池田佳穂×参加アーティスト トーク
IKEDA Kaho × Resident Artists Talk
- 日本語
- ENGLISH
今年度公募AIRゲスト審査員の池田佳穂氏と参加アーティスト5名が青森でのリサーチや作品制作についてお話します。
日時:2025年11月15日(土)、13:00-16:00
会場:〒030-0801青森市新町2丁目6-21(旧ユースタイル)→会場地図
※無料、予約不要
-
前谷 開MAETANI Kaimore
1988年愛媛県生まれ、神奈川県在住。2013年、京都造形芸術大学(現・京都芸術大学)大学院芸術研究科表現専攻 修士課程修了。自身の行為を変換し、確認するための方法として、主に写真を用いた作品制作を行う。訪れる場所や、そこで起こる状況、関係性のなかに自分がどのように立つことができるのかを考え、実践し、その状況を記録して作品化する。制作活動の出発点であるセルフポートレイトを発展させながら、自身の立ち方と、それを風景として見つめるもうひとつの視点を行き来し、“自らの位置”について思索するための装置としてカメラを扱う。共同スタジオ「山中suplex」、アーティストグループ「木曽路」、「ARCHIVES PAY」に所属し、共同制作や記録撮影などを行う。
-
丹治 りえTANJI Riemore
1983年福島県生まれ、沖縄県在住。2009年沖縄県立芸術大学大学院造形芸術研究科環境造形専攻彫刻修士課程修了。建造物の中の日常空間をモチーフに、建築資材や日用品など身近にある素材をアッサンブラージュし、仮設的な構造物を制作して、人間とモノまたは人間と環境の関係性を探っている。同時に社会的な力学によって生まれる構造とともにその影で見過ごされてしまう個人的な出来事に関心を寄せ、モノや場に対する人間の感覚を揺さぶる作品を展開することを試みている。
-
アディ・スンドロAdi SUNDOROmore
1992年ジャカルタ生まれ。ジャカルタ州立大学およびバンドン工科大学で美術教育を学び、修士課程を修了。版画制作に取り組み、多様な印刷技法を組み合わせることで、伝統の枠にとらわれない独自の表現を追求している。日々の些細な出来事から社会的・政治的な問題まで、身近な現象にまなざしを向ける表現手段として、版画の特性を活かした創作を行っている。
主な受賞歴としては、2016年フランスの「第1回インターナショナル・キッチン・リソグラフィー・コンテスト」にてパブリック・プライズ賞、2022年には「UOB ペインティング・オブ・ザ・イヤー2022」エスタブリッシュド・アーティスト部門で銅賞を受賞など。2019年にはジョグジャカルタのKKFにて初個展「Bualan Ikan: Narasi-narasi yang Terseret Arus」を開催。2025年には、ミュージアム・マチャン(MACAN)による子ども向けアートスペースのプロジェクト「GORENGAN Bureau(Good, Organized, Responsive, Engaged Neighborhood Citizen Bureau)」に起用された。
2014年より版画スタジオを拠点とするコレクティブ「グラフィス・フル・ハラ」のメンバーとして活動し、版画の探求・実験・教育に注力している。現在はジャカルタを拠点に、ビジュアルアーティスト、クリエイティブディレクター、講師として活躍している。 -
アティッタヤポーン・センポーAtittayaporn SAENPOmore
1999年生まれ、タイ・ロイエット県出身。イサーン地域(タイ東北部)を中心とした社会構造を考察する作品を制作する現代アーティスト。風刺的なアプローチを通じて、社会の規範を問い直し、「当たり前」とされ見過ごされがちな問題を浮き彫りする。また、地域のコミュニティと深く関わり合うことを通じ、生活の現実と複雑さを作品に反映させながら、日常への視点を物語を誘発する思索へと変換する。これらの探求は、マルチメディア・インスタレーション、ビデオアート、パフォーマンス、ニューメディアアート、彫刻、写真など、さまざまな形式で表現される。
彼女はまた、タイ・コンケン県のKULTX Collaborative Spaceでアーティストメンバーおよびアシスタントとして活動している。彼女の作品は、「Young Artist 2021」、「Gold Rush Go Northeast」(KULTX Collaborative Space、2022年)、「SOE We Trade Everything 2023: The Serendipity」、「Kenduri Seni Patani 2024: Grassy Diary」、「Art On Farm 2024: Khakis in the Khampom City and Beyond」など、数多くの展覧会で展示された。
-
池田 佳穂IKEDA Kahomore
インディペンデント・キュレーター。2016年より東南アジアを中心に、土着文化や社会情勢から発展したコレクティブとDIYカルチャーを調査。展覧会、パフォー ミングアーツ、教育プログラムなどを複合した横断的なキュレーションに関心をもつ。森美術館でアシスタントとして経験を積み、2023年春に独立。山中suplexの共同プログラムディレクター、アートセンターBUGおよび「神戸六甲ミーツ・アート2024 beyond」のゲストキュレーターを務める。近年の展覧会やラーニング事業の主な企画実績として、「バグスクール2024:野性の都市」(BUG、2024年)、「みんなで土をラーンする!」(山中suplex、2024年)、「一人で行くか早く辿り着くか遠くを目指すかみんな全滅するか」(山中suplex、2024年)などがある。
This year’s guest judge, IKEDA Kaho, and the five participating artists will talk about their research and creative processes during their stay in Aomori.
