai, TANJI Rie, Adi SUNDORO, Atittayaporn SAENPO, Samantha CLARK
-
MAETANI Kai
Born in Ehime Prefecture in 1988, Maetani now resides in Kanagawa Prefecture. In 2013, he received an MA in Fine Art from the Kyoto University of the Arts. He works primarily with photography, which he uses as a means to transform and affirm his own behaviors. He thinks about how he can relate to the places he visits and the situations that arise there, then puts those ideas into practice and creates artworks that document the outcomes. Starting from self-portraits, he then develops his creations using the camera to contemplate his “own position,” moving back and forth between his own standpoint and another which views him as part of the landscape. Maetani also engages in artistic collaborations and archival photography as a member of the shared studio “Yamanaka Suplex,” as well as the artist groups “Kisoji” and “ARCHIVES PAY.”
-
TANJI Rie
Born in Fukushima Prefecture in 1983, Tanji now resides in Okinawa Prefecture. In 2009, she received an MA in Sculpture from the Environmental Design Major of the Graduate School of Formative Arts at Okinawa Prefectural University of Arts. Using the everyday spaces within buildings as a motif, she uses found objects such as construction materials and household items to create assemblage pieces which serve as temporary structures examining the relationships between people and things, or between people and the environment. At the same time, she is concerned with the structures born out of social dynamics and the personal events that such structures obscure, creating works which attempt to shake up people’s perceptions of objects and sense of place.
-
Adi SUNDORO
Born in Jakarta in 1992. Adi Sundoro (Asun) completed his Fine Arts Education studies at Jakarta State University (UNJ) and Bandung Institute of Technology (ITB) at the master’s degree. His passion for printmaking has resulted in a combination of various printing techniques that are often presented in unconventional format or even expanded. In his works, Asun often utilizes the principles of printmaking as an expression in seeing the daily phenomena around him, ranging from daily trivial issues to social politics. Some of his works have received awards such as the Public Prize Award at “The 1st International Kitchen Litho Contest 2016” in France and Bronze Winner at the UOB Painting of the Year 2022 in the Established Artist category. His first solo exhibition titled “Bualan Ikan: Narasi-narasi yang Terseret Arus” was held at KKF Yogyakarta in 2019. In 2025, Asun was commissioned by Museum of Modern and Contemporary Art in Nusantara (MACAN) for the Children’s Art Space; GORENGAN Bureau (Good, Organized, Responsive, Engaged Neighborhood Citizen Bureau).
Since 2014 Asun has been actively involved in Grafis Huru Hara, a printmaking studio-based collective that focuses on the exploration, experimentation and education of printmaking. Asun lives and works in Jakarta, as a visual artist, creative director and lecturer. -
Atittayaporn SAENPO
Born in 1999 in Roi Et, Thailand. She is a contemporary artist whose practice explores the structural systems of society, particularly in Isan (Northeast regions of Thailand). With a focus on satirical art, her work interrogates social norms and highlights issues open overlooked or deemed “normal.” By immersing themselves in local communities, she creates art that reflects the realities and complexities of daily life in these areas, transforming everyday observations into thought provoking narratives.These explorations manifest across various forms such as multimedia installations, Video art, Performance, New media art, Sculpture, and Photos.
She is currently an artist member and assistant at KULTX Collaborative Space in Khon Kaen Province,Thailand. Her body of work has been displayed in numerous exhibitions, including Young Artist 2021, Gold Rush Go Northeast at KULTX Collaborative Space (2022), SOE We Trade Everything 2023: The Serendipity, Kenduri Seni Patani 2024: Grassy Diary, and Art On Farm 2024: Khakis in the Khampom City and Beyond.
関連プログラム
-
アーティスト・イン・レジデンス プログラム2025「CAMP」Artist in Residence Program 2025 “CAMP”プログラム期間:2025年9月15日(月)-12月15日(月)Program period: September 15 (Mon) – December 15 (Mon), 2025
- AIR
- 展覧会
- ワークショップ
- レクチャー/トーク
- 公演
- その他
-
前谷開ワークショップ「写真になる」MAETANI Kai: Workshop “Becoming a Photograph”2025年11月1日(土)、2日(日) 10:00-17:00Nov. 1(Sat), 2(Sun), 2025 10:00-17:00
- 上映
- AIR
- ワークショップ
- イベント