Date & Time: Nov. 15 (Sat), 2025, 13:00-16:00
Venue: 2-6-21 Shinmachi, Aomori, 030-0801→Venue map(Google Maps)
*Free admission, no reservation required.
-
MAETANI Kaimore
Born in Ehime Prefecture in 1988, Maetani now resides in Kanagawa Prefecture. In 2013, he received an MA in Fine Art from the Kyoto University of the Arts. He works primarily with photography, which he uses as a means to transform and affirm his own behaviors. He thinks about how he can relate to the places he visits and the situations that arise there, then puts those ideas into practice and creates artworks that document the outcomes. Starting from self-portraits, he then develops his creations using the camera to contemplate his “own position,” moving back and forth between his own standpoint and another which views him as part of the landscape. Maetani also engages in artistic collaborations and archival photography as a member of the shared studio “Yamanaka Suplex,” as well as the artist groups “Kisoji” and “ARCHIVES PAY.”
-
TANJI Riemore
Born in Fukushima Prefecture in 1983, Tanji now resides in Okinawa Prefecture. In 2009, she received an MA in Sculpture from the Environmental Design Major of the Graduate School of Formative Arts at Okinawa Prefectural University of Arts. Using the everyday spaces within buildings as a motif, she uses found objects such as construction materials and household items to create assemblage pieces which serve as temporary structures examining the relationships between people and things, or between people and the environment. At the same time, she is concerned with the structures born out of social dynamics and the personal events that such structures obscure, creating works which attempt to shake up people’s perceptions of objects and sense of place.
-
Adi SUNDOROmore
Born in Jakarta in 1992. Adi Sundoro (Asun) completed his Fine Arts Education studies at Jakarta State University (UNJ) and Bandung Institute of Technology (ITB) at the master’s degree. His passion for printmaking has resulted in a combination of various printing techniques that are often presented in unconventional format or even expanded. In his works, Asun often utilizes the principles of printmaking as an expression in seeing the daily phenomena around him, ranging from daily trivial issues to social politics. Some of his works have received awards such as the Public Prize Award at “The 1st International Kitchen Litho Contest 2016” in France and Bronze Winner at the UOB Painting of the Year 2022 in the Established Artist category. His first solo exhibition titled “Bualan Ikan: Narasi-narasi yang Terseret Arus” was held at KKF Yogyakarta in 2019. In 2025, Asun was commissioned by Museum of Modern and Contemporary Art in Nusantara (MACAN) for the Children’s Art Space; GORENGAN Bureau (Good, Organized, Responsive, Engaged Neighborhood Citizen Bureau).
Since 2014 Asun has been actively involved in Grafis Huru Hara, a printmaking studio-based collective that focuses on the exploration, experimentation and education of printmaking. Asun lives and works in Jakarta, as a visual artist, creative director and lecturer. -
Atittayaporn SAENPOmore
Born in 1999 in Roi Et, Thailand. She is a contemporary artist whose practice explores the structural systems of society, particularly in Isan (Northeast regions of Thailand). With a focus on satirical art, her work interrogates social norms and highlights issues open overlooked or deemed “normal.” By immersing themselves in local communities, she creates art that reflects the realities and complexities of daily life in these areas, transforming everyday observations into thought provoking narratives.These explorations manifest across various forms such as multimedia installations, Video art, Performance, New media art, Sculpture, and Photos.
She is currently an artist member and assistant at KULTX Collaborative Space in Khon Kaen Province,Thailand. Her body of work has been displayed in numerous exhibitions, including Young Artist 2021, Gold Rush Go Northeast at KULTX Collaborative Space (2022), SOE We Trade Everything 2023: The Serendipity, Kenduri Seni Patani 2024: Grassy Diary, and Art On Farm 2024: Khakis in the Khampom City and Beyond.
-
IKEDA Kahomore
Independent curator. Since 2016, she has been researching collective and DIY cultures that have developed out of indigenous cultures and social conditions, with a focus on Southeast Asia. She has an interest in interdisciplinary curation that combines forms such as exhibitions, performing arts, and educational programs. After gaining experience as a curatorial assistant at Mori Art Museum, she began working independently in 2023. She is also a program co-director of the shared studio Yamanaka Suplex, and a guest curator at the Art Center BUG and the “Rokko Meets Art 2024 beyond” art festival. Recent major exhibitions and learning projects planned by Ikeda include: “BUG School 2024: Feeling Cities with Wild Sense” (BUG, 2024); “Learning Soil Together!” (Yamanaka Suplex, 2024); and “Go Alone? Arrive Faster? Aim Further? Die Together?” (Yamanaka Suplex, 2024